Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Catalunya s’ensorra en comprensió lectora

    Ana Basantamaig 29, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un noi llegint / cc by-sa Pedro Ribeiro Simões (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El nivell de comprensió lectora de l’alumnat de quart de primària (9 anys) a Catalunya s’ensorra fins a quedar entre els últims de l’Estat. Només Melilla i Ceuta queden per darrere.

    Així ho indica l’informe PIRLS 2021 (Estudi Internacional de Progrés de Comprensió Lectora) en les dades desglossades per comunitats autònomes fetes públiques avui, que situa Catalunya en 507 punts, mentre que la mitjana espanyola és de 522, la de la Unió Europea és de 528 i la de l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics) és de 532.

    En comparació amb les dades de l’estudi anterior, del 2016, Catalunya ha disminuït 15 punts i Espanya ha caigut set punts, una baixada que l’estudi atribueix, en part, a l’efecte de la covid-19. “Podria ser conseqüència de l’impacte que la pandèmia ha tingut sobre el normal funcionament dels centres escolars i, en conseqüència, sobre el procés d’aprenentatge”, remarca PIRLS. El confinament i el tancament dels centres escolars estarien entre les principals causes de la caiguda del rendiment acadèmic.

    De les nou comunitats autònomes analitzades, les millors puntuacions són les d’Astúries (550), Comunitat de Madrid (539) i Castella i Lleó (538), seguides de Navarra (524), Andalusia (523) i Canàries. A la cua de la classificació se situen, a més de Catalunya (507), Melilla (498) i Ceuta (496).

    L’alumnat català, un curs per darrera de l’asturià

    L’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA), que elabora PIRLS, estableix que una diferència de 40 punts equival a un curs escolar, de manera que l’alumnat català aniria un any pel darrere de l’asturià.

    En general, però, la davallada és comuna i Madrid és la segona comunitat que més empitjora el seu rendiment, amb 10 punts menys, mentre que Castella i Lleó n’ha baixat 8. El Principat d’Astúries sí que ha augmentat 2 punts.

    A nivell internacional, despunten Irlanda (582), Irlanda del Nord (573), Gran Bretanya (561) i Croàcia, mentre que a la cua trobem França (510), la Bèlgica flamenca (510) i la Bèlgica francòfona (492).

    La infància més vulnerable

    En conèixer els resultats de l’informe PIRLS, la Fundació Bofill ha destacat que es tracta d’unes dades preocupants: “La diferència en els resultats entre els infants més i menys vulnerables es manté al voltant de 50 punts a Catalunya; una diferència que significa més d’un curs d’escolarització. La desigualtat en els resultats per raons socioeconòmiques a Catalunya és inferior que en altres països, però no s’ha reduït en els darrers 5 anys”.

    La Fundació Bofill ha remarcat que és urgent que el Govern català impulsi polítiques directament adreçades a millorar la lectura durant les vacances per a l’alumnat més vulnerable, entre les quals ha citat l’obertura de biblioteques públiques i la programació específica d’activitats orientades a la reducció de la pèrdua d’aprenentatges produïda durant l’estiu.

    En aquest sentit, l’entitat, a través del seu programa Lecxit i amb el suport d’Abacus i en col·laboració amb la Xarxa de Biblioteques Públiques, llança per quart any consecutiu la campanya “Guanyem un estiu lector” amb l’objectiu d’animar els infants en situació de més vulnerabilitat social a llegir durant les vacances.

    Millorar l’hàbit lector

    Per part seva, la Conselleria d’Educació ha explicat en un comunicat que posa en marxa un seguit de mesures per augmentar i millorar l’hàbit lector de l’alumnat, per tal que millori d’adquisició i l’ús d’informació.

    Així, dins el Pla de Millora de les Biblioteques Escolars, estrenarà un pla pilot a 50 centres amb dotació intensiva de recursos: econòmica, formació, programari i acompanyament professional, així com un pla d’impuls a 200 centres: programari de gestió, plataforma de lectura digital, treball en xarxa i detecció de bones pràctiques.

    A més de fomentar les biblioteques escolars, s’implementarà metodologia de millora de la lectura als centres i s’afavorirà la implicació de les famílies. En el nous currículums hi haurà 30 minuts diaris de lectura a primària, i un espai setmanal de lectura a tots els cursos de l’ESO.

    També es vol posar en marxa una campanya per a fomentar la lectura a casa entre les famílies, tenint en compte que la lectura en veu alta a casa o altres activitats de lectura milloren notablement els resultats en comprensió lectora i en competències bàsiques.

    Aquestes actuacions s’emmaquen en el Pla Nacional del llibre i la lectura,  es presentaran properament amb el Departament de Cultura i per a l’elaboració del qual hi hagut la participació de diversos d’agents, com llibreters, editors, biblioteques o entitats pedagògiques.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    comprensió lectora PIRLS
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’FP, l’opció per als mals estudiants?
    Next Article
    Anàlisi
    Per què baixa la comprensió lectora?
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    Compromís docent amb la cultura lectora

    gener 24, 2025

    Actualitat
    Nous prostgraus per aprofundir en les competències docents de matemàtiques, llengua i comprensió lectora

    novembre 15, 2024

    Opinió
    Feu-los llegir… Com?

    setembre 16, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.