Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Hi ha aprenentatge més enllà de les pantalles

    Opinió
    Hi ha aprenentatge més enllà de les pantalles

    Redacciódesembre 14, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No estem parlant únicament de la quotidianitat de l’ordinador, sinó també de recursos presents a la pràctica educativa ja des de fa uns quants anys (i per tant, ja no caldria referir-s’hi amb el terme noves tecnologies). Ens referim a eines bàsiques de Google (Drive, Classroom, formularis, sites…) per a la gestió de les tasques d’aula, tant presencialment com a distància.

    Aquesta fonamentació general es veu ampliada amb aplicacions per a l’autoaprenentatge de determinades àrees (Innovamat, Science Bits) i per a l’autogestió de tasques i d’agenda personal (Clickedu i Google Calendar). Però encara podem anar un pèl més enllà i fomentar la creativitat (!) dins de l’àmbit digital amb sessions de robòtica i de programació.

    Tot l’entramat a què ens hem referit ha passat des de finals del segle passat progressivament, gairebé imperceptiblement, de ser un complement anecdòtic dins l’aula a esdevenir el marc necessari per a la realització de projectes i per a la confecció de productes diversos (presentacions digitals, àudios, vídeos…) per plasmar l’aprenentatge.

    Malgrat tot, tinguem en compte que de cap manera hem de renunciar a pràctiques i concepcions d’abans. Una pàgina padlet presenta molts avantatges (vistositat, rapidesa, intuïció, creativitat, cooperació, versatilitat), però no ha d’eliminar necessàriament la cartellera de classe de tota la vida, si està dotada dels mateixos atributs que la «versió» informàtica.

    L’inventari de recursos digitals, que sens dubte podríem ampliar, ha d’estar al servei de l’aprenentatge, i no pas convertir-se en l’aprenentatge en si o en l’eix al voltant del qual tot giri. A banda, cal tenir sempre ben present fer-ne un bon ús (i també posar-se d’acord sobre què significa això). I sobretot adonar-se que la facilitat i la quantitat d’informació obtinguda no pot substituir el procés i la necessitat mateixa de construir el propi pensament. O encara més: davant la sobreinformació (de vegades directament infoxicació) avui més que mai hem d’explicitar a l’aula criteris que ajudin a discernir el gra de la palla. Ser crítics, en una paraula.

    Tant a l’escola de l’època de Pla (la del tifus i del còlera) com a la d’avui (la del coronavirus) el més important continua sent el mestratge de la paraula, que implica el del raonament, conduït i induït per una tasca docent

    Encara que sortosament hagin variat les formes i les concepcions, tant a l’escola de l’època de Josep Pla (la del tifus i del còlera) com a la d’avui dia (la de les diverses onades del coronavirus), el més important continua sent el mestratge de la paraula, que implica el del raonament, conduït i induït per una tasca docent.

    Avui més que mai cal una tasca docent reflexiva, flexible, capaç de manejar apps diverses, és clar, però alhora també inclinada i generosa a l’hora d’escoltar i acompanyar. Acompanyar emocionalment per raons òbvies, sense oblidar la diferència entre ús i abús de les pantalles.

    Una educació audiovisual és totalment imprescindible avui dia. Fer una anàlisi crítica de l’ús de les xarxes socials, de la publicitat, dels videojocs, del ciberassetjament… hauria de formar part dels aprenentatges quotidians de l’alumnat.

    Per acabar, tot i la indiscutible importància a les nostres vides de les aportacions tecnològiques, no ens hem de limitar a buscar imatges i informació a Google de fulles diverses: observar-ne directament de la natura, o collir-ne, és una experiència alternativa, necessària i engrescadora per si mateixa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escoles cooperatives opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Pensar el món per transformar l’escola: una experiència “explosiva” al País Valencià
    Next Article
    Opinió
    Avaluar, conversar
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Educar en llibertat o per a la llibertat?

    juny 18, 2025

    Opinió
    La crisi de la professió docent

    juny 17, 2025

    Opinió
    L’educació en temps de pobresa

    juny 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}