Apropar l’art i l’obra de Picasso a l’alumnat del cicle Infantil, Primària i Secundària (de 3 a 14 anys) és una de les missions que el Departament d’Educació del Museu Picasso més aprecia i gaudeix. En aquest sentit, potencia la interacció i l’escolta activa amb els mestres i professors que participen en les seves activitats i es nodreixen dels seus recursos educatius.
Un treball en equip
El 2018 el Departament d’Educació del museu van entrar en contacte amb l’equip docent del departament d’Arts Sensorials i Plàstica de la Fundació Collserola. En aquella època, en un dels tres centres de la Fundació treballaven Las Meninas i l’obra cubista de Picasso. Arran de les necessitats concretes d’un alumne amb discapacitat visual, el departament d’Arts Sensorials i Plàstica va elaborar tot un material inclusiu per poder apropar l’art a tots aquells alumnes amb necessitats especials. Per això, el nom del seu departament és Arts Sensorials i no Arts Visuals, per tal d’incloure tots els sentits i ser realment inclusius. Un cop el van tenir enllestit el van mostrar a l’equip del departament educatiu del museu que es va entusiasmar amb la seva feina i així va néixer la llavor per iniciar el projecte de “La maleta de Picasso”.
A partir d’aquí es van iniciar tot un seguit de trobades, tot i la Covid-19 pel mig, entre els membres dels dos departaments. Converses i reflexions que els van acostar i els van permetre definir plegats la proposta i els seus objectius. El museu va aportar el contingut a treballar i el departament d’Arts Sensorials i Plàstica la Fundació, tota la part pedagògica.
Com bé subratllen Maria Alcover i Vanesa Rojas, coordinadora i tècnica, respectivament, del departament d’Educació del museu: “és un projecte que personalment i professionalment ens ha enriquit molt, ens ha permès treballar de bracet Museu i Escola i, en paral·lel, hem conegut experts de diferents àmbits compromesos amb l’educació des de totes les seves vessants. Definitivament, ha estat un procés participatiu del qual avui estem molt orgulloses del resultat”.
La clau: el joc, la reflexió i la descoberta
Amb “La maleta de Picasso” s’ha trobat una manera diferent per dotar l’alumnat de recursos per a la comprensió i el treball de l’art molt més enllà de la percepció visual.
La maleta itinerant consta de tres capses d’aprenentatge que cadascun conté materials didàctics basats en tres pilars fonamentals: el joc, la reflexió i la descoberta. Tres elements claus per generar experiències multisensorials i perceptives que ajudin a connectar amb les emocions i la seva expressió tot fent que l’infant sigui el protagonista i generador del seu aprenentatge.
Així doncs, la maleta s’organitza en tres capses d’aprenentatge en relació amb tres eixos de continguts:
Eix 1. El viatge. Descobrint la vida de Picasso: aquesta maleta conté elements biogràfics relacionats amb la col·lecció del Museu Picasso.
Eix 2. La inspiració. Las Meninas, l’admiració pels artistes clàssics, com Velázquez, influència i referent de Picasso.
Eix 3. La creació. El llenguatge de Picasso: realisme versus abstracció.
A més, a l’hora de dissenyar la maleta s’ha tingut en compte els criteris de Disseny Universal d’Aprenentatge (DUA) perquè tot l’alumnat, siguin quines siguin les seves capacitats i necessitats, pugui accedir a un aprenentatge plenament significatiu, i així afavorir la inclusió dels infants. I fins i tot, sigui aplicable per a dinàmiques concretes en diferents franges d’edat, reduint les barreres per l’aprenentatge i la participació de tot l’alumnat. D’aquesta manera es garanteix que tothom pugui compartir l’experiència de treballar Picasso fora de l’aula.
En la creació dels seus materials hi han participat també professionals d’altres sectors com l’arxivística, la documentació, la fusteria, la interpretació del llenguatge de signes, la fotografia i fins i tot, la perfumeria.
“El projecte de la Maleta de Picasso és un conjunt de recursos que ofereix una experiència educativa sensorial. Cada una de les activitats és una capsa que ofereix tot de materials que el mestre pot fer-se seus, de tal forma que cada ús que se’n fa és diferent, i es pot adaptar a les necessitats de cada context”, expliquen Eugènia Mestre, Carme Marcè i Marc Fons, mestres de primària de la Fundació Collserola que ha participat en la conceptualització i desenvolupament de la maleta de Picasso.
Inici de la prova pilot
El passat 5 de novembre al Museu Picasso de Barcelona es va dur a terme la primera formació amb els mestres que participaran en la prova pilot. Tots ells van poder experimentar amb els materials i viure de primera mà les experiències multisensorials i perceptives que generen els aprenentatges. La resposta va ser molt positiva i els docents es van mostrar receptius i realment interessats.
En total són 14 centres educatius de Catalunya, 9 de Barcelona ciutat (Institut-Escola Eixample, SAFA Avinyo, Escola Jesuïtes El Clot, CEE Sants Inocents, Escola Alexandre Galí, Escola Fluvià, Escola El Turó, Espai Aigua, i Manyanet Sant Andreu), l’Escola La Immaculada de Vilassar de Dalt, l’Institut de Pallejà, el CRP del Vallès Oriental, i l’Escola La Vila de Palamós (Girona) i l’Institut-Escola Mediterrani de Tarragona.
De moment, existeixen dues maletes i la idea, després de la prova pilot i la seva avaluació, és poder ampliar el seu número. Aquestes aniran a inicis de gener a les dues primeres escoles després de les vacances de Nadal, seran els Jesuïtes del Clot i Jesuïtes del Clot i Institut Escola Mediterrani de Tarragona. Les maletes estaran aquests centres durant aproximadament sis setmanes i viatjaran a dos centres més.