Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’escola pública començarà el curs amb 5.514 docents més que l’any passat

    Pau Rodríguezsetembre 1, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Roda de premsa d'inici de curs amb la nova consellera, Clara Ponsatí / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest divendres, 1 de setembre, els docents han tornat a la feina. De cara al nou curs, que s’inicia el dia 12, les escoles i instituts públics comptaran amb 5.514 professionals més, d’acord amb el pacte a què van arribar el departament d’Ensenyament i la majoria de sindicats al mes de gener passat. Segons ha desgranat la nova consellera, Clara Ponsatí, gairebé la meitat d’aquestes dotacions es destinaran a compensar la reducció d’una hora lectiva de la resta de docents, però també s’incrementaran els professionals dedicats a l’atenció a la diversitat i a les escoles i instituts d’entorns més desfavorits. 

    • Inici de curs: S’estendrà als mestres la formació per prevenir radicalitzacions
    • Inici de curs: Seleccionen docents per primer cop amb currículum i entrevista

    En concret, del total d’incorporacions, 2.517 docents serviran per cobrir la reducció de l’hora lectiva; 800, per substitucions; 463, per l’increment natural d’alumnes que assumirà el sistema –més d’1,5 milions d’escolars–; 305, per a la reducció d’hores per als càrrecs dels instituts; 140, per cobrir la sisena hora a l’etapa d’Infantil d’algunes escoles; 210, per a hores lectives de Batxillerat; 529, “per millorar l’escolarització”; 350, per als centres de màxima complexitat –els d’entorns empobrits–, i 200, per a reforçar el model d’escola inclusiva, és a dir, per l’atenció d’alumnes amb necessitats especials.

    És en aquests dos últims punts on ha posat èmfasi la consellera Ponsatí. “Hem de prioritzar els nous recursos perquè millori l’equitat i la qualitat del sistema”, ha afirmat, en referència a l’ampliació de dotacions per atendre als alumnes amb discapacitat i per reforçar les plantilles dels centres d’entorns empobrits. “El model inclusiu ha de respondre a les necessitats del sistema”, ha expressat, i ha afegit que “els centres d’entorns desfavorits són els que necessiten més recursos”.

    Aquest és el segon curs que s’incrementa d’aquesta forma la plantilla dels centres de màxima complexitat, que al setembre passat van comptar amb la incorporació de 400 professionals nous. També el curs passat Ensenyament va contractar 140 nous docents especialistes en educació especial, als quals enguany caldrà sumar-n’hi 200 més. Entre ells, s’hi compten logopedes, tècnics d’educació infantil o d’integració social.

    La seva incorporació respon també a la intenció del departament d’Ensenyament d’aprovar el decret que ha de regular el model d’escola inclusiva, la redacció del qual fa més de dos anys que s’allargas. Fonts de la conselleria han precisat que, després de la llum verda del Consell Escolar sobre el text, ara el decret ja no és sobre la taula d’Ensenyament, sinó que està en mans de l’assessoria tècnica de la Generalitat. Així, calculen que el Govern l’hauria d’aprovar durant els mesos de tardor.

    Més docents per a més alumnes

    El sistema educatiu, sumant els estudis obligatoris com els postobligatoris, comptarà amb 1.562.780 alumnes, 2.700 més que el curs passat. El continu increment d’alumnat en l’últim lustre és el que provocava que els sindicats consideressin insuficient l’ampliació de la plantilla dels darrers cursos. Amb l’entrada de 5.500 docents nous, la cobertura s’acostaria més a les seves demandes, que reclamaven que el sistema necessitaria uns 11.000 professionals més per estar a nivells de 2009, previs a les retallades del Govern. Pel curs 2017-2018 hi ha pressupostada una plantilla de 71.175 dotacions, per primer cop per sobre de les 67.054 que hi havia el 2010.

    Oposicions amb més pràctica

    Ensenyament ha confirmat també que abans que acabi el 2017 convocaran oposicions per a 2.000 places, tal com va anunciar el Govern a l’abril. Ignasi Garcia Plata, director general de Professorat, ha explicat que la seva voluntat és que en la prova tingui més valor la part de “pràctica docent” que la teoria. Les opisicions es regulen des del Govern espanyol, però les comunitats autònomes tenen marge per canviar les ponderacions. “La voluntat del departament és que els docents posin en evidència les seves competències per fer activitats a l’aula”, ha afirmat Garcia Plata.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ensenyament es planteja formar els mestres per detectar casos de radicalització
    Next Article
    Actualitat
    Els centres públics seleccionen docents per primer cop mitjançant currículums i entrevistes
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}