Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ciències en perill: Cada ciència, la seva matèria de modalitat

    Catalunya ha mantingut una organització curricular única que separa les disciplines científiques a tot el batxillerat. Ara, aquesta singularitat es veu amenaçada per la falta voluntat política per a preservar aquesta característica del sistema educatiu català.
    Ciències en Perillfebrer 4, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’ensenyament de les ciències a Catalunya es troba en un moment crític. El Departament d’Educació ha anunciat una reforma que implicaria la fusió de les matèries científiques en 1r de Batxillerat, una decisió que ha generat una forta oposició per part de la comunitat docent i científica. Des del col·lectiu “Ciències en Perill”, que agrupa més de 1.000 professors i professores de disciplines científiques, denunciem que aquesta mesura suposa una greu amenaça per a la qualitat de l’ensenyament i pel futur científic del país.

    En primer lloc, volem posar de manifest la nostra preocupació, ja que si la fusió de matèries tira endavant, aquesta comportarà una pèrdua de qualitat educativa. Reduir el temps dedicat a cada matèria empobreix els continguts i impedeix que els estudiants adquireixin una base sòlida. Sense aquesta base, l’accés a graus universitaris científics serà més difícil i els futurs professionals arribaran menys preparats a les facultats.

    Volem posar de manifest que cada disciplina té la seva pròpia metodologia, llenguatge i manera de raonar. Unificar-les suposa diluir-ne l’essència i empitjorar l’aprenentatge. La manca de temps per a experiments i pràctiques suposarà una pèrdua irreparable, ja que l’experimentació és fonamental per entendre la ciència i per fomentar vocacions científiques.

    El nou model proposat pel Departament, planteja la creació de matèries optatives, per tal de compensar les mancances degudes a la fusió. Des de la Plataforma, volem alertar del fet que aquesta optativitat que generarà desigualtats entre centres. L’oferta de matèries dependrà dels recursos de cada institut, creant una educació a dues velocitats i dificultant el compliment dels aprenentatges establerts per la llei estatal. També volem alertar de les dificultats que comporta ampliar una matèria mentre s’està impartint.

    En un moment en què la desinformació, les pseudociències i les mentides es difonen ràpidament, l’educació científica és més necessària que mai

    Una altra greu conseqüència de la proposta del departament serà la dificultat de cursar alguns itineraris concrets, ja que les optatives complementàries són incompatibles entre elles. Per exemple, podria donar-se el cas que un futur estudiant de medicina no pugui aprofundir adequadament en la Biologia i en la Química, que són dues disciplines fonamentals per als seus estudis futurs.

    Des que el Departament d’Educació va fer pública la proposta, són més de 100 els claustres de Centres Educatius que s’han adherit al manifest de “Ciències en perill”. Les societats científiques, les universitats, les famílies i els sindicats també han fet comunicats en defensa d’un model que garanteixi el rigor acadèmic i la preparació dels futurs professionals. Hem copsat un gran consens social al voltant de la necessitat de tenir un model educatiu que garanteixi la qualitat de l’educació científica.

    La pregunta de fons que volem plantejar és: quin futur volem per a Catalunya? De veritat renunciem a ser un motor en innovació i recerca? Necessitem metges, enginyers, científics i professionals formats amb una base científica sòlida. En un moment en què la desinformació, les pseudociències i les mentides es difonen ràpidament, l’educació científica és més necessària que mai. Com afrontarem el canvi climàtic o els reptes tecnològics sense una ciutadania formada i crítica? El futur de la societat depèn d’una educació rigorosa i no podem permetre que es prenguin decisions que posin en risc aquest futur.

    No acceptarem una reforma que empitjori la formació dels nostres estudiants i posi en perill el futur de la ciència al país. Reclamem un model en què cada ciència tingui la seva pròpia matèria i que qualsevol canvi es faci amb debat, consens i criteris pedagògics sòlids.

    Demanem valentia a la consellera i un compromís ferm amb el país. És el moment que lluiti per un model educatiu que garanteixi el futur científic de Catalunya. Necessitem voluntat política per defensar els interessos dels nostres estudiants i del futur de la societat en general.

    Per tot això, reclamem: Cada Ciència la Seva Matèria!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciència ciències opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    crònica
    La cultura lectora com a eix de l’educació
    Next Article Els articles que incendien el fals debat sobre el ‘pedagogisme’ 
    Ciències en Perill

    Ciències en Perill és una plataforma de docents de les especialitats científiques compromesos amb la defensa d’un ensenyament de qualitat a Catalunya. Lluitem perquè cada ciència tingui la seva matèria de modalitat al Batxillerat i ens oposem a la fusió indiscriminada de disciplines que posa en risc la formació dels estudiants i el futur de la ciència al nostre país.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}