Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Anem d’excursió! 5 beneficis de les sortides escolars

    Redacciómarç 29, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Malauradament, aquestes activitats són encara minoritàries dins el calendari i es cataloguen com a propostes educatives puntuals que sovint queden relegades a activitats de lleure amb el grup. Des d’Activitum, però, més de 700 entitats de tota Catalunya volen reivindicar l’enorme potencial pedagògic d’aquestes propostes: Universitats, centres de recerca, teatres, empreses i tota mena d’entitats socials organitzen exposicions, tallers, visites, conferències, audicions, xerrades amb científics…

    Totes aquestes propostes educatives són recursos de gran valor pels equips docents dels centres escolars i els instituts de Catalunya, ja que poden enriquir els seus projectes amb inputs d’alt valor pedagògic i innovador. Així doncs, podem afirmar que aporten beneficis indiscutibles a l’alumnat des d’infantil fins a batxillerat i cicles formatius.  

    A continuació citem 5 beneficis que aporten les sortides als infants, per si encara en quedava algun dubte!

    1- Milloren les seves habilitats personals i interpersonals 

    És quan experimentem noves situacions i sensacions que les persones podem arribar a descobrir habilitats personals noves. Oferir més varietat d’experiències en entorns diversos, per tant, ens ajuda a descobrir habilitats personals i a potenciar-les.  No tots els alumnes tenen les mateixes aptituds; n’hi ha que tenen grans habilitats socials, habilitats científiques, lògiques, artístiques… Cada un té un talent dins seu, i és important donar recursos per a descobrir en què som bons i què és el que gaudim més fent. D’aquesta manera, l’alumne creurà en ell i destacarà a la seva manera, aprenent que només col·laborant es poden dur a terme grans projectes. Generar activitats que continguin processos col·laboratius aporta un gran component social i facilita les habilitats en el treball en equip, la inclusivitat i la cohesió del grup.

    2- Adquireixen referents reals i aprenentatge competencial

    Quan s’acabi l’escola i s’enfrontin al món real es trobaran sovint amb espais jerarquitzats a partir de connexions horitzontals on és important ser fort, esforçar-se i trobar referents. Les activitats extraordinàries ajuden a ser i fer més enllà de l’escola, de manera que s’amplien els àmbits rutinaris i es pren contacte amb entorns i persones noves. 

    3- Creen el seu propi coneixement a partir de l’experiència

    La tecnologia està canviant l’educació i acostant el món a l’aula, però cal reservar moments per allunyar als alumnes de la virtualitat i donar-los la possibilitat de crear el seu propi coneixement a partir de l’experiència i la indagació: és el famós “learning by doing”. Amb aquestes activitats complementem l’aprenentatge rebut a l’aula o preparem als alumnes per adquirir-lo posteriorment, alhora que generem espais on el context pren importància per ell mateix i pot arribar a ser el mateix aprenentatge. 

    4- Aprenen a ser objectius i crítics

    Evidenciar les contradiccions i incoherències del món fomenta el pensament crític. Com assegura Francesc Torralba, la contrarietat és educativa. En les sortides ens trobem en una situació on existeix una sensació de llibertat molt superior a la que tenim dins l’aula. Això genera que puguin sorgir situacions en què els mateixos alumnes generin una crítica, una opinió personal o expressin més obertament el que pensen. 

    5- Creen records perdurables

    Si l’infant sent mentre aprèn, l’aprenentatge és infinitament més potent. En el procés de coneixement, les emocions juguen un paper important. Els aprenentatges adquirits en aquestes activitats perduren en la memòria dels infants molt més que no pas les activitats ordinàries d’aula: si les activitats estan carregades de sensacions, aquestes són molt més difícils d’oblidar. “Sense emoció no hi ha curiositat, no hi ha atenció, no hi ha aprenentatge.”

    A Catalunya hi ha centenars de propostes educatives de gran valor. Actualment, al portal d’Activitats Escolars de Catalunya activitum.cat podeu trobar un recull de més de 2700 activitats, i aquestes van creixent dia rere dia. N’hi ha per tot el territori classificades per tipus, per àmbit i per nivell educatiu. 

    Les sortides obren encara més els ulls dels infants i expandeixen els límits de l’aula a un món més global, obert i interconnectat. 

    Així doncs, què: Anem d’excursió?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Adolescents davant l’aprenentatge de la llengua amb formats digitals
    Next Article
    Actualitat
    Ajudar a gestionar els deures a aquells qui són també el futur d’aquest país
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}