Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Adolescents i pantalles. Per què no ho vam veure a venir?

    José Ramón Ubietoabril 17, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Actualment, pocs dubten que el digital ha colonitzat les nostres vides, segrestant una part important de la nostra atenció –focalitzada en les pantalles– i privant-nos d’altres satisfaccions lligades a la presència dels cossos. Pel que fa a l’impacte en la infància i l’adolescència, ha generat riscos nous en unes etapes que requereixen atenció i pausa.

    Ens toca, doncs, repensar la nostra posició i corregir l’orientació. Per què no ho vam veure a venir abans? Com passa amb tot fenomen social, les causes són múltiples. D’una banda, es tracta d’una tecnologia que enlluerna, molt propera al pensament màgic (un clic i el conill apareix), ocultant-ne el costat fosc i salvatge. D’altra banda, la indústria tech s’ha constituït com un lobby econòmic molt potent amb gran influència política (monopolis i paradisos fiscals) i cultural (tecnomites), que ha impedit qualsevol moviment regulador.

    Aquest tecnocapitalisme ha generat, a més, un nou món Figital (físic+digital) que ha digitalitzat les nostres vides en qualsevol àmbit. Cada vegada deleguem més les màquines per a la recerca del saber i de la satisfacció, com si la vida pogués externalitzar-se. Finalment, admetem que el món és omnivoyeur (Lacan) i que aquesta mirada ens atrapa perquè ens satisfà i ens envolta. Tenim la il·lusió que mirem (i decidim), però en realitat som mirats. La famosa foto de Kate Middleton n’és un exemple: la mirem o ens mira? D’altra banda, avui dia és difícil ésser i gaudir sense una representació visual i compartida.

    Infants i adolescents s’han sentit atrets per aquesta oferta, no perquè siguin suposats nadius digitals (ningú neix d’un iPad), sinó perquè som els adults –partícips actius d’aquesta escena– els qui els hem mostrat el camí que cal seguir. Potser pensant, de manera inconscient, que podíem delegar la tecnologia per fer part de la tasca educativa. Els adolescents, com ha passat sempre, tenen necessitats psicològiques peremptòries per abordar (identitat, pertinença, cos sexuat) i allò digital els ha ofert noves vies, plenes d’artificis, i nous influencers, que han pres el relleu dels pares i els mestres. Les xarxes socials i la IA, preferentment, han agreujat algunes dificultats pròpies del trànsit adolescent: autolesions, suïcidi, TCA, assetjaments, consums; n’han generat de noves: dèficit atencional, apostes en línia, salut (son, obesitat), i han fet minvar el nombre d’aficions (lectura, esport, art).

    Què cal fer per reduir aquest impacte negatiu? A Mòbils i pantalles a les infàncies i adolescències. Addictes o amants? (Octaedro, març de 2024) plantejo tres estratègies que ens poden ajudar. La primera és menys hores amb pantalles, mitjançant una desconnexió, que sigui col·lectiva i consensuada entre famílies, escoles i Administració i que preservi espais lliures de connectivitat. La indústria, com ha passat en altres àmbits, s’haurà de sumar tard o d’hora.

    La segona: un millor ús a través de l’alfabetització digital que incorpori els principis (d’igualtat, privadesa, respecte, diversitat) que ens són vàlids a la vida física. Aquests principis han d’operar com a vectors d’orientació en l’ús digital, més enllà dels requeriments tècnics i les competències digitals.

    Finalment, promoure alternatives presencials que conjuguin presència, atenció i desig, sigui a aficions esportives, activitats a l’aire lliure, trobades amb la família i els amics o hobbies artístics. Especialment interessant és fomentar la lectura com un recurs simbòlic clau, no només en els aprenentatges escolars, sinó en tot allò que implica pensament i creativitat. Per això, amb animar-los no n’hi ha prou; cal posar-hi l’atenció i el desig a través de la lectura compartida més enllà de l’aprenentatge bàsic de la descodificació, perllongant aquest plaer en el temps de la infància.

    Aquestes estratègies només seran eficaces i justes si van, a més, acompanyades de polítiques públiques compensatòries perquè aquesta desconnexió no sigui el luxe d’uns quants i deixi al marge els més desfavorits.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dispositius mòbils mòbil a les aules mòbils opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEls escacs com a instrument per eliminar els prejudicis a l’aula
    Next Article
    Actualitat
    Alerta davant els problemes de salut mental entre els professionals de l’educació
    José Ramón Ubieto

    Psicòleg clínic i psicoanalista. Professor de la UOC. Membre de l'Associació Mundial de Psicoanàlisi

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Josep on abril 17, 2024 2:07 pm

      Jo diria que molts ho van veure venir, però d’altres estaven molt ocupats innovant com per dedicar-se a llegir-ne les anàlisis que se’n feien.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}