Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Afectació de l’avançament del calendari en l’FP

    Jesús Martin Riveramarç 3, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes a l'entrada de l'Institut Rambla Prim | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No ens han agradat les formes del conseller. El 10 de febrer es va comunicar en roda de premsa l’avançament del calendari sense tenir en compte l’opinió ni la valoració d’una institució com el Consell Escolar de Catalunya. També en la mesa sectorial d’educació ha rebutjat el diàleg. No hi estem gratuïtament en contra. A continuació tractaré d’exposar uns quants motius que justifiquen el nostre rebuig del calendari que se’ns vol imposar.

    1. Antecedents de mala gestió

    La gestió de la preinscripció de Formació Professional per part del Departament d’Educació del curs actual va ser totalment inadequada, deixant en un principi més de 25.000 alumnes sense assignació d’una plaça d’FP en l’opció desitjada. Va fer falta un procés extraordinari d’admissió al setembre en el qual es van publicar les dades en la segona quinzena de setembre. Gràcies a la pressió social, la sindical i la mediàtica es va poder revertir parcialment la situació amb solucions extremes i provisionals: sobresaturar les aules a 33 i 34 alumnes en temps de pandèmia i desviar alumnat menor d’edat que havia demanat estudis presencials a l’IOC, saltant-se la normativa d’admissió del mateix Institut. Tot i això, més de 1.500 alumnes es van quedar sense plaça.

    2. Avançament insuficient del període de preinscripció

    En roda de premsa i en compareixença parlamentària, tant el conseller González Cambray com el Sr. Fabian Mohedano es van comprometre avançar el calendari de preinscripcions o bé al mes de març on el seu defecte al mes d’abril.

    Aquest avançament en CFGM [1] és gairebé simbòlic i no representa cap avançament real, segons el calendari de preinscripció publicat: del 20 al 26 d’abril per als de continuïtat educativa de 4t d’ESO, i per a la resta (incloent-hi menors d’edat que no tindran plaça garantida, cosa molt greu) del 17 al 23 de maig. En el cas del CFGS, la preinscripció serà del 25 al 31 de maig, comparativament és massa tardana, podríem dir que és un avançament imperceptible. Aquestes dates de preinscripció val a dir que sortiren publicades el dia 2 de febrer, sense tenir en compte l’enginyosa idea del Departament d’Educació d’avançar tot el calendari del curs escolar sense tenir en compte que l’FP és un estudi postobligatori en el qual intervenen empreses i agents socials així com altres departaments de la Generalitat.

    La nostra impressió és que s’ha fet un pas endavant sense el consens social necessari i sense tenir en compte ni l’opinió dels centres, ni de les empreses ni dels agents socials. Fet molt greu atès que tant els centres d’FP com la DGFP hauran d’adaptar les plantilles i el currículum als canvis promoguts per la llei estatal d’FP pendent d’aprovació a Madrid. Si s’allarga el procés serà més difícil d’implementar els canvis avançant l’inici del curs dels centres d’FP.

    A diferència de l’ESO o el batxillerat, l’oferta d’estudis d’FP és molt variada i extensa, i per tant complexa; el món de l’FP és concertació i consens, hi ha d’haver diàleg i no imposicions

    Des de la UGT creiem que aquest canvi és fruit de la improvisació del conseller Gonzàlez-Cambray. Potser es tracta d’una cortina de fum perquè el dia 2 de febrer s’anuncia la preinscripció tenint en compte que el calendari no es modificava, per la qual cosa es dilueix totalment l’efecte d’avançar la preinscripció dels CFGM amb l’avançament del curs escolar, ja que tot hauria d’estar enllestit el mes de juny. I els antecedents ens indiquen que aquest supòsit de tenir-ho tot enllestit al juny no és possible, donada l’alta complexitat de l’FP amb una oferta extensa (prop de 200 graus), a diferència dels altres estudi com l’ESO o el batxillerat. El món de l’FP és concertació i consens entre totes les parts i actors implicats. Hi ha d’haver diàleg, no imposicions, ja que la formació és clau per al futur del país. El calendari ha de tenir l’acceptació de totes les parts implicades.

    3. Prospecció i orientació

    Caldria recordar-li al Sr. Gonzàlez-Cambray que si encara no estan fetes les prospeccions sobre quines places són necessàries, difícilment es podran oferir les places en les preinscripcions. Una altra pregunta que ens hauríem de fer: els processos d’orientació amb la pandèmia s’han pogut fer adequadament? S’han realitzat les fires i promocions dels centres d’FP amb suficient temps perquè l’alumnat pugui triar amb coneixement d’allò que l’interessa?

    5. Mancança de professorat d’FP

    Des dels centres i des dels sindicats insistim que avui dia hi ha especialitats d’FP que no tenen personal en borsa per cobrir substitucions i interinatges, com per exemple informàtica. Ens consta que hi  ha centres on falten 7 vacants per cobrir, d’altres que fa més de 120 dies que estan sense professor, que a més per la complicada burocràcia no s’ha cobert la vacant (una plaça sense cobrir des del novembre al Consorci rebutjada la proposta de contractació del centre per no qualificar-la burocràticament de difícil cobertura, cosa que implicaria per part de la direcció del centre fer un seguiment continu).

    5. Reptes per al juny possibilistes

    Com solucionarà la conselleria abans d’acabar el mes de juny l’assignació de les places? Té un pla de contingència perquè a 30 de juny tots els centres d’FP de Catalunya tinguin la plantilla enllestida en la qual quadrin:

    1. El nombre d’alumnes (tothom amb la plaça demanada, o si més no de la mateixa família professional) a una ràtio de 30 persones com màxim per grup.
    2. Que tots els grup tinguin el professorat que es requereixi (recordem que la DGFP es va comprometre també a tenir un orientador o orientadora a cada centre d’FP).
    3. Que els tutors d’FP Dual hagin pogut fer la tasca de recerca d’empreses per a dur a terme les pràctiques.
    4. Si es comença el dia 7 de setembre,  des de la UGT dubtem que els centres tinguin prou temps per organitzar juntament amb els tutors d’empresa les pràctiques. Si no es tanquen els grups en el temps adequat per organitzar els centres, es pot provocar un efecte dominó.

    Només el diàleg i el consens poden reconduir la situació. Tindran els centres els  recursos humans i econòmics necessaris?

    UGT hem demanat uns pressupostos d’FP que s’incrementin en 130 milions. L’auge de la matrícula necessita més centres, millors infraestructures i renovació dels tallers i equipaments.

    En el seu dia, la UGT va ser l’únic sindicat que va fer costat al Departament en la reforma del Currículum d’FP. Quan hi ha voluntat, s’arriba a acords. Per això, proposem des de la UGT començar l’FP més tard que l’ESO i el batxillerat, com s’ha fet any rere any per motius obvis. La moratòria que demanem totes les entitats unànimement  ha de ser una mostra de diàleg i bona voluntat.


    [1] https://preinscripcio.gencat.cat/ca/detalls/noticia/avancament-dates-preinscripcio  [2 de febrer]

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els sindicats de docents convoquen vaga els dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març
    Next Article
    Opinió
    L’enrenou del calendari
    Jesús Martin Rivera

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}