Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Burquini?

    Xavier Besalúoctubre 4, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant els mesos de juliol i agost passats un dels temes estrella als mitjans de comunicació va ser la prohibició, en diverses ciutats franceses, d’aquesta peça de bany per a dones, generalment de color negre, que cobreix tot el cos, excepte cara, mans i peus, anomenat burquini. Per descomptat no va ser una opció casual: d’entre tots els múltiples i variats esdeveniments que es van donar aquest estiu passat a França, curiosament aquest va ser l’escollit i mantingut viu durant setmanes. També és cert que, en tot allò relatiu a polítiques de gestió de la diversitat cultural i integració de minories culturals o nacionals, el nostre veí del Nord ha estat sempre el mirall en el qual ens hem mirat, el model a seguir… Però la raó, des del meu punt de vista, és molt més senzilla: el tema que interessava destacar era l’islam i allò islàmic associat al fonamentalisme i al terrorisme, i alimentar la distància, l’estranyament, l’externalitat de tot aquest món respecte de la idea d’Europa, amb els anomenats valors europeus, entre els quals mereixerien ser destacats la separació entre l’àmbit religiós i el civil, la igualtat entre homes i dones, i la democràcia representativa com a mètode per regular les diferències polítiques i ideològiques.

    El burquini pràcticament va desaparèixer de les nostres portades quan els tribunals francesos van deixar clar que el dret a la pròpia imatge i la llibertat religiosa emparaven sense fissures el fet que algunes dones decidissin banyar-se sense mostrar tot just el seu cos (per cert, com fan molts surfistes) i amb el cap cobert (com sol exigir-se en la majories de les piscines), i que els desitjos i preferències dels que tenen el poder, tant si són majoria com si no, no tenen per què imposar-se a tothom. Però la demonització o el pànic davant l’Islam i allò islàmic no han desaparegut.

    Aquestes últimes setmanes hem conegut almenys tres notícies que ens ho han recordat. D’una banda, el cas de Takwa Rejeb, la noia de 23 anys, graduada universitària, que es va perdre uns quants dies de classe perquè l’institut valencià on havia de cursar el cicle formatiu de grau superior al qual s’havia matriculat li negava l’accés per vestir el vel islàmic, el hijab, que segons seus dirigents contravenia el reglament intern del centre. De l’altra, hem sabut que la Conselleria d’Educació del Govern Basc ha obert, per primera vegada, llistes per a la provisió de personal docent per fer classes de religió islàmica als centres de la seva comunitat, una opció que el curs 2015-16 van sol·licitar un total de 1.270 alumnes. Finalment, una altra notícia ens adverteix amb alarma que, una altra vegada a València, està en procés l’obertura d’una escola islàmica –seria la primera a Espanya–. Els seus promotors ja han adquirit la parcel·la on edificar-la. Els tres casos il·lustren a la perfecció aquesta relació estranya i recelosa envers tot el que faci olor d’Islam i que desgraciadament s’ha convertit ja en norma al nostre país.

    Vint anys després de l’eclosió de la interculturalitat, de prendre consciència que havíem deixat de ser un país d’immigració per passar a ser un país d’emigració, que la globalització anava de debò, que l’heterogeneïtat, el pluralisme i la complexitat eren una realitat visible i recognoscible, no és de rebut que seguim encara ancorats en la qüestió del vel islàmic. No només sona antic, sinó que l’assumpte ha estat tantes vegades debatut, analitzat i resolt – amb avenços i retrocessos, certament- que sembla mentida aquest retorn al passat. Sabem ja que, en cas de conflicte, preval sempre el dret a l’educació; sabem també que el vel no impedeix la realització de cap de les activitats escolars; i, en fi, que el lliure albir i la llibertat religiosa són béns plenament protegits per les lleis democràtiques.

    Al marge que pensi que l’ensenyament de la religió és un tema absolutament mal resolt a Espanya (¿on s’és vist separar l’alumnat en funció de la seva adscripció religiosa, quan un dels objectius de l’educació és justament l’aprenentatge de la convivència també entre ciutadans diversos des del punt de vista religiós?), mentre la legislació vigent digui que les famílies tenen dret a escollir si volen rebre ensenyament religiós i, en cas que sí, poden escollir entre la catòlica, la protestant, la jueva i la islàmica, el correcte és donar satisfacció a totes les opcions i no només a una d’elles. Com és possible que a dia d’avui la major part de l’alumnat que ha optat per rebre ensenyament en una altra religió que no sigui la catòlica vegi conculcat el seu dret?

    De la mateixa manera, si les lleis reconeixen la llibertat d’empresa, és a dir, que qualsevol persona o entitat, de caràcter religiós o no, amb ànim de lucre o sense, pot muntar una empresa educativa, una escola, atenent-se a la normativa vigent, com des de fa tants anys han fet múltiples ordes religioses, cooperatives, organitzacions no governamentals o empresaris atents als negocis emergents, amb quin argument posarem el crit al cel si una entitat islàmica, budista o bajaí decideix construir un centre escolar i concertar amb l’administració educativa?

    El burquini, més enllà de la interessada actualitat, posa sobre la taula la nostra relació, infructuosa i conflictiva, amb l’Islam, i ens interpel·la a propòsit de les nostres reaccions i decisions davant de qualsevol acte, rumor o símbol que evoqui els suposats perills o provocacions d’un món que percebem hostil i corrosiu, un món altre; això que es diu islamofòbia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    burquini França immigració Interculturalitat islam opinió racisme religió vel
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Consell Escolar de Catalunya engega un debat sobre el futur de l’educació
    Next Article
    Actualitat
    La baixa inversió en educació a Catalunya llastra l’equitat i la innovació
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}