Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Els càrrecs dels alumnes: un espai ple de possibilitats

    Anna Torralboabril 25, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa molts anys que a les classes s’utilitza el mètode dels encarregats perquè els alumnes s’impliquin i responsabilitzin de les tasques pròpies de les classes: escriure la data a la pissarra, passar llista dels alumnes que s’han absentat, repartir el material, regar les plantes, etc. Sens dubte, aquesta és una molt bona manera de descarregar al professor/a de treball, així com una molt bona oportunitat perquè els alumnes participin i es responsabilitzin de les tasques que comporta habitar un espai. Però, aprofitem prou aquest recurs?

    Jo diria que no. La prova d’això és que els alumnes amb prou feines s’aixequen de la cadira, com a mínim en la majoria d’escoles: aixecar-se és (en molts centres) sinònim de brega o que t’hagin castigat i et manin al passadí. Però… existeix això encara? Sí, per anacrònic que soni, en molts passadissos del nostre país hi ha alumnes de peu, mirant a terra o veient, a través del vidre de la porta, com els seus companys/es atenen la classe. I és curiós que, pensant en això de ser encarregat i aixecar-se, em vingui al cap tan vívidament aquesta sensació d’emoció que suposava desenganxar el cul de la cadira. Però el més sorprenent és que encara avui segueixi passant, que aixecar-se segueixi sent una aventura per a l’alumnat: ser manat a buscar una fotocòpia (caminar sol per l’escola quan tots són a classe!), acompanyar a un company que es troba malament, repartir el material…

    D’això podem concloure que l’espai escolar que se li permet a l’alumne ocupar segueix sent mínim; i, amb això, que el missatge que els donem és que aquest espai no els pertany, no se’ls convida a pensar com ser-hi, com transitar pels llocs i ocupar-los, com comportar-se en ells, com interactuar. Les normes vénen de fora i ells han d’acatar: han d’estar asseguts i esperar que soni el senyal que els indiqui que la seva hora i mitja de llibertat ha començat. Hi ha altres maneres de funcionar? Per descomptat, és obvi, però des del moment en què les regles de convivència les posa una sola persona (el mestre o mestra), les opcions d’adaptar-les i encaixar-se a la realitat es limiten.

    El professional té experiència i sap com fer-ho, ens diran alguns. Però no es tracta de només això. D’una banda, les idees noves i refrescants que qualsevol alumne pugui aportar no només haurien de ser sempre benvingudes (no oblidem que de vegades l’experiència i la repetició s’anquilosa), sinó que haurien de ser una condició sine qua non per aprendre (ull! No dic ser ensenyat!) a gestionar un espai comú entre tots. Estem massa acostumats a ser manats, quan el veritable repte de la vida està a pensar, resoldre i fer per un mateix i en relació a altres.

    Però bé, estàvem parlant dels encarregats de la classe (aquesta petita escletxa d’implicació dels alumnes en la gestió de l’aula), i de com aquests segueixen sent molt semblants (per no dir gairebé iguals) als de fa molts anys. La qüestió que se’m planteja és com eixamplar aquest espai de l’alumnat per així fer-los a ells més partícips. Hi ha multitud de tasques que el professorat segueix fent i que podrien fer els alumnes. Penso, per exemple, en el moment de demanar silenci (aquesta tasca tan feixuga i fatigosa). Fa anys vaig posar en pràctica un nou càrrec: l’encarregat de demanar silenci. Per a això vaig escollit a l’alumne més xerraire de la classe: ell era l’encarregat de demanar als seus companys que no parlessin quan algú ho estava fent. El cas és que va funcionar a la perfecció, l’alumne que més interrompia estava atent, la classe atenia molt millor a les peticions si venien d’un company/a, i jo no perdia la paciència.

    Un altre dels càrrecs que vam posar en pràctica (aquest proposat ja pel mateix alumnat), va ser el de les abraçades. Resulta que a classe conflueixen i apareixen sentiments de tota mena, un d’ells és la tristesa. En més d’una ocasió hi ha un alumne/a què, per alguna cosa ha parlat d’una situació personal i se sent trist o plora. El de les abraçades era llavors l’encarregat de consolar i, si calia, abraçar a qui ho necessitava. Aquest càrrec també va ser molt benvingut, i ràpidament la cohesió del grup es va veure beneficiada. Tot això, no cal dir-ho, a través d’una autogestió dels estudiants.

    L’alumnat passa moltes hores a l’escola (o a l’institut o a la universitat), moltes hores compartides amb els mateixos company/es. Sens dubte, aquests són els primers espais “públics” en què la socialització es posa en pràctica. Per què no aprofitar-los més? Per què no tenir encarregats de recollir i transmetre les propostes dels alumnes? Encarregats de proposar la distribució de les cadires, del mobiliari de l’aula, de proposar activitats (lectures, sortides, etc.), la decoració de la classe… Podríem anar, fins i tot, una mica més enllà i incloure’ls en la dinàmica general de l’escola: encarregats de vigilar l’entrada ordenada i tranquil·la a l’escola, encarregats de proposar jocs al pati. Les opcions són moltes i molt diverses depenent de la realitat escolar de cada lloc. Per què no els proposem a ells mateixos que les repensin?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Minangkabau: un matriarcat en la cruïlla
    Next Article
    Actualitat
    3 camps per recórrer per l’escoltisme d’avui
    Anna Torralbo

    Mestra d'anglès i membre del sindicat USTEC

    Related Posts

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}