Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Canviem?’, un projecte per conscienciar als alumnes del seu rol en la millora de la societat

    Joan Soler Matafebrer 11, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació del projecte
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Presentació del projecte | Foto: Escola BetàniaPatmos

    El projecte pretén conscienciar als alumnes del fet que no poden esperar que la societat sigui sostenible, sinó que ells mateixos, com a individus, han de començar a fer petites transformacions en el seu dia a dia. Els canvis legislatius, han descobert, són extremadament difícils i lents.

    Què hem fet

    Cada classe de primer de batxillerat es va convertir en un poble on cada alumne n’era un habitant. Les empreses d’aquesta vila –una central nuclear i una empresa d’agricultura extensiva per alimentar el bestiar– donaven feina al 70% dels oriünds; el diari, on publicaven els alumnes periodistes, estava farcit de notícies que defenien diferents interessos de partits polítics amb ideologies diverses eren representats a l’ajuntament…

    En un principi, tots tenien la sensació de viure-hi bé. De sobte, però, dues famílies nouvingudes, que representen el motor d’arrencada del possible canvi que desperta la consciència dels ciutadans, publiquen un anunci al diari: caldria convocar una reunió popular amb l’objectiu de plantejar als vilatans de quina manera podria esdevenir el poble més sostenible.

    Així arrencava el projecte «Canviem?», «Let’s change» en la seva versió a les aules, ja que l’assignatura de cultura científica, matèria des de la qual hem portat a terme aquest projecte, s’imparteix en llengua anglesa al nostre centre.

    Què hem descobert

    Quan tractàvem  el canvi climàtic i l’impacte humà sobre el medi ambient a l’aula, ens trobàvem molt sovint que els joves ja coneixien molts aspectes d’aquests temes. De fet, estaven bastant saturats d’informació: eren conscients del problema i, fins i tot, eren coneixedors de diverses accions per mitigar els efectes del canvi climàtic i reduir emissions. La pregunta, doncs, és: com és que no són partícips d’aquest canvi? Com és que, sabent el futur que els pot esperar, no són els més actius a l’hora del canvi? Part de la resposta és que esperen que la societat (com si ells no en formessin part) i els seus governants donin resposta al problema i els diguin el que han de fer. En resum, la visió general dels nostres alumnes és que ells no poden fer res.

     Aprenentatge i conclusions

    El jovent havia d’entendre cadascun dels rols, els interessos que els movien, la disponibilitat de cadascun dels personatges de cara al canvi, en resum, entendre com una societat estructurada funciona. Després de la reunió i de dos plens de l’ajuntament, cada classe va aconseguir algun canvi a les seves poblacions, però els alumnes es van adonar de la dificultat que havia representat portar a terme aquests petits canvis, que, val a dir, eren del tot insuficients.

    Llavors vam arribar a la pregunta… «I què fem?» Aquesta pregunta, feta des del cor d’aquests alumnes que són els adults del futur, és l’esperança per a un canvi real. Canviarem?


    El passat 20 de desembre, l’Escola BetàniaPatmos va rebre el segon premi Ètica i Ciència que atorga la Fundació Víctor Grífols i Lucas per al seu projecte “Canviem?”

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Barcelona i les seves universitats afronten junts els desafiaments de l’educació superior
    Next Article
    Actualitat
    Com acabar amb el mite de l’inspector d’educació autoritari i fiscalitzador?
    Joan Soler Mata

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}