Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Carta a les colles de sisè

    Jaume Celamaig 24, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ens roba aquell moment tan emotiu d’acomiadar-nos de l’escola on la gran majoria hi heu passat nou anys de les vostres vides. Ens roba la festa que l’escola prepara per totes les generacions que emprenen nous vols. Ens roba llàgrimes i cançons i somriures i nervis i abraçades i dedicatòries als àlbums de fotografies o als llapis de memòria i converses que comencen així: recordes aquell dia…

    Ens roba un acte, una festa, però no tot el que hem viscut junts. Heu de saber, i ara deixo que tregui el nas el gat vell que soc, que res acaba del tot i en tot hi ha un començament ple de boires. Memòria i present i futur s’uneixen misteriosament quan vivim una emoció intensa. Amb aquest robatori ens dona una lliçó. Ens recorda que som fràgils, sortosament som fràgils, no estem de tornada de res, per molt que ens pensem que som els reis de tot. Ras i curt: ens necessitem, necessitem rituals per arribar i per marxar. Necessitem l’espatlla del company per plorar o la mà de la companya per avançar amb més confiança i avançar junts. Necessitem els pares i els avis, les mares i les àvies, els germans i les germanes, tan pesats a vegades… i la gent de l’escola, des de la tutora al monitor del menjador o a la persona que cada dia sense fer gaire soroll ens ha deixat la classe ben neta per l’endemà. Som, sobretot, el que anem construint amb els altres.

    A hores d’ara no sabem encara què podrem fer després de les vacances del que serà possiblement l’any més estrany de les nostres vides. Sabem, repeteixo, que no hi haurà festa, això sí que ho sabem. Potser no podrem escoltar directament les paraules que us vol adreçar la tutora o el tutor. Segur que us voldrà agrair que amb les vostres necessitats heu donat sentit a les seves vides, perquè un mestre no és res si no està al costat del seu alumne. Segur que us dirà que poca som si no som amb els altres, si no som capaços de navegar a favor dels altres, que ens cal ser autònoms per dissenyar i defensar el nostre projecte de vida però que en aquest projecte hem de tenir present que no estem sols, que vivim i convivim. S’empassarà les  llàgrimes quan us recordi que vau arribar fa molts anys a l’escola i que encara us veu corrent pel pati o mirant interessats una cua de formigues carregades de llavors i que recordarà amb un somriure el dia que en vau fer una de més grossa. Segur que us recomanarà que us interessi el coneixement, que busqueu la saviesa i, sobretot, la bondat. Que no sigueu desagradables, crítics sí, però que sempre defenseu la persona i que expresseu les vostres opinions sense faltar el respecte a aquells que no pensen com vosaltres. Ningú posseeix la veritat de manera absoluta. Que estimeu amb generositat, que us commogui la bellesa i el sofriment dels altres…

    I més coses que deixo al tinter perquè no tot es pot expressar amb paraules, però que sabem que hi son, que ho impregnen tot sense que sapiguem dibuixar amb nitidesa els seus contorns. Que no tot està per fer ni tot és possible, que el poeta no té raó en aquest vers tan citat.

    Tot això i més coses, us voldran dir els vostres i les vostres mestres i us recordaran que en aquest nou camí que inicieu penseu que la vida us continua esperant, que us esperen totes les ombres i totes les llums i que l’escola sempre serà allí, per si la necessiteu. I que sou únics, irrepetibles.

    I bellíssims, que mai ningú us prengui la necessària confiança que heu de tenir en vosaltres mateixos i en el món.

    I quan puguem reduir les distàncies serà un bon moment per retrobar-nos i per intensificar encara més aquest vincle que ens uneix per sempre més.

    Per tant, maleïda pandèmia, no ens robaràs tot el que hem viscut junts. Hem de posposar la festa per evitar mals majors, una renúncia generosa a favor de tothom, però el record del que hem viscut ens ajudarà a celebrar aquesta renúncia com celebrem la vida.

    Molts petons, ara virtuals, però que ben aviat ompliran places i carrers. I els patis de les escoles.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Recordant Mauricio i Rebeca Wild
    Next Article
    Actualitat
    Escoltar els infants amb els ulls
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}