Ningú pot negar que les famílies som un actor central en l’educació, tant per al bon funcionament de les escoles com per a la millora de la seva qualitat educativa. L’aportació de mares, pares, tiets o avis és indubtable, especialment en aquesta difícil etapa que arrosseguem. Una altra cosa, però, és el reconeixement que se’ns atorga o, millor dit, que moltes vegades no se’ns vol atorgar.
Aquest curs celebrem novament els Premis FaPaC per continuar reivindicant allò que som i allò que fem. Ja fa quatre anys que vam començar aquest repte convençuts de què era del tot necessari per aconseguir fer visible el valuós treball que fan les AMPA arreu del país. Era de rebut que ho féssim, com a federació majoritària a les escoles i instituts públics catalans.
Durant aquest temps hem posat en valor molts i variats projectes, tots ells impulsats per les famílies en benefici de les seves escoles, barris i, fins i tot, municipis. No hem d’oblidar que darrere de totes aquestes iniciatives s’hi troben pares i mares que, d’una manera voluntària i desinteressada, troben temps per intentar donar un cop de mà en la millora de l’escola pública, per fer que funcioni més bé, i aconseguir incidir en l’èxit educatiu dels alumnes.
Aquests projectes han demostrat que n’hi ha moltes i molt diverses maneres de participar en l’educació dels fills i filles. Aquesta és, precisament, la riquesa d’aquests guardons: donar a conèixer allò que moltes vegades no surt a la llum i fer possible que les AMPA i escoles puguin aprendre d’experiències que funcionen.
Aquest any hem constatat que la imaginació i l’empenta de les famílies no té límits, ja sigui per millorar el centre i els seus equipaments, per crear comunitat o per pal·liar mancances importants arran de la crisi. Curses solidàries, menjadors escolars per atendre tots els alumnes amb necessitats, concursos per promoure la literatura, extraescolars per a tothom, són només alguns dels projectes que enguany han estat finalistes dels Premis FaPaC, un bon exemple d’allò que podem fer els pares i mares quan treballem de forma organitzada.
L’acollida de les famílies, la solidaritat, la participació de les famílies i la creació de xarxes per l’èxit educatiu continuen sent els principals eixos d’aquests guardons. Però, les AMPA també necessiten el suport de la resta de la societat. Per això, i com en les anteriors edicions, volem destacar el recolzament a la nostra activitat que fa un mitjà de comunicació, una administració pública i una entitat social.
Com en tot concurs sempre n’hi ha de finalistes i de guanyadors. En aquest cas, però, volem deixar palès que tots els projectes participants són guanyadors, sense distincions. Alguns donen resposta a necessitats abans no cobertes, d’altres s’han consolidat any rere any, i tots han demostrat la seva utilitat. El proper 10 de juny celebrem la cerimònia de lliurament dels premis a l’Escola Ramon Llull de Barcelona, a les 18.00h. No només serà una festa per a les AMPA guanyadores, també serà una nova constatació de què l’escola, quan incorpora les famílies, funciona millor i tira cap endavant. Serà un bon moment per continuar construint els ciments de l’educació del futur que, com a mares i pares, volem per als nostres infants i joves. Ho seguirem fent reclamant, especialment, una major presència en la definició de les polítiques i en la vida dels centres. En una paraula, reivindicant el nostre paper.