Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Adolescents davant l’aprenentatge de la llengua amb formats digitals

    Evaristo Gonzálezmarç 29, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    L’educació del pensament crític, aprendre a seleccionar informació a Internet, el foment de l’escriptura, el bon ús de la tecnologia, el learning by doing, la prevenció davant les fake news, la formació per controlar les addiccions tecnològiques són alguns conceptes que teòrics i investigadors repeteixen molt sovint a conferències, xerrades, jornades, debats, llibres i articles diversos. El diagnòstic és correcte, però la gran pregunta és el remei: com es fa en la pràctica quan tens grups d’adolescents davant teu i vols educar-los en aquests aspectes?

    Passar de la teoria a la pràctica no és fàcil, però sí possible. La prova es troba en el gran col·lectiu del professorat anònim que cada curs es compromet a portar a terme  pràctiques i experiències que demostren aquells marcs teòrics tan repetits, els quals estan necessitats d’evidències a l’aula. Passejar pels centres educatius, convidar aquest professorat a mostrar els processos i el fruit de la seva feina ja es fa, però s’hauria d’impulsar més. I, sobretot, que  les seves conclusions teòriques des de la pràctica, fruit de les activitats de l’aula, serveixin per impulsar canvis profunds, amb tot el ventall de recursos utilitzats i aprenentatges aconseguits, no només de l’alumnat sinó també del mateix professorat.

    Tothom estem més o menys relacionats amb les pantalles cada dia (potser més que menys, com els adolescents). Fa poc Víctor Sampedro, catedràtic d’Opinió Pública i Comunicació Política de la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid, deia al Palau Macaya de Barcelona que hi ha un Triangle de les Bermudes que captiva als adolescents: les pantalles, el menjar ràpid i els centres comercials.   Tenim tots plegats una gran feina per aplicar el pensament crític a d’altres camps que potser també ens afecten a nosaltres mateixos, tant com a ells. En el cas de les pantalles, aportem el nostre gra de sorra a la vora d’aquest gran oceà.

    Com hem dit en altres ocasions, la permissivitat de la tecnologia va unida a la llibertat i a la responsabilitat, i s’aconsegueix amb estratègies actives on tothom estigui implicat, amb normes i amb flexibilitat, aprenent també quan es produeixen situacions difícils. En el procés actual de transformacions escolars, amb una gran efervescència de metodologies innovadores, ha de tenir cabuda la tecnologia perquè és una gran eina per aconseguir finalitats lligades al present i al futur de l’alumnat adolescent en un món global.

    Recursos

    Les apostes a la classe van unides a la utilització de recursos que connectin amb el nostre públic, amb el treball de forma competencial proper la realitat i que incideixi en aquells grans conceptes del principi. Per exemple, projectes com l’aprenentatge de la llengua amb formats digitals, on darrere hi ha la utilització de l’actualitat (notícies en diaris o la reflexió sobre determinats missatges de les xarxes socials que distribueixen l’odi, el fanatisme i les barbaritats; comentaris de tot tipus; anàlisi de la llengua en manifestacions musicals de moda com el reggaeton o el rap), la recerca per part de l’alumnat de suports per aprendre més, la discriminació de webs pels seus continguts, l’impuls de la creativitat i l’aprenentatge en grup, la utilització de diferents formats expressius, l’anàlisi de la participació de l’alumnat en les xarxes socials i el foment de la reflexió personal sobre les seves relacions i la seva imatge en el món digital: quina és la seva identitat en la xarxa, quins són els avantatges i inconvenients d’aprendre en digital, com els veuen els altres, què pensen de si mateixos i de la projecció que les altres persones els diuen que tenen a Internet, com si fos un mirall.

    El treball d’aula se centra en grups petits i cadascú treballa amb una web pròpia on qualsevol persona pot veure els resultats, una vegada publicats, i són objecte d’anàlisi per millorar l’aprenentatge: des de les faltes d’ortografia i construccions sintàctiques (per corregir-les si cal) al sentit profund d’allò que volien dir i el que en realitat transmeten.

    En un altre espai ja s’han avançat algunes línies bàsiques del projecte Ensenyar llengua a adolescents només amb entorns digitals. L’important no és la tecnologia, sinó com l’aprenentatge millora i canvia quan la utilitzes com eina metodològica per aconseguir els resultats programats, i com s’estableixin complicitats per la recerca, la selecció, l’anàlisi i la posada en comú de tot. L’alumnat adolescent sotmès a aquest tipus de projectes i a molts altres s’engresca amb gran il·lusió, busquen recursos i eines per plasmar allò que volen expressar, parlen i valoren abans de decidir, construeixen coneixements amb estratègies sorprenents i són capaços de reflexionar sobre els seus sistemes d’aprenentatge, amb els seus pros i contres. Per exemple, una activitat que van fer: “Imagineu que heu d’impartir una conferència a un centre educatiu de secundària que encara és analògic però professorat i alumnat  estan indecisos i animats a la vegada per fer el salt al món digital: quins arguments exposaríeu a partir de la vostra experiència?”. D’altra banda, un altre dels aprenentatges digitals és que les pantalles també poden estar tancades. En determinats moments el debat i l’anàlisi col·lectiu enriqueix el treball fet, amb múltiples punts de vista i el foment de l’oralitat.

    El projecte és molt ampli i els recursos, diversos: webs, blogs, ordinadors portàtils, telèfons mòbils, jocs, xarxes socials, diccionaris i enciclopèdies online, mitjans de comunicació digitals de tendències diferents, eines per representar esquemes, vídeos, presentacions, plataformes de treball, mapes conceptuals, etc.

    Un projecte com aquest, que acabarà al juny però tindrà continuïtat, no és un fet aïllat sinó que forma part de la idiosincràsia i evolució d’un institut que porta més de 25 anys amb l’ús de les TIC a les aules. Cada menú i submenú dels que formen cada web de cada grup (46 apartats en total) mereixerien una amplia explicació, una enumeració dels recursos usats i generen diverses conclusions –algunes de les quals ja han sortit–, sobre com 45 alumnes  aprenen i valoren aquest sistema de treball de la llengua, extrapolable a d’altres àmbits i matèries. Sobre alguns resultats i evolució, anirem informant.

    L’adolescent té un gran potencial per adaptar-se i aprendre, però necessita guies que l’orientin i que posin en valor el que fa, amb l’empatia i l’esperit positiu com a base fonamental. Ens poden ensenyar els resultats dels processos per tal d’entendre com aprenen, quin impacte té tot i com implementar-los amb més eficàcia. Ens poden ajudar a la millora i actualització de les estratègies inicials i a la selecció de recursos i eines. Docents, alumnes, tecnologies i projectes: aliats en una educació per al segle XXI. Sense oblidar que el més important i el més fonamental de tot són les persones.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La borsa de mestres interins obrirà tot l’any i es gestionarà amb una aplicació informàtica
    Next Article
    Opinió
    Anem d’excursió! 5 beneficis de les sortides escolars
    Evaristo González

    Exdirector de l'Institut Torre de Palau de Terrassa

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}