Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Catalunya es troba per sota d’Espanya, la UE i de l’OCDE en matemàtiques i ciències

    Ana Basantadesembre 4, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’alumnat de quart curs d’educació primària de Catalunya té un nivell intermedi en matemàtiques i ciències, però es troba per sota de la mitjana espanyola i molt lluny de la Unió Europea i els països de l’OCDE. Així ho diu l’últim informe TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study).

    En matemàtiques, Catalunya obté 498 punts, el que significa que l’alumnat pot aplicar coneixements matemàtics bàsics en situacions senzilles. “Pot realitzar càlculs amb nombres naturals de tres xifres en diverses situacions. És capaç de sumar i ordenar decimals senzills, així com mesurar distàncies en línia recta i descriure figures tridimensionals. A més, és capaç d’utilitzar dades de múltiples fonts per relacionar representacions”, indica l’informe.

    En el desglossament per nivells, trobem que un 3% de l’alumnat català de 4rt de primària té un coneixement extraordinari; un 18%, alt; un 38%, intermedi; un 29%, baix i un 12%, molt baix.

    . Puntuació global i distribució de l’alumnat en els nivells de rendiment en
    matemàtiques. TIMSS 2023 / Departament d’Educació

    Dels 59 països que han particiat en les proves, les puntuacions més altes corresponen a Corea (594), Japó (591), Lituània (561) i Turquia (553). Per sota dels 500 punts es troben Espanya (498), Nova Zelanda (490), Bèlgica (489), França (484) i Xile (444).

    Catalunya se situa per sobre de Bèlgica (489) i de França (484%). La mitjana de la Unió Europea és de 514 punts i la de l’OCDE és de 525.

    D’Espanya n’han participat nou comunitats autònomes. Les que han obtingut millors resultats són Castella i Lleó (522), el Principat d’Astúries (520), la Comunitat de Madrid (519) i la Comunitat Foral de Navarra (517), totes quatre superant la mitjana d’Espanya (498) i el Total UE (514). Li segueixen Galícia (509), Catalunya (498), Andalusia (494), Canàries (485) , en últim lloc, Balears (473).

    La mitjana global de l’alumnat català en ciències és de 502 punts, assolin el nivell intermedi en l’escala de rendiment de competència. L’alumnat d’aquest nivell coneix i aplica conceptes científics sobre plantes i animals, i té coneixements bàsics sobre la salut humana, les propietats de la matèria, l’energia i la llum, i mostra una comprensió bàsica de la superfície de la Terra. “Aquest alumnat pot aplicar coneixements bàsics sobre forces i moviment, realitza descripcions parcials d’observacions i relaciona observacions i dades amb fets científics”, remarca l’estudi.

    Per nivells, l’alumnat avançat representa un 4% del total; l’alt, un 22%; l’intermedi, un 40%; el baix, un 25%, i el molt baix, un 9%.

    Puntuació global i distribució de l’alumnat en els nivells de rendiment en ciències.
    TIMSS 2023 / Departament d’Educació

    Les puntuacions més altes són semblants a la de matemàtiques. Par països, lideren la classificació Corea (583), Turquia (570), Regne Unit (556) i Japó (555), mentre que Xipre (487), Bèlgica  (481) i Xile (479) tanquen la llista dels països amb el rendiment global de ciències més baix. Espanya té 504 punts en ciències, mentre que la mitjana de la UE és de 513 i la de l’OCDE de 526.

    Per comunitats autònomes, els millors resultats són per a Principat d’Astúries (528), Galícia (525), Castella i Lleó (525) i Comunitat de Madrid (523). Li segueixen Navarra (510) i Catalunya (502), i tanquen la llista amb menys de 500 punts Canàries (499), Andalusia (497) i Balears (485).

    Puntuacions globals de ciències per comunitats autònomes. TIMSS 2023 / Departament d’Educació

    La mostra a Catalunya està formada per 980 alumnes de 4t d’educació primària procedents de 49 centres educatius, 33 públics i 16 privats, segons dades del Departament d’Educació i Formació Professional.

    Neguit del Departament

    El Departament d’Educació i FP ha emès un comunicat en el qual explica que confia en millorar els resultats en les competències científico-matemàtiques de l’alumnat de l’etapa obligatòria, i al mateix temps revertir els resultats de les proves d’avaluació que es duen a terme tant pel sistema educatiu català com per part d’organismes internacionals.

    La presidenta del Consell Superior d’Avaluació i directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Mercè Andreu, ha valorat l’informe: “La puntuació d’aquestes proves justifica de nou el neguit del Departament per millorar els resultats educatius i, en concret, en competència matemàtica; per aquest motiu es venen impulsant diferents mesures. La tendència és negativa, però els canvis en educació necessiten temps i els resultats no s’obtindran d’un dia per l’altre. Hem abordat aquest problema des de moltes vessants, però focalitzem els esforços en la formació dels docents i millorar l’anàlisi dels resultats”.

    En el mateix sentit, ha explicat que el Departament d’Educació i Formació Professional planteja diverses mesures, algunes ja en marxa i d’altres que es començaran a treballar, per tal de revertir aquesta situació. Així, el Programa Florence s’ha posat en marxa aquest curs amb la intenció de millorar la competència matemàtica de l’alumnat de l’etapa obligatòria a través de canvis en l’organització dels centres, especialment en l’ús de les hores de gestió autònoma, i a través d’actuacions adreçades als centres, al professorat i a l’alumnat.

    A banda del Florence, la consellera Niubó va avançar al Parlament que el Departament està treballant amb les universitats per tal de posar en marxa dos postgraus que permetin aprofundir en les competències docents de matemàtiques com a factor també de millora dels resultats dels alumnes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciències matemàtiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    En defensa dels drets fonamentals
    Next Article
    Opinió
    Migrats del Sud Global, matriculats en escoles segregades: el Nord Global vol “aprendre a viure junts”?
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}