Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Barcelona inclusiva, reflexionar més enllà de l’escola

    Jaume Franceschjuny 16, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Miquel Àngel Essomba i Federico Mayor Zaragoza, al Congrés Barcelona Inclusiva 2014
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El 17, 18 i 19 de novembre obrirem un diàleg. Ho farem a Barcelona, al centre de convencions Axa de l’Illa Diagonal, i serà un diàleg que no ha de durar només tres dies. Volem que sigui el començament d’un procés que a nivell nacional i internacional posi sobre la taula alternatives i propostes per a la construcció d’una societat per a tothom, on es prioritzi allò que és comú per sobre d’un sistema que únicament reconeix el benefici econòmic com a motor dels canvis i de la història.

    Cal que aquests tres dies ens ajudin a pensar a totes les persones que des de diferents àmbits apostem per la construcció d’una societat inclusiva. La inclusió no ha de ser una quimera, no ha de ser només allò que se’n parla i que no es fa. No podem caure de nou en la disbauxa i irresponsabilitat dels governs europeus davant el concepte de refugi. No podem omplir-nos la boca d’inclusió mentre moltes noies i nois amb discapacitat són exclosos de l’escola comuna, de determinats espais públics, d’entorns de vida.

    No podem parlar d’incloure i al mateix temps seguir construint escoles, projectes i estructures pels diferents.

    No és la crisi, ni l’oblit institucional el que ha portat a fer de la diferència i l’educació especial un negoci. És senzillament una repetició de la jugada, és el sistema. No ho fa l’educació; és el model econòmic qui ho proclama, qui ho desitja; qui exclou no sols per les diferències, sinó també per la capacitat adquisitiva de les famílies.

    Tampoc no és la LOMCE, són les petites lomces que tots portem a dins. Les nostres pròpies exclusions, que han generat l’oblit de bona part de la ciutadania, i que ens apropar als moments del passat on s’han donat processos d’exclusió de milions de persones per no tenir el mateix color de pell, per motius religiosos, per parlar o vestir diferent o per estimar de forma diferent.

    Volem fer memòria, pensar… almenys sobre aquelles equivocacions que no hem de repetir. Volem fer una trobada propositiva… Com fem possible que el fet de ser gai o de pell fosca no comporti una exclusió? O com aconseguim construir ciutats i pobles que siguin accessibles per aquelles persones que no hi veuen prou o que necessiten suports tecnològics per anar pel carrer? O com passem pantalla a una societat on la dona encara no pot ser una persona amb els mateixos drets que l’home? O com sortim de l’atzucac sistèmic, del tipus «aquest noi no farà res de bo amb la família que té» o «amb aquesta colla a la classe, jo no porto als meus fills a aquesta escola».

    Volem reflexionar tots junts per aconseguir que mestres, professors i orientadors es situïn en el lloc de l’altre.

    Hem de fer possible l’equitat, hem de fer possible un context i una escola on tots hi capiguem, hem d’imaginar escoles on la personalització de l’aprenentatge no sigui una idea sinó una realitat, on l’organització sigui flexible tant del centre com de les aules, on el disseny universal de l’aprenentatge sigui una eina de treball, no un desig, on, com deia el Pere Pujolàs, l’aprenentatge sigui col·laboratiu, on l’avaluació sigui formativa i on l’acció tutorial i l’orientació estiguin prioritzades.

    Hem de pensar en projectes d’entorn on no hi hagin barreres, on tothom pugui passejar o entendre els noms dels carrers, on les senyalitzacions siguin accessibles i entenedores, on als espais de descans hi càpiga tothom. On els avis puguin estar al costat dels infants. On compartir l’espai públic sigui un dret.

    Barcelona Inclusiva 2017 posarà a debat experiències d’inclusió de ciutat, d’escola, de barri. El treball de les xarxes o els models educatius inclusius. Obrirà el diàleg amb diferents propostes econòmiques per una societat inclusiva o amb la forma com s’ha fet l’acolliment dels refugiats a Grècia.

    Barcelona Inclusiva 2017 oferirà una proposta de diàleg entre cultures, de trobada entre models organitzatius, de ciutat, de barri d’escola. Volem aprendre, volem conèixer, volem compartir, volem escoltar i volem sentir. I volem obrir portes. Portes al coneixement, a la reflexió, a la comprensió, a la construcció conjunta de projectes en comú. Volem obrir portes a l’altre.

    «Mes enllà de l’escola, la vida» ens aportarà l’expertesa del Gordon Porter (“mentre existeixin xarxes d’escolarització especial el sistema li seguirà dient al docent que els alumnes amb dificultats de conducta o d’aprenentatge no són cosa seva”, deia en una entrevista l’últim cop que ens va visitar); coneixerem les experiències i propostes de Roger Slee sobre l’escola extraordinària, un model suportat en recerca constant; tractarem d’innovacions pràctiques i analitzarem les polítiques educatives de diferents països i la bibliografia més actual per comprendre d’una manera més global els processos d’exclusió.

    Triem el compromís amb una autèntica reforma escolar que deixi de banda les antigues divisions entre escoles ordinàries i escoles especials. Per una nova mirada que requerirà canvis decisius en la professió docent, en els models d’ensenyament i aprenentatge i en les pràctiques d’escolarització. L’educació inclusiva és part d’una lluita general contra el fracàs i l’exclusió, d’un canvi cultural i d’un compromís polític en favor d’un món més just.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ACPO opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Síndic detecta frau en la matriculació d’alumnes en escoles d’alta demanda de Barcelona
    Next Article
    Opinió
    Cal lluitar per evitar la consolidació dels centres gueto
    Jaume Francesch

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}