Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Adéu als deures? 9 articles per reflexionar

    Redacciósetembre 28, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: cc by sa Jeremy Tarlin (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquestes són unes recomanacions que hem enviat per correu als subscriptors del nostre butlletí setmanal. Apunta-t’hi, és gratuït. 

    La vaga contra els deures anunciada per la federació de famílies CEAPA ha reobert el debat sobre la necessitat d’encomanar tasques domèstiques als alumnes que complementin la feina feta a l’escola. A El Diari de l’Educació ens hem capbussat dins la nostra hemeroteca per recuperar 9 articles que us poden ajudar a reflexionar sobre aquest assumpte.

    1. “Els deures són una font de desigualtats”, assegurava el mestre Joan M. Girona en una entrevista el febrer del 2015. Aquella va ser la primera ocasió en què al diari ens vam plantejar les conseqüències negatives de l’excés de deures en entorns desfavorits. Poc després, Girona va desenvolupar amb més detall aquesta idea a l’article Deures sí o no, on també es preguntava quantes hores pot treballar un infant al dia i si això es compatible amb que pugui jugar.

    2. Deures escolars, menjar poc i pair bé. Aquest és l’últim article que hem publicat, escrit per Montse Ros. En ell, l’autora reivindica que els deures –sempre que siguin pocs– poden ser una oportunitat per connectar allò que s’aprèn a classe amb el món no escolar, i demana que el debat no avanci cap a una guerra de posicions entre famílies i docents.

    3. Si els deures han de servir perquè els alumnes continuïn aprenent fora de casa, potser el que es podria fer és idear tasques domèstiques, més lúdiques i informals, perquè les famílies ajudin els seus fills a enfortir competències. Aquesta és la proposta de la mestra Anna Torralbo a l’article Receptes casolanes per a un estudi feliç.

    4. El debat, sigui com sigui, és necessari. Un estudi de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) alertava el mes de març passat que a Espanya la meitat dels alumnes se senten angoixats pels deures, un percentatge per sobre de la mitjana de la resta de països. També assenyalava conseqüències positives d’aquestes tasques, com l’autodisciplina o la fixació d’aprenentatges.

    5. I si li donem la volta al problema? La metodologia Flipped Classroom planteja, a grans trets, que se segueixi la lliçó a casa i es facin els deures a classe. Això no rebaixa necessàriament el nivell de feina a casa, però sí que afavoreix que el tipus de tasques fora de l’escola requereixin de menys ajuda. En parlàvem en aquest reportatge a partir d’una escola de Mataró.

    6. Hi ha esocles que han utilitzat precisament els deures per apropar-se a les famílies. És interessant el cas de l’escola Mas Masó de Salt. El seu taller de deures, que es fa a classe i al qual hi acudeixen pares, mares, alumnes i un educador, apareix en aquest reportatge.

    7. En aquest debat hi han participat també els blogs del diari. És el cas del blog de Rosa Sensat, on Sílvia Morón recordava que aquesta discussió està inevitablement lligada amb la definició del compromís de l’educació.

    8. Però, aquest és només un problema del nostre sistema educatiu? No. En aquest article de fa més de dos anys, el professor de Pedagogia de la UB Enric Prats ja ens parlava de la vaga de deures a França, i avançava que aquesta és una pràctica que es manté més per creences que per evidències.

    9. I acabem amb una mica d’humor, que en educació és sinònim de FRATO. Aquí et deixem la vinyeta Drets i deures.

    Bola extra: Així doncs… Cal fer deures? Qui també ens pot ajudar a respondre aquest interrogant és un altre col·laborador del diari, Jaume Funes, que en un llibre que porta aquest mateix nom reflexiona sobre els deures, sobretot pensant en aquells pares i mares que es volen s’impliquen en els processos de creixement i aprenentatge dels seus fills.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Deures
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Rafael Homet: “Aquest blog vol ser un espai de debat al voltant de l’educació en l’àmbit local”
    Next Article
    Opinió
    Començar l’escola per la teulada
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}