Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Anàlisi
    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morerajuliol 1, 20257 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La transformació educativa és lenta, incòmoda i plena de tensions. Però també és imprescindible. L’aprenentatge competencial de les matemàtiques a Catalunya ha encetat un camí que està començant a donar fruits. Més raonament a les aules. Més participació. Més sentit a les matemàtiques. Menys angoixa. Ara és més necessari que mai llegir el moment amb perspectiva: estem en ple canvi i hi ha molt en joc. No ens podem permetre el luxe de tirar-ho tot per la borda.

    Aquest debat s’ha de contrastar amb dades, calma i defugir de titulars sensacionalistes. Les proves de competències bàsiques, que avalua la Generalitat de Catalunya a 6è de primària i 4t d’ESO, mostren resultats que cal analitzar amb cura: 70,4 punts de mitjana en matemàtiques a primària i 69,8 a secundària. A primària s’obtenen millors resultats en numeració i càlcul, i tot i que hi ha una lleugera tendència a la baixa, el percentatge d’alumnat en nivells baixos s’ha mantingut estable des del 2010, al voltant del 45%. En canvi, a secundària la tendència és lleugerament ascendent.

    En l’àmbit internacional, informes com PISA i TIMSS mostren una tendència baixista general en les competències matemàtiques, sovint associada a factors socioeconòmics. És important recordar que aquestes proves no avaluen ni alumnes concrets, ni escoles, ni materials específics, sinó polítiques educatives i sistemes en conjunt. No ho mesuren tot, però si s’interpreten bé, ofereixen indicadors valuosos. I el que demanen —raonar, comunicar, aplicar coneixements— és coherent amb l’enfocament que s’està impulsant des de tots els agents.

    Fa poc vaig llegir un article de Doug Doblar titulat The Rise and Fall of Building Thinking Classrooms in Mathematics. Hi descriu una evolució que em va ressonar: entusiasme inicial, adopció creixent, dificultats d’implementació, crítiques… I el risc que tot plegat es desdibuixi. Una seqüència que, en realitat, és pròpia de qualsevol transformació educativa profunda. Per això, vull compartir algunes reflexions sobre on som i què ens juguem.

    El que és normal ja no funciona…

    Fa temps que sabem que l’ensenyament tradicional de les matemàtiques —mecanicista, basat en la repetició i memorització buida— deixava massa alumnes enrere (Bruner, 1960). Massa infants no entenien el perquè, ni hi trobaven sentit, ni es veien capaços. Mentrestant, diversos sistemes educatius —als Països Baixos amb l’Institut Freudenthal (1973), als EUA amb l’NCTM (2000)— apostaven per enfocaments que prioritzaven la comprensió, la resolució de problemes i la connexió amb contextos significatius.

    La recerca hi donava suport: la memòria reté millor el que té significat (Tyng et al., 2017), els infants han de formar part del seu aprenentatge (Michael, 2006), les emocions hi juguen un paper clau (Kort et al., 2001; Pekrun et al., 2002) i les activitats que lluiten millor contra l’oblit són aquelles que fomenten connexions entre el que sabem i el que volem aprendre (Lee et al., 2008).

    El moviment a Catalunya

    A Catalunya també es movien coses. Des de les associacions de professorat, com l’Abeam, Ademgi, l’APMCM, l’APaMMs i Lleimat (totes sota el paraigua de la FEEMCAT), les universitats amb els graus de magisteri, el màster de professorat de secundària interuniversitari, el mateix Departament —tant el Creamat com els CRP’s—, van començar a fixar-se en aquestes idees i a portar-les al nostre terreny. Molts referents començaven a impartir formacions, a compartir activitats, a repensar maneres de fer.

    Desenvolupament d’una idea/solució

    En aquest context, van sorgir iniciatives diverses: formacions massives i gratuïtes per al professorat, materials curriculars amb fonament competencial, que tenen com a propòsit fer accessibles aquestes idees a qualsevol docent. Jo mateixa he participat en moltes d’aquestes iniciatives, però no des d’una voluntat de crear res de nou, sinó de posar en pràctica, d’una forma escalable, allò que la recerca i l’experiència acumulada ja apuntaven. De transferir les evidències a l’aula en favor de l’aprenentatge real i significatiu.

    Èxit local. Els primers fruits

    Les primeres escoles que van adoptar aquestes propostes sovint ja estaven convençudes, i hi van trobar coherència i estructura. Altres hi van entrar com a punt de partida. Sigui com sigui, molts mestres han vist com a l’aula augmentava la participació, la justificació d’estratègies i les connexions entre continguts. I també la seva pròpia evolució professional.

    Arribar a tothom no és gens senzill

    Amb el temps, més escoles han volgut sumar-s’hi. Però fer arribar un enfocament competencial a milers de docents en contextos molt diferents no és una simple ampliació. És un canvi de naturalesa. Cal pensar en la implementació, l’acompanyament, la formació contínua i el respecte per la professionalitat docent (Baumert et al., 2010; Sanmartí, 2020).

    Dificultats d’implementació

    Quan unes idees es difonen ràpidament, pot passar que es faci servir de manera fragmentària o sense intenció clara. Això en dilueix el sentit, en desconnecta el propòsit i, sovint, es converteix en una seqüència d’activitats sense direcció. És aquí on comencen les dificultats i on alguns comencen a dubtar del canvi.

    Quan el soroll comença a aparèixer: crítiques i resistències

    És normal que hi hagi crítiques. Qualsevol canvi que incomoda rutines genera tensions. Primer, per discrepàncies legítimes sobre la funció de l’escola. Després, per simplificacions o discursos reactius. Cal escoltar-les. Però també contextualitzar-les: no estem davant un fracàs, sinó davant una fase natural del canvi.

    La temptació de tornar enrere

    En moments d’incertesa, pot aparèixer el desig de tornar al punt conegut. Però justament ara és quan cal persistir. Paradoxalment, mentre es reclama tornar a l’ensenyament més tradicional, les proves actuals —com les de PISA, TIMSS o Competències Bàsiques— exigeixen raonar, comunicar i aplicar coneixement en contextos reals. Més a prop del que proposa l’enfocament competencial que de la repetició mecànica.

    Evitar la profecia: llegir el moment amb perspectiva

    És el que la Teoria del Canvi descriu com el moment crític del procés: aquell punt on ja hem mogut prou peces per incomodar l’statu quo anterior, però encara no hem consolidat prou la nova realitat perquè se sostingui sola. Aquest “punt vermell” és on som. Si no ho llegim amb perspectiva, correm el risc d’abandonar abans d’hora.

    Un canvi superat a altres indrets del món

    Aquest canvi de paradigma, però, no és exclusiu de casa nostra. En molts llocs del món, introduir enfocaments competencials ha generat friccions inicials, sovint vinculades a la resistència al canvi o a la manca d’acompanyament adequat.

    A Finlàndia, per exemple, el gir cap a una educació basada en la comprensió i el pensament crític va despertar inquietuds, però amb una aposta sostinguda per la formació docent i l’autonomia pedagògica, avui és un referent consolidat. A Singapur, el seu model centrat en la resolució de problemes va ser primer criticat per allunyar-se de la memorització sistemàtica, però els resultats a llarg termini han estat clars, tant en proves internacionals com en la percepció social de les matemàtiques. A Austràlia, iniciatives com els recursos proposats per les associacions del professorat van trobar resistències al principi, però han acabat configurant bones pràctiques d’aula avalades per la recerca.

    Aquestes experiències mostren que la incomoditat inicial forma part del procés, però també que amb visió i constància es pot travessar el túnel i arribar a una zona lluminosa on les matemàtiques tenen més sentit per a més infants.

    Què volem que passi a les aules?

    El fons de la qüestió és aquest: què volem que aprenguin els nostres infants? Volem alumnes capaços de resoldre problemes, d’adaptar-se, de donar sentit a allò que fan, de generalitzar estratègies i de comprendre profundament els continguts. Volem nens i nenes que connectin les matemàtiques amb la realitat, que les visquin com una eina per entendre i habitar el món. Això és el que vol dir realment “competència”.

    Per tot això, cal continuar. Cal paciència, mirada llarga i compromís. Cal formació, acompanyament i escoltar la recerca. Calen famílies que confiïn, escoles valentes i administracions alineades. I sobretot, cal no tornar enrere. Perquè ja sabem que el que hi havia abans no era suficient. I perquè, encara que el canvi sigui complex, val la pena.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    competències bàsiques matemàtiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ni la Història és només una assignatura ni el Mal és només Auschwitz
    Laura Morera

    Llicenciada en Matemàtiques per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i doctora en Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Actualment, és professora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i col·laboradora a Innovamat. A més a més, té més de 17 anys d’experiència docent a primària, secundària i la universitat, i ha liderat formacions per a docents. Coautora del llibre Aprender a enseñar matemáticas en la educación secundaria obligatoria.

    Related Posts

    Entrevista
    Miriam Escacena: “L’aprenentatge és molt més significatiu quan el fas amb objectes reals que amb un llibre”

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025

    Opinió
    Cinquanta anys construint la Nova Escola Pública

    juny 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}