Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Apostar per l’educació transformadora és avançar cap a la justícia global

    Neus Giménez Turmarç 13, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La despesa en educació a Catalunya està a la cua d’Europa. Darrerament el món educatiu ha sortit al carrer per defensar una escola pública i de qualitat i en contra l’augment de les taxes, i també per exigir al govern català que doni resposta a l’actual situació de l’educació catalana amb uns pressupostos que reverteixin les retallades que el sector pateix des de l’any 2010: menys professorat i més precaritzat, i menys inversió. Si el 2012 la mitjana europea en inversió educativa era del 5,25% del PIB, a Catalunya se situava al 2,91%, segons l’anuari 2015 de la Fundació Jaume Bofill “Reptes de l’educació a Catalunya“. Era el sisè país en retallades per sota de Romania, Letònia, Lituània, Bulgària i Portugal. Entre el 2009 i el 2012 la reducció ha estat d’un 17,5%.

    La situació de precarització de l’educació a Catalunya va enllaçada amb la construcció d’una societat cada cop més desigual i més injusta. Precisament des de la comissió d’educació de Lafede.cat, on hi participen entitats del món de la cooperació, de la construcció de la pau i la defensa dels drets humans, es treballa per eradicar les situacions d’injustícia i desigualtat als països empobrits i treballar aquestes problemàtiques als països enriquits. La societat europea, i la catalana ens especial, es troba en un moment delicat i per això, des de la comissió es llença la campanya “Educació per a la Justícia Global” amb l’etiqueta #EduJustíciaGlobal, dins el marc de FentiPensant la Justícia Global, una campanya iniciada el novembre de 2016 per reflexionar sobre què és i com apliquem el concepte de justícia global.

    Davant la injustícia i la desigualtat, cal una educació enfocada a entendre la realitat complexa i que ajudi a donar-hi respostes. En aquest context, l’educació ha de generar canvis positius cap a una “societat més justa, respectuosa, equitativa i solidària”, remarca el Manifest pel Dret a una educació transformadora de Lafede.cat, que aposta per fomentar metodologies participatives que eduquin d’una forma crítica i amb vocació transformadora, enfocades a potenciar les capacitats de les persones i dels col·lectius i la seva autonomia. Cal posar en valor l’educació pública i de qualitat davant l’augment de les retallades i la pobresa per neutralitzar un món cada cop més individualista i consumista.

    El vídeo “Eduquem per a la transformació social” vol ser una reflexió per part del món educatiu (mestres, professorat, educadors socials, membres d’entitats, professionals del teatre i el clown…) sobre la situació actual i els problemes educatius, i traçar línies de futur i esperança. Aquest vídeo l’acompanya l’article de Vanessa Andreotti, investigadora de la Càtedra de desigualtats i canvi social de la University British Columbia de Vancouver, “El repte educatiu d’imaginar Altrament: Mapeig d’imaginaris de Justícia Global” on reflexiona sobre la construcció de l’imaginari comú entès com un relat únic sobre la realitat. “Quan els relats únics impregnen amb el seu llenguatge els marcs d’un imaginari, comencen a determinar què és possible pensar, de què es pot parlar, què és real i què és ideal. Tracen una línia que fa que les altres opcions esdevinguin invisibles, il·legibles, inintel·ligibles. Si els marcs del nostre imaginari són colonitzats per un relat únic, passem a entendre el que és diferent com una amenaça per a la nostra existència, la imatge de nosaltres mateixos, la nostra seguretat i el nostre futur”, diu Andreotti. La catedràtica fa preguntes dirigides al món educatiu per tal de capgirar la mirada sobre la realitat, ja que educar per a una mirada crítica vol dir trencar amb el relat únic i obrir un ventall de noves oportunitats. L’article, juntament amb el vídeo, reivindica que cadascú, des del seu lloc, pot contribuir a canviar el món i que mestres i educadores són també agents de canvi social.

    https://youtu.be/8bI_e7SjFoE

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    FentiPensant la Justícia Global Vídeo Eduquem per a la transformació social
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Barcelona aplica la tarifació social a les bressol perquè les famílies paguin segons la renda
    Next Article
    Actualitat
    El Consell Escolar de Catalunya dóna llum verda al decret sobre l’escola inclusiva
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Opinió
    Més armes, menys escoles

    març 21, 2025

    Pòdcast
    Jordi Nomen: “L’emoció és la base de l’aprenentatge”

    març 17, 2025

    Entrevista
    Carme Colomina: “L’ascens de l’extrema dreta posa en perill la Unió Europea tal com l’hem conegut o l’hem imaginat fins ara”

    febrer 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}