Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Art i fulls salarials

    Jordi Badiellamaig 24, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fins el 30 de maig, el Museu d’Art Contemporani de Barcelona presenta l’exposició Desitjos i necessitats. Les noves incorporacions a la Col·lecció Macba. Entre les peces adquirides pel museu els tres darrers anys i exposades ara, hi trobem l’obra de Francesc Abad Nòmines. El meu espai productiu/econòmic. Un treball de tinta sobre paper.

    La contemplació dels fulls salarials dels quaranta anys de treball de l’artista en una escola, arrenglerats curosament en 11 fileres de 29 fulls, són una visió insòlita de l’ofici d’educar. I no cal llegir-los: ja coneixem els seus signes de significats familiars. Perquè en l’art –ja ho sabem– no hi ha un mitjà, tot se supedita a una finalitat, a un enriquiment anímic, al misteri que produeix allò que en un primer moment es manifesta incomprensible. De fet, l’art, s’ocupa d’una classe d’objectes que només podem contemplar estèticament.

    En Nòmines. El meu espai productiu/econòmic les nocions tradicionals de l’art cohabiten amb nous conceptes: unitat d’impressió i concentració d’una idea. Unitat d’impressió perquè sentim a l’uníson els estímuls externs i la pròpia experiència (el docent que observa la peça de Francesc Abad n’obté una visió inaudita, del propi ofici). Concentració d’una idea perquè la realitat externa i la realitat psíquica esdevenen significatives, transcendents (havíem pensat mai que l’exercici professional d’una vida es redueix a un volum més que modest de papers?). I més encara perquè aquesta unitat d’impressió i aquesta concentració d’una idea se’ns donen en presència, no en discurs: l’art és capaç de travessar lleuger la intuïció (presència), però és frenat en la deducció (discurs).

    Amb la seva obra, Francesc Abad, ens porta a un indret desconegut, isolat. Sap que estem abandonats a la nostra representació i bé podria imaginar-se que com visitants perduts ens preguntem: què és això? Però preguntar-se quan, com o què és innecessari –ho intuïm–, perquè l’art, és.

    De fet, en l’art, no cal acomodar els fets a la teoria. La teoria és una forma racionalitzadora. L’art és la rialla, el plor, el crit; és la plasmació que la forma no pot contenir la força de la idea: la bonesa, la grandesa, l’eternitat, el poder, la saviesa, la voluntat, la virtut, la veritat, la glòria, va escriure Ramon Llull, i aquest és un bon curs per recordar-ho. Però l’artística no és, sembla dir-nos Francesc Abad, una actitud pràctica, com ara podria ser-ho l’educativa. Entre l’una i l’altra hi ha una distància semblant a contemplar la vida amb o sense un guix a la mà, per dir-ho amb un exemple tradicional.

    En un costat de l’enorme rectangle que formen els fulls de salari, hi ha una breu explicació de l’artista i una fotografia del banc que al llarg dels anys, fins a la jubilació, li ha estat refugi. No em puc estar de reproduir-la:

    “El banc està buit. L’artista ja no s’hi asseu i la seva absència descriu la desaparició d’una forma d’entendre i viure l’espai productiu i econòmic.

    Durant anys, el banc ha estat el lloc d’un exili lúcid i encantador. El territori d’un ritual diari en què l’hàbit humil i callat d’asseure’s amb la carmanyola revela el posicionament de l’artista com a subjecte subaltern i delimita els marges que el mantenen separat dels sistemes de producció imperants.

    Finalment, després de quaranta anys, el banc fixa l’estatus que ocupa l’artista i que és exactament de 10 m x 3 m, el seu lloc a la història.”

    Cal entendre-ho? Artísticament. Conversant amb els fulls salarials, amb el banc ara buit; imaginant fins arribar a intuir, a comprendre: el migdia / la rutina / el vagareig / el jardí / un banc / un gest / algú / ell / –dir / –diu– / –dir / i imaginar / imaginar / l’ofici / el buit / el silenci / la llum

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Així és el nou currículum que Finlàndia estrena aquest setembre
    Next Article
    Actualitat
    Filosofem: Ser i semblar.
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.