Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Art i fulls salarials

    Jordi Badiellamaig 24, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fins el 30 de maig, el Museu d’Art Contemporani de Barcelona presenta l’exposició Desitjos i necessitats. Les noves incorporacions a la Col·lecció Macba. Entre les peces adquirides pel museu els tres darrers anys i exposades ara, hi trobem l’obra de Francesc Abad Nòmines. El meu espai productiu/econòmic. Un treball de tinta sobre paper.

    La contemplació dels fulls salarials dels quaranta anys de treball de l’artista en una escola, arrenglerats curosament en 11 fileres de 29 fulls, són una visió insòlita de l’ofici d’educar. I no cal llegir-los: ja coneixem els seus signes de significats familiars. Perquè en l’art –ja ho sabem– no hi ha un mitjà, tot se supedita a una finalitat, a un enriquiment anímic, al misteri que produeix allò que en un primer moment es manifesta incomprensible. De fet, l’art, s’ocupa d’una classe d’objectes que només podem contemplar estèticament.

    En Nòmines. El meu espai productiu/econòmic les nocions tradicionals de l’art cohabiten amb nous conceptes: unitat d’impressió i concentració d’una idea. Unitat d’impressió perquè sentim a l’uníson els estímuls externs i la pròpia experiència (el docent que observa la peça de Francesc Abad n’obté una visió inaudita, del propi ofici). Concentració d’una idea perquè la realitat externa i la realitat psíquica esdevenen significatives, transcendents (havíem pensat mai que l’exercici professional d’una vida es redueix a un volum més que modest de papers?). I més encara perquè aquesta unitat d’impressió i aquesta concentració d’una idea se’ns donen en presència, no en discurs: l’art és capaç de travessar lleuger la intuïció (presència), però és frenat en la deducció (discurs).

    Amb la seva obra, Francesc Abad, ens porta a un indret desconegut, isolat. Sap que estem abandonats a la nostra representació i bé podria imaginar-se que com visitants perduts ens preguntem: què és això? Però preguntar-se quan, com o què és innecessari –ho intuïm–, perquè l’art, és.

    De fet, en l’art, no cal acomodar els fets a la teoria. La teoria és una forma racionalitzadora. L’art és la rialla, el plor, el crit; és la plasmació que la forma no pot contenir la força de la idea: la bonesa, la grandesa, l’eternitat, el poder, la saviesa, la voluntat, la virtut, la veritat, la glòria, va escriure Ramon Llull, i aquest és un bon curs per recordar-ho. Però l’artística no és, sembla dir-nos Francesc Abad, una actitud pràctica, com ara podria ser-ho l’educativa. Entre l’una i l’altra hi ha una distància semblant a contemplar la vida amb o sense un guix a la mà, per dir-ho amb un exemple tradicional.

    En un costat de l’enorme rectangle que formen els fulls de salari, hi ha una breu explicació de l’artista i una fotografia del banc que al llarg dels anys, fins a la jubilació, li ha estat refugi. No em puc estar de reproduir-la:

    “El banc està buit. L’artista ja no s’hi asseu i la seva absència descriu la desaparició d’una forma d’entendre i viure l’espai productiu i econòmic.

    Durant anys, el banc ha estat el lloc d’un exili lúcid i encantador. El territori d’un ritual diari en què l’hàbit humil i callat d’asseure’s amb la carmanyola revela el posicionament de l’artista com a subjecte subaltern i delimita els marges que el mantenen separat dels sistemes de producció imperants.

    Finalment, després de quaranta anys, el banc fixa l’estatus que ocupa l’artista i que és exactament de 10 m x 3 m, el seu lloc a la història.”

    Cal entendre-ho? Artísticament. Conversant amb els fulls salarials, amb el banc ara buit; imaginant fins arribar a intuir, a comprendre: el migdia / la rutina / el vagareig / el jardí / un banc / un gest / algú / ell / –dir / –diu– / –dir / i imaginar / imaginar / l’ofici / el buit / el silenci / la llum

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Així és el nou currículum que Finlàndia estrena aquest setembre
    Next Article
    Actualitat
    Filosofem: Ser i semblar.
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}