El terme cooperativisme és utilitzat per a tota activitat que es fa en equip. Sovint s’entén com a capacitat de dur a terme els projectes en comú, amb pautes establertes i amb eines per fer-los realitat; un valor que, per descomptat, enriqueix la societat actual. Conèixer aquesta riquesa des de ben joves, experimentar-la i viure-la és el que pretenen les cooperatives d’alumnes. Generar participació, i que els infants i joves se sentin el centre del projecte, provoca creixement i valor de present que configura el futur personal i social.
De l’observació arriben a l’anticipació, a la decisió, al dret a l’error, al compromís de compartir i a la comprensió; un ventall de valors embolcallats en escoles que mostrem la manera de ser del cooperativisme, i que incorporem les experiències en els indicadors d’avaluació de l’educació de qualitat.
Existeixen moltes maneres d’incitar a la creació de cooperatives d’alumnes a les escoles. Totes les maneres de fer viure cooperatives són vàlides perquè totes abocaran a una transformació personal de l’alumnat. Ser cooperativistes genera vincle entre les persones i les passions compartides perquè s’inicia la construcció individual d’autoconeixement i de capacitat de diàleg amb la resta de cooperativistes. Escullen els càrrecs del Consell rector, preparen assemblees; gaudeixen dels acords i es veuen abocades a trobar camins per resoldre els desacords. Entenen els estatuts que regulen la cooperativa i l’experiència atorga el dret a esmenar-los o a crear nous articles que contemplin les situacions que afronten en el desenvolupament de l’activitat. Desperten la creativitat, la decisió entre el món de les opcions, el pensament crític i la consciència social.
Hi ha moltes maneres d’incitar a la creació de cooperatives d’alumnes, i totes abocaran a una transformació de les persones, perquè ser cooperativista genera vincles i passions compartides
Els infants i joves són la veu de la participació; sorprenen, s’il·lusionen i entenen que tot allò que no podrien entomar en solitud, ho poden fer en companyia, amb tot el que implica ser cooperativista i l’enriquiment que suposa en l’àmbit personal en benefici de tothom.
Des de cooperatives de servei (com, per exemple, acompanyar gent gran per exercitar la memòria, gestionar un grup musical o l’hort de l’escola) fins a cooperatives de producció basades en la sostenibilitat i en la millora del món des de l’entorn més proper; obrim un món ple d’oportunitats sota el paraigua de Federació de cooperatives d’alumnes de Catalunya, la qual dona veu a les inquietuds del jovent cooperativista.
A la xarxa de cooperatives escolars, embolcallades del model propi d’escola cooperativa, hi som tots els membres de la comunitat educativa; fa créixer el sentit de pertinença i de compromís i, gràcies a elles i a la gestió del model cooperatiu, s’impliquen com a grup, aportant el millor de cadascuna de les persones, que les conformen, cerquen objectius i la millor manera d’assolir-los per donar resposta a una societat que hauria de ser més dinàmica i transformadora.
Les cooperatives d’alumnes són la millor manera de tastar el futur des del present a les escoles.