Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Apropar la realitat de l’aula al Màster (la simulació com a metodologia docent)

    Susanna Arànegafebrer 16, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un moment de la simulació | Foto cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tenint com a objectiu que, durant el grau o el màster, cal que els i les joves es preparin per impartir docència amb garantia de qualitat, és del tot necessari que aprenguin en escenaris reals (cosa que ja fan durant les pràctiques en centres educatius) i també en escenaris el més reals possibles abans d’arribar presencialment a aquests escenaris. Per acostar l’aprenentatge dels estudiants al màxim a aquests escenaris, durant aquest curs 2021-2022, el Màster de Formació del Professorat de Secundària ha posat ja en marxa el Pla pilot per a la implantació de la simulació com a metodologia docent durant el procés de formació dels futurs i futures docents.

    La iniciativa arrenca del Projecte d’Innovació Docent (2018) “Simulació com a metodologia docent a l’àrea d’educació de la Universitat de Barcelona”, amb la idea d’expandir la simulació més enllà de les àrees clíniques on hi té més tradició, i que ja va tenir la primera experiència durant el curs 2019-2020. De manera breu, la simulació és una metodologia docent que té per objectiu generar experiències d’aprenentatge que enfronten l’alumnat i els professionals en actiu a una determinada situació, el més versemblant possible, en un entorn formatiu segur[1].

    Aquest entorn (que compta amb un espai escollit o escenari creat específicament per a la simulació) permet a l’alumnat prendre les decisions que consideren més pertinents davant la situació donada. Per això, aquests estudiants interactuen de manera directa amb professionals que s’han preparat per donar resposta a aquestes decisions. Un cop realitzada l’acció, durant el debriefing, els i les estudiants són cridats a compartir els aprenentatges que n’han derivat, reflexionar sobre el que han viscut, visualitzar alternatives d’actuació… amb tot el que la conceptualització d’aquests aspectes suposa de suport un cop arribin a l’aula.

    Aquesta metodologia facilita que els i les estudiants aprenguin que les realitats educatives sovint no tenen una solució única, i també que s’adonin que les situacions són complexes i, per tant, calen respostes complexes. Per altra banda, participant en una experiència de simulació, els i les estudiants experimenten i generen recursos per completar allò que necessiten per aportar les respostes més adequades.

    La simulació facilita que els i les estudiants aprenguin que les realitats educatives sovint no tenen una solució única i que per les situacions complexes calen respostes complexes

    En aquest sentit, la simulació, en les àrees com l’educació, permeten treballar un ampli espectre de competències. Entre altres, des de les més tècniques (per exemple, com compartir un pla d’acollida al centre després d’una situació d’assetjament) a les més transversals (per exemple, orientar a una alumna en la seva vessant acadèmica de futur i com la família hi pot influir).

    La primera experiència en el Màster ha comptat amb un equip de deu docents i ha permès treballar de manera transversal diverses competències i continguts d’un total de quatre assignatures. Des del pla de formació en simulació per al professorat fins al disseny dels casos, l’experiència ha permès generar un procediment conjunt i una manera específica d’incorporar en contextos formatius centrats en educació. Alhora, la recollida de dades, entre estudiants i docents, ha permès constatar el recorregut que té aquesta metodologia i que es materialitzarà, entre altres iniciatives, en l’ampliació de les experiències de simulació a més assignatures i més grups per al proper curs.


    [1] Society for Simulation Healthcare (2022). Healthcare Simulation Dictionary. Consultat a: https://www.ssih.org/dictionary, 10 febrer 2022.

     

    Susanna Arànega és coordinadora del Màster en Formació del Professorat de la UB
    Núria Serrat és docent i investigadora

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    màster en formació del professorat opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El 65% de catalans rebutja la segregació escolar per motiu d’origen o de renda
    Next Article
    Anàlisi
    Guia per circular entre els nous currículums (10 preguntes freqüents)
    Susanna Arànega

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}