Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    “A l’escola no sabem què passa al món”

    Joan M. Girona

    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”

    Ana Basanta

    L’educació, avui: un decàleg (Part II)

    David Pujol i Fabrelles

    De debò l’aprenentatge actiu és una moda? Cent anys després, seguim amb els mateixos debats

    Mª del Mar Sánchez Vera

    Yayo Herrero: “Ens cal teixir relacions denses i comunitàries als espais als marges com el lleure dels infants i joves”

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    Opinió
    Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    "És frustrant veure l’augment de personal d’assessorament en contraposició a les cada vegada més mancances de personal d’atenció directa a l’alumnat en matèria d’inclusió"
    Un director d'escolanovembre 10, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Des de fa anys que anem trobant un conjunt de transformacions al sistema educatiu, justificats de formes diferents, però intuint que responen a un canvi de model, de facto, en les funcions de l’escola. Aquest canvi es produeix sense un debat real ni una decisió del conjunt de la societat sobre quina és l’escola que volem pel nostre país, ni una contraposició de propostes i exposició d’on ens condueix cadascuna d’elles. De fet, aquestes transformacions ja tenen efectes, molts, sobre el professorat i personal educatiu així com sobre els equips directius: malestar docent, sobrecàrrega a les direccions, etc.

    Aquestes transformacions tenen tot l’aspecte de ser les primeres passes cap a un model assistencial, que recorda al plantejament d’alguns països anglosaxons sobre els serveis públics. En són exemple els avançaments i intents d’allargament del calendari escolar, els intents d’ampliació de l’horari lectiu, el debat sobre l’allargament de l’etapa obligatòria fins als 18, la incorporació dels I2 a algunes escoles, etc. Així mateix, s’obvia que a l’escola l’afecten les condicions socials (la precarietat de les famílies, les desigualtats, els canvis demogràfics, els tecnològics, els auges de diverses tendències, etc.). Se li traspassa la responsabilitat de ser la solució a molts problemes socials, però dotant-la de mesures que no passen de ser pal·liatives.  És a dir, es passa el mort a l’escola per no intervenir en el problema de veritat: el model de desenvolupament i les seves conseqüències. De fet, en aquest canvi de les funcions de sempre (formatives, acadèmiques, cíviques…) se n’hi vol atorgar una, dins d’aquest model d’increment de desigualtats; la d’aparcament, deixant enrere aquell ascensor social que havia mig funcionat fa temps. Això sí, paradoxes de la vida, embolcallat amb un discurs progre.

    Es fan grans proclames sobre la importància de la tasca docent, però a la pràctica s’ha devaluat aquesta feina des de la mateixa administració. I és que es devalua quan no es volen reconèixer quins són els principals factors que influeixen en l’èxit o el fracàs escolar. En comptes de determinar que el nivell socioeconòmic i cultural de les famílies i el seu entorn són aspectes clau (cosa que demanaria haver-hi d’intervenir), es posa el focus sobre si l’escola aplica alguna suposada metodologia innovadora que miraculosament faci desaparèixer les diferències. O sigui, responsabilitza exclusivament el projecte d’escola. Es devalua quan davant de la davallada de resultats s’incideix especialment sobre la formació dels docents, venint a dir, subtilment, que la culpa és dels docents perquè no en sabem prou. Es devalua quan es facilita que moltes famílies, en actitud de sobreprotecció, prenguin un paper en qüestions pedagògiques i, en canvi, no es protegeixi prou els centres, traient així autoritat als seus professionals. Es devalua quan es premia l’embolcall davant de la feina real i s’acaba transmetent que quedaràs millor i seràs més bon professional si acabes semblant una mena de monitor o dinamitzador sociocultural. Es devalua amb els canvis constants de normatives, de currículum, de programes… Amb tot el desgavell, i especialment veient la baixada de resultats a les proves externes, sembla obligat tornar a posar una mica d’ordre i tenir clar què volem que aprenguin els nostres alumnes, o pot ser que es decantin per deixar de fer proves si no volen rebre males notícies…

    Es fan grans proclames sobre la importància de la tasca docent, però a la pràctica s’ha devaluat aquesta feina des de la mateixa administració

    Davant del malestar sovint es reclamen més recursos i baixada de ràtios. Certament que l’escassetat de recursos té una afectació, però la té molt especialment la distribució i l’optimització d’aquests. En poc temps ha arribat als centres educatius un munt d’equipament en noves tecnologies (portàtils, panells digitals, kits de robòtica, ràdio…) que en la majoria dels casos ni tan sols ha estat una demanda dels centres. En canvi, es necessitarà un pla a llarg termini per enviar quatre ventiladors per intentar mig pal·liar l’augment de les temperatures cada cop més freqüents. També es parla sovint que cal baixar les ràtios, ben cert, però allò que inquieta més és l’atenció a la diversitat de necessitats. L’altre dia, en un plenari de direccions, una presentació mostrava un lema “de CEE a CEPSIR”, tota una declaració d’intencions. No calen gaires explicacions per constatar que és un exemple més del canvi de model. És frustrant veure l’augment de personal d’assessorament en contraposició a les cada vegada més mancances de personal d’atenció directa a l’alumnat en matèria d’inclusió. Un exemple seria el personal vetllador. Sabem que no és la figura més qualificada per a la inclusió (se’ls exigeix una simple titulació de monitors de lleure) però, tot i ser la figura que es troba en situació de més precarietat laboral (que costa menys diners a l’administració), ens trobem en una seriosa dificultat d’aconseguir més hores. I a més, hem d’escoltar, amb tot d’eufemismes, que aquests professionals els volem per aparcar els infants quan els mestres som els primers que quan veiem una oportunitat per fer participar més un infant; per fer-lo avançar, hi bolquem tots els esforços sense desatendre els vint-i-tants més que hi ha a l’aula. Un professorat, recordem-ho, que arrossega una pèrdua de poder adquisitiu continuada que ens situa entre els tres pitjors pagats de les comunitats autònomes.

    Un altre aspecte, no menor, és la sobrecàrrega a les direccions dels centres. Cada projecte, cada obtenció de recursos del tipus que sigui, ve acompanyat d’una enorme càrrega burocràtica pels equips directius. L’exemple més clar el tenim amb el PMOE-PROA+ que mereixeria un capítol sencer i que, en resum, es tracta d’un xantatge que ens posa en la tessitura d’assumir voluntàriament la sobrecàrrega de feina per no haver de ser el culpable de la no obtenció de recursos que beneficiïn l’alumnat del teu centre. Les justificacions econòmiques, no només de plans i projectes extres, sinó fins i tot l’ordinària, s’ha complicat moltíssim fins al punt que dificulta la gestió dels centres. El pressupost es caracteritza per tenir cada cop més compartiments estancs dificultant els marges de moviments per atendre allò que en un moment donat pugui tenir més necessitat. Les justificacions repetitives sobre el mateix, d’exercicis anuals a anys i cursos, la gestió de motxilles, vals escolars, etc. La proliferació de documents i més documents, sovint repetitius, per omplir calaixos i sense oblidar que els equips directius també som docents que fem les nostres classes i a més se’ns demana ser caps de personal, líders pedagògics, passejar per l’escola, entrar a les aules, atendre les famílies, treballar amb les altres administracions i l’entorn, i atendre qualsevol problema que sorgeixi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Direcció de centres direccions Docent docents opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”
    Next Article
    Entrevista
    Bianca Thoilliez: “L’educació és la manifestació d’una voluntat col·lectiva de continuïtat”
    Un director d'escola

    Related Posts

    Entrevista
    Bianca Thoilliez: “L’educació és la manifestació d’una voluntat col·lectiva de continuïtat”

    novembre 10, 2025

    Entrevista
    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”

    novembre 7, 2025

    Opinió
    De debò l’aprenentatge actiu és una moda? Cent anys després, seguim amb els mateixos debats

    novembre 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}