Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Carta als nous renovadors

    Jaume Cela i Joan Domènechoctubre 8, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Estem contents, com a vells rockers que som –creiem que podem dir que representem bona part dels mestres i de les mestres que vam treballar en l’època franquista i en la transició per crear escoles amb cara i ulls, inscrites i atentes a les necessitats del present, mirant el futur i sabent d’on veníem. Ras i curt: interpretant el temps també com a memòria i com  a esperança–. Doncs nosaltres, vells rockers, estem contents de constatar que inscriviu la vostra reflexió i la vostra feina a la llarguíssima tradició del nostre país per construir una escola de qualitat per a tothom i el tothom és  molt important.

    La gran majoria de punts que adreceu a la societat ja han estat expressats anteriorment però s’han fet realitat de diverses maneres i encara amb un grau elevat d’insatisfacció. Només cal que llegim les conclusions dels temes generals de les escoles d’estiu o de les jornades de les escoles 0-12 per veure que moltes coses que demaneu no són noves, que la llavor es va plantar fa temps i que han donat els fruits que han donat.

    Preteneu crear un moviment ampli i de consens. Gran projecte aquest, però no us desanimeu si trobeu algunes pedres al camí, les de sempre: persones que són resistents a qualsevol canvi, que creuen que tot progrés prové de repetir el passat; institucions o entitats que no marquen les vostres prioritats; administracions reticents a escoltar la societat civil o a aprovar el pressupost necessari… Les mateixes que van impedir que es fessin realitat els acords del Pacte Nacional per a l’Educació o que van oblidar que el primer objectiu de la LEC havia de ser una llei de país que impulsés els consensos i que deixessin ben clarificats els punts de desacord. Penseu que sense renunciar a la crítica es pot arribar al màxim acord que faciliti un treball educatiu de país.

    Nosaltres mateixos, si l’haguéssim redactat, potser hauríem canviat unes prioritats per unes altres o li haguéssim donat un altre enfoc o haguéssim impulsat un  procés més participatiu que, segurament, s’hauria allargat en el temps. En aquest sentit, però, deixeu-nos remarcar alguns aspectes:

    Us recomanem que expliqueu molt bé què vol dir la creació de centres de referència. No podem oblidar que les etiquetes en el món educatiu sovint són la font de malentesos.

    Lluiteu amb fets per demostrar que l’autonomia de cada centre és una conquesta i una necessitat, al costat de la interdependència entre centres a cada territori i deixeu ben clar que els drets que sempre han de prevaldre en tot plantejament són aquells que van associats a atendre millor les necessitats dels nostres i de les nostres alumnes.

    I sigueu crítics, sobretot amb vosaltres mateixos, escolteu tothom, fins i tot aquells sectors immobilistes que no us volen, perquè en alguns punts del seu desacord hi pot fer niu alguna mena de veritat.

    Es lloable el vostre intent de fer que tota la societat, a través dels òrgans de govern i de participació s’impliquin en el projecte, en un projecte, repetim, que s`inscriu en un llarg procés de transformació on cal entendre la innovació i la renovació com un diàleg amb la tradició. Dialoguem amb Barbiana, amb Freinet, amb Freire i amb  Montessori. I amb els punts de l’Escola Nova i, sobretot, escolteu aquells centres  que tenen unes dificultats singulars perquè un projecte que oblida els  més vulnerables no pot ser un projecte educatiu de cap manera. I enfortiu les relacions entre la formació inicial i la permanent, les relacions entre el mon de la recerca i de l’escola, de cada escola.

    Sabem també que el més important és aconseguir el consens amb els centres, amb les comunitats educatives, amb els equips docents. Sense aquest consens, que és la porta d’entrada que ens condueix a la implicació i a la participació, les propostes seran paper mullat.

    Nosaltres farem camí al vostre costat, una companyia més discreta perquè ara el temps i la paraula han de ser dels mestres nous i us mirarem, com passa en la cançó d’en Llach, amb una certa gelosia però contens que arribeu a fer un pas més i a imaginar-ne de nous perquè la imaginació sempre precedeix la realitat.

    Molta sort.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’ensenyament no reglat s’ensorra
    Next Article
    Actualitat
    Estimat Diari: emocions de la quarantena a la Biennal de Pensament
    Jaume Cela i Joan Domènech

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}