Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Avaluar, conversar

    Consell de Redacció de la Revista Guixdesembre 15, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Avaluar és el més difícil, però intento donar una resposta més concreta a aquestes dues futures mestres, a més d’aconsellar-les que llegeixin tot el que han dit mestres molt experimentades com Neus Sanmartí o Pilar Benejam.

    Primer de tot, cal no confondre avaluar amb posar notes. Miro de centrar-me en l’avaluació i els dic que avaluar és semblant a mantenir tres converses sobre com aprenem i ensenyem i com aprenem i ensenyem de maneres diferents.

    La conserva primera té un interlocutor: l’alumne avaluat. Hem d’ajudar-lo a entendre quines estratègies fa servir per aprendre, singularitzar aquest procés que mai s’acabarà del tot. La vida és pel·lícula i de tant en tant podem aturar-la, però sense oblidar que sempre vivim en un procés.

    Tinguem present que ningú pot aprendre per un altre. Aprenem dels altres i al costat dels altres i a favor dels altres –si més no, hauríem d’intentar-ho–, però mai aprenem pels altres. Aquesta conserva precisa d’una observació molt afinada per part dels mestres dels subjectes que aprenen, dels seus punts forts i de les seves debilitats i de les nostres. En aquesta conversa –que pertany al gènere narratiu perquè es dona en un determinat procés, té història per dir-ho d’alguna manera, té temps i el temps és un element central que  caracteritza la narració–, l’alumne ha d’estar convençut que nosaltres estem al seu costat per ajudar-lo, que formem part de la famosa bastida de Vigotski, que estem compromesos en el seu aprenentatge i, per tant, concretarem molt bé els objectius i revisarem constantment les nostres maneres d‘ensenyar. Però el que és fonamental és que l’alumne sàpiga que ens té al seu favor, que no som la primera nosa ni la segona que es troba en el camí de l’aprenentatge. Per tant, i perquè volem que aprengui, vetllarem per atendre les necessitats que té: emocionals, conductuals, socials… perquè quan més aprenem és quan estem bé, quan ens sentim acollits, acompanyats i orientats. I estimats.

    La segona conversa la mantenim amb l’equip de mestres. Una pluralitat de mirades és un element enriquidor. El que no veu un mestre pot ser que ho descobreixi un altre membre de l’equip o algú responsable del menjador. Conversem sobre com aprenen, no ho oblidem, una mirada sovint de detall, d’altres més global, però millor quan és compartida i quan dubtem hem de triar l’opció que més afavoreixi la persona avaluada i no oblidem que quan avaluem ens avaluem. Aquella expressió que a vegades se sent de: jo ensenyo molt bé però els alumnes no aprenen diu molt de quines concepcions tenim darrera nostra sobre l’acció educativa.

    La tercera conversa és amb la família. Si no tenim res de bo de dir dels nostres alumnes més val que posposem la trobada fins que els haguem observat amb prou atenció. Soc dels que penso que parlar d’un nen o d’una nena que porta problemes és oblidar que una criatura o un jove disruptiu –se’n diu així– és que sovint té problemes que hem de col·laborar a resoldre.

    Conversar amb les famílies significa intensificar el vincle de la confiança. És dir una cosa semblant a aquesta: mireu, el vostre fill o la vostra filla està en bones mans, però necessitarem dialogar molt, intensificar el vincle que ens uneix per millorar encara més la nostra feina. Jo confio en vosaltres i vosaltres confieu en mi. A partir d’aquesta premissa podem avançar perquè confiar no significa que tots ho veiem de la mateixa manera sinó que som capaços de parlar de les nostres diferències sense fer trencadissa.

    I no oblidem que avaluar sempre és un exercici humil, mai tancat ni definitiu perquè és il·lusori pensar que arribarem a conèixer del tot les altres persones.

    No és gota fàcil, però en el nostre ofici de coses fàcils n’hi ha ben poques.

    I en una altra ocasió podem parlar de posar notes. O de no posar-ne, opció aquesta que també forma part del debat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Hi ha aprenentatge més enllà de les pantalles
    Next Article
    Anàlisi
    La immersió està en perill? Apunts (desapassionats) sobre la situació del català a l’escola
    Consell de Redacció de la Revista Guix

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}