Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Qui té cura de les famílies?

    Redacciófebrer 14, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    La família és el primer entorn de relació i convivència que ens ajuda a estructurar-nos com a persones. Tots partim d’una vivència familiar concreta que ens ha permès créixer, madurar i ser com som actualment. Si ens preguntessin què és el que més valorem de la nostra família, què respondríem? Molt possiblement la majoria de respostes tindrien com a denominador comú el fet de sentir-nos estimats, protegits i ben acompanyats en el nostre dia-a-dia d’infants. L’experiència de créixer en una família que estima, protegeix, tranquil·litza, estimula, educa i acompanya adequadament als fills i les filles, té un valor incalculable i, evidentment és el més desitjable per a tot infant.

    Malauradament, hi ha famílies que es troben en determinades situacions vitals (personals o socials) en les quals els és molt difícil exercir adequadament aquestes competències parentals que acabem d’esmentar. S’han de tenir present també els canvis d’un context sociocultural en moviment que requereix a la família adaptacions i ajustos complexos que poden generar confusió, desorientació, solitud, falta de suport social i sentiments d’inadequació parental.

    Pensem per exemple en famílies migrants acabades d’arribar i que es troben soles; famílies monoparentals sense xarxa social i amb grans dificultats per conciliar feina i cura de fills; parelles adolescents que no saben com afrontar la criança d’un fill; famílies amb problemes de salut mental; maternitats no desitjades; famílies que funcionen amb altes dosi de violència i agressivitat… Més enllà de que algunes d’aquestes situacions es vegin agreujades per problemes econòmics de caràcter estructural: atur, feines precàries, habitatges inadequats… (i que ens portaria a un altre debat sobre la necessitat d’exigir canvis urgents en les polítiques d’ocupació i habitatge); cal  insistir en la importància de comptar amb professionals sensibles que acompanyin a aquestes mares, parelles, famílies, en la criança dels seus fills i filles, teixint complicitats en els diferents entorns: centres socioeducatius, espais familiars, centres oberts, escoles o centres maternoinfantils.

    Tant si pensem en termes de prevenció com d’intervenció, els recursos de suport a les famílies són fonamentals: programes de suport a les competències parentals, a la gestió de conflictes familiars, d’ajuda a la conciliació, programes d’oci compartit amb altres infants i famílies, programes de mentoria, espais d’acollida i acompanyament a famílies nouvingudes a les escoles, etc. Per ajudar als nens i nenes cal ajudar a la família i recuperar el sentit que la cura de la infància és tasca de tota la comunitat.

    Des d’aquesta perspectiva comunitària d’acompanyament a les famílies, a principis d’abril es durà a terme el I Congrés internacional sobre intervenció socioeducativa amb famílies i infància en situació de vulnerabilitat, que pretén promoure el debat entre professionals i persones expertes al voltant de les qüestions abans esmentades. Un debat necessari que ens porta a qüestionar-nos en darrer terme el model de societat que volem construir.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ajudes a les famílies Fundació Pere Tarrés opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    I tu, com eduques?
    Next Article
    Actualitat
    El meu fill té TDAH? Hauria de prendre metilfenidat?
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}