Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    UOCA (es pot) – Una experiència d’educació transformadora a l’Escola Guinardó

    Neus Giménez Turmaig 3, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    23080158252_a8f4edb077_o

    D’on venen els refugiats? Per què fugen? Per què hi ha guerra a Síria? Què podem fer nosaltres? Aquest tipus de preguntes són les que van motivar a la Irene Fernández, l’Anna Martínez, el Gerard Pardiña i la Marta Valls, quatre alumnes de 4t d’ESO de l’Escola Guinardo, a fer un treball de recerca sobre la percepció de la guerra de Síria i l’acollida de refugiats de les famílies de l’escola.

    Durant setmanes, van dedicar hores i hores a la recerca i l’anàlisi per entendre la guerra a Síria, van fer entrevistes a ONG, administracions públiques i voluntaris i van preparar una enquesta per les famílies. En finalitzar el seu treball, alguna cosa s’havia remogut dins seu i sentien la necessitat d’ajudar, per això van decidir enregistrar un vídeo de sensibilització adreçat a tota la comunitat educativa. Per fer-lo van implicar a tot l’alumnat d’ESO de l’escola. Us el presentem, junt amb el relat de l’experiència escrit per ells mateixos, qui millor sinó?

    Fugint, relat d’una experiència d’educació transformadora

    Som un grup d’alumnes de 4rt d’ESO que havíem de triar un tema pel nostre treball de recerca. Les notícies que havíem llegit sobre els refugiats sirians van generar-nos un munt de dubtes i aquests dubtes foren el motor per fer el projecte de recerca sobre els refugiats. Volíem saber què estava passant a Síria, i sobretot, què n’opinava la gent.

    Aviat ens vàrem adonar que la informació documental era confusa i contradictòria. Ens calia doncs, parlar amb gent entesa. Sense les entrevistes fetes a a representants d’ACNUR, d’StopMareMortum i de l’Ajuntament de Barcelona i sense les xerrades a les quals hem assistit (socorrista de Pro-Activa Open Arms i una voluntària a l’illa de Lesbos), aquest treball no hagués estat possible.

    Ara sabem que la Guerra de Síria és un conflicte molt complex, en què intervenen molts bàndols, governs que diuen que fan una cosa i en fan una altra, sense tenir en compte les vides que estan en joc. I, entre elles, les de milions de refugiats que s’han vist obligats a fugir, per tal d’intentar arribar a Europa, on no els estan acollint malgrat s’hi van comprometre en firmar la Declaració Universal dels Drets Humans.

    Hem après que davant de totes aquestes injustícies, qui està lluitant és la ciutadania, i per això vam voler conèixer l’opinió de qui teníem més aprop: els pares i mares de la nostra escola, amb dos objectius bàsics: esbrinar què sabien sobre la guerra i descobrir què opinaven sobre l’acollida dels refugiats. Els resultats de l’enquesta que els hi vàrem passar constaten que el conflicte sirià no és entès per la majoria (saben les coses més bàsiques, però no arriben a conèixer la seva complexitat), també reflecteixen que moltes famílies estan a favor de l’acollida de refugiats.

    Ara també sabem que Barcelona està preparada (disposa d’un pla d’acollida) però que poca cosa pot fer perquè és una competència estatal i el govern espanyol no està facilitant l’entrada, malgrat que s’hi va comprometre.

    Aquest treball ens ha obert molt els ulls: hem après a informar-nos, hem descobert que hi ha molta gent que actua, que té ganes de fer que les coses canviïn. Teníem la idea inicial que l’ajuda es dóna col·laborant amb una ONG, aportant diners, anant a Lesbos… I la recerca ens ha fet canviar-la: podem ajudar cada dia, difonent el que hem descobert, informant-nos, aprofitant els mitjans que tenim al nostre abast. Per això vam voler finalitzar el treball movent-nos com ho està fent molta gent, fent allò que ens agrada i sabem fer: un vídeo. Un vídeo que vol recordar que cada dia hi ha molta gent que pateix, que darrere d’un mapa i d’unes fronteres hi ha persones i sentiments, que podríem ser nosaltres…

    Irene Fernández, Anna Martínez, Gerard Pardiña i Marta Valls

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Crisi refugiats Escola Guinardó Guerra de Síria
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Vaga infantil: famílies angleses fan boicot a les proves estandaritzades
    Next Article
    Actualitat
    UOCA (es pot) – Una experiència d’educació transformadora a l’Escola Guinardó
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    L’educació en valors com a eina fonamental per a un futur millor

    febrer 14, 2025

    Pòdcast
    Cécile Barbeito: “La pau no és un fet fortuït, es construeix apostant per l’educació”

    novembre 29, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}