Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Barcelona, Milà i Oslo assagen una aliança europea de ciutats contra la segregació escolar

    Víctor Sauradesembre 15, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    D'esquerra a dreta, Marta Cordini, Roberta Cucca i Xavier Bonal, aquest matí en la presentació de l'informe final d'ECASS | Foto: Consorci d'Educació de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Milà està dividit en 137 zones d’escolarització, però s’afavoreix la llibertat d’elecció de centre, en un context d’elevada oferta d’escola concertada, i això fa que la meitat de les famílies italianes i el 40% de les estrangeres escullin una escola diferent de la que els correspondria. A Oslo la normativa limita molt la capacitat de les famílies de triar centre, i per tant cada infant està assignat a l’escola municipal de la seva zona (n’hi ha 115), amb una molt baixa oferta d’escola concertada, però en canvi, al contrari que Milà, hi ha una elevada segregació residencial. Barcelona es troba a mig camí entre tots dos models: capacitat d’elecció amb límits, però molta oferta privada, factors que, entre altres, donen peu a uns índex de segregació escolar que dupliquen els de segregació residencial.

    ¿Què tenen en comú aquests tres models i com a partir del seu coneixement, i de les polítiques públiques que s’estan duent a terme per combatre el fenòmen en poden aprendre unes de les altres? En això consisteix el projecte ECASS (European Cities Against School Segregation), que va a començar a caminar fa tres anys de la mà de grups de recerca universitaris i autoritats educatives d’aquestes tres ciutats. En el cas de Barcelona, el grup de recerca és el GEPS-UAB i el de política educativa, el Consorci d’Educació de Barcelona; pel que fa a Milà, hi han participat la Universitat Politècnica de Milà i l’Ajuntament de Milà; i a la capital noruega, la Universitat de Noruega de Ciències de Vida i l’Ajuntament d’Oslo.

    Aquest matí, representants de totes aquestes institucions han participat en la conferència final del projecte, realitzada en el marc del Congrés Internacional de Polítiques de lluita contra la segregació, que de fet ja va començar dimecres amb visites a diversos centres educatius barcelonins i que continua demà amb més taules rodones i la presentació de més comunicacions acadèmiques (35 en total).

    En el Congrés hi han participat altres experts, com Paulo Santiago, Vincent Dupriez i Agnès van Zanten. Santiago, responsable de la Direcció d’Educació de l’OCDE, ha estat l’encarregat d’obrir el Congrés amb una conferència en la qual ha avançat algunes de les moltes magnituds (comprensió lectora, sentiment de pertinença, accés a eines digitals…) que aquest organisme està analitzant i comparant entre els seus països membres a fi d’impulsar polítiques que promoguin l’equitat i la inclusió. Segons Santiago, del que no hi ha dubte és que com més segregació hi ha en un sistema educatiu més desigualtats hi ha en els resultats educatius de l’alumnat.

    El Congrés té lloc a la Casa de la Convalescència, situada en el recinte històric de l’Hospital de Sant Pau | Foto: CEB

     

    Què poden fer les ciutats?

    L’acte d’aquest matí no ha estat un final de sèrie, sinó de temporada, ja que, de fet, la intenció dels membres d’ECASS és fer créixer el projecte, amb la implicació de més ciutats europees, segons ha explicat a aquest diari Xavier Bonal, investigador de la UAB i un dels grans experts catalans en matèria de segregació escolar. A banda dels materials teòrics i les eines pràctiques que s’han elaborat conjuntament, els investigadors també han mostrat el projecte als responsables polítics de la UE durant l’European Week of Regions and Cities, que va tenir lloc a Brussel·les el passat mes d’octubre. L’objectiu és situar la lluita contra la segregació escolar en l’agenda europea.

    Juntament amb Bonal, Marta Cordini (del Politecnico de Milano) i Roberta Cucca (de la Norwegian University of Life Sciences) han estat els encarregats d’exposar les línies mestres del seu treball col·laboratiu, que també es poden consultar a la seva web, i que queden molt ben resumides en aquest vídeo.

    El projecte ha consistit sobretot a desenvolupar un catàleg d’indicadors sobre segregació escolar, així com oferir instruments i guies per als responsables de les polítiques educatives, ja que no hi ha receptes màgiques ni úniques que es puguin aplicar de forma universal. En la segregació hi intervenen factors tan variats com la composició de l’oferta educativa, les normes d’admissió que s’apliquen en els àmbits públics i privat, els mecanismes de detecció de l’alumnat potencialment vulnerable, les zones d’escolarització i la seva coincidència o no amb zones residencials homogènies o heterogènies, les estratègies d’informació i com aquesta arriba als diferents estrats socials, les polítiques compensatòries, el mateix estat dels immobles escolars, etc.

    En aquest sentit, els investigadors han posat molt l’èmfasi en les polítiques informatives, ja que està demostrat que, a l’hora de triar escola, les famílies benestants s’informen molt més de les diferents opcions que tenen al seu abast, i que ho fan a través de canals formals i informals, mentre que les famílies amb menys recursos tendeixen a informar-se menys i a ser sobretot receptors de rumorologia.

    En aquest sentit, el projecte ECASS ha identificat tres prioritats que s’haurien d’aplicar a les estratègies comunicatives de les autoritats educatives de qualsevol ciutat: posar en valor la diversitat, i que per tant s’entengui que les bones escoles són les que tenen diversitat; evitar qualsevol tipus d’estigmatització, i per tant evitar qualsevol dada, estadística o etiqueta que assenyali un centre com a segregat, així com desenvolupar estratègies antirumors; i orientar la informació de tal manera que s’adaptin els canals o els missatges a cada col·lectiu o target al qual es vol arribar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    consorci d'educació de barcelona segregació escolar Unió Europea
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Avaluació d’un llarg primer trimestre
    Next Article
    Actualitat
    Creix la inversió en infància, però encara creixen més els infants en situació de vulnerabilitat
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Entrevista
    Esteban del Campo: “Europa ha de continuar avançant, i no retrocedir”

    abril 4, 2025

    Entrevista
    Carme Colomina: “L’ascens de l’extrema dreta posa en perill la Unió Europea tal com l’hem conegut o l’hem imaginat fins ara”

    febrer 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}