Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Als joves, Història Global

    Josep Maria Turuguet Salgadogener 20, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Quan als anys 1870 les nacions-estat van començar a posar en marxa l’educació universal, feia poc que la disciplina de la Història havia assolit dignitat científica de la mà d’historiadors com Leopold von Ranke. La Història era sobretot nacional i donava sentit a les comunitats europees constituïdes en estat. I a les noves escoles, la Història va fer el paper de potenciador de l’esperit nacional. La Primera Guerra Mundial va mostrar que potser se n’havia fet un gra massa. Estimar el que és propi fàcilment portava a injuriar el que no ho és. Nosaltres i ells.

    El món ha canviat molt tot i que l’escola només tingui 150 anys d’història. Des dels anys 90, molts historiadors s’han decantat per una Història més realment “universal”. El llibre “Las redes humanas” dels McNeill (pare i fill) editat en castellà per Crítica va ser un dels trets de sortida. Tothom entén i les històries, escolars o no, ho reflecteixen, que el descobriment d’Amèrica enceta el camí d’una història planetària. Però abans de 1492, el Vell Món ja funcionava com una unitat de comerç i d’influències mútues. El “Nou Món” va ser descobert per una part del Vell i utilitzat com a base de domini mundial. I d’aquestes senzilles realitats de base en surt un complex món de conseqüències que es poden veure i explicar de moltes maneres.

    I qui són els nostres alumnes? Quina és la Història que pot explicar la seva realitat? Probablement no és estrany trobar en les escoles d’un sol poble descendents de tots els continents d’aquest planeta que en algun moment fou doble. Qui això escriu no pensa que sigui el moment de promoure ciutadans espanyols, catalans, francesos o xinesos. Si l’escola és la institució més avançada i sensible de la civilització humana, el que més li toca en aquests moments és universalitzar. Les comunitats humanes locals s’entenen amb les seves llengües i es reconeixen pels seus rituals socials. Ningú no voldria a hores d’ara un món uniforme ni uniformitzat. Potser això ens obligaria a parlar tots xinès mandarí, fent un còmput “democràtic”.

    Si l’escola és la institució més avançada i sensible de la civilització humana, el que més li toca en aquests moments és universalitzar

    Insistir en el concepte d’història nacional en la tercera dècada del segle XXI és entercar-se a mantenir una concepció decimonònica del món que perpetua un imaginari de món desunit. I és difícil no fer-ho perquè el costum i la formació dels mestres ens hi porta. El coneixement de la Història és desequilibrat fins i tot per als mestres especialistes. La mateixa disciplina va començar a Europa tal com avui la coneixem, encara que la Xina hi tingués una tradició potent. De manera que encara avui, qui adquireixi una suposada “Història Universal” en 10 volums, rebrà a casa 6 o 7 volums d’història europea i 3 o 4 de “la resta”.

    Probablement les universitats africanes, asiàtiques i americanes encara han de fer un camí llarg per inserir-se en una tradició historiogràfica que es pugui dir comuna i fins que es pugui dir que una autèntica història universal avança equilibradament en el món acadèmic. Però això no ens excusa de fer un esforç per oferir als nostres alumnes una comprensió global de l’aventura humana.

    El coneixement de la Història és desequilibrat fins i tot per als mestres especialistes

    La globalització serà un fenomen econòmic més o menys disfuncional, però la planetització i la constitució d’una Humanitat com a espècie masovera del Déu que sigui se’ns imposarà per necessitat material. És una necessitat antropològica. O això o una prolongació del neoliberalisme a través de l’univers amb espècies “humanes” escapçades (ningú no tindrà la força de dir als Elon Musk o als José M. Aznar quant vi consumir o quants planetes explotar).

    A través d’un currículum d’Història com el següent crec que difícilment quedaran alumnes mal representats en les discussions de classe:

    • Evolució de l’animal humà i expansió pel planeta
    • Sedentarització i separació de la natura d’un animal que crea ecosistemes propis
    • Humanitats locals anomenades civilitzacions: interaccions i competències
    • Units i separats. Tendències centrípetes i centrífugues de les civilitzacions
    • Estructures comunes i diferenciades de la creativitat humana
    • Justícia i injustícia: factors que les promouen
    • Els 500 anys d’unificació
    • Esperances i problemes de futur

    S’hi pot fer entrar el que es vulgui i no em sembla massa matèria per investigar o discutir en una escolaritat. Tampoc no enfrontarem els nens i joves amb complexitats més incomprensibles que les que fins ara poblaven els currículums d’Història. Jaume I i Felip II segurament estarien d’acord que el seu moment és passat, encara que seguiran disponibles per a qualsevol que els vulgui convocar a classe.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    història humanitats opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Educació inclusiva: cinc anys després de l’aprovació del decret
    Next Article
    Entrevista
    Heike Freire: “Un pati renaturalitzat obre les portes de l’escola”
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}