Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    L’Institut Miramar de Viladecans organitza diferents activitats amb motiu del Dia de la Nena i la Dona a la Ciència
    Ana Basantafebrer 11, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de l'Institut Miramal de Viladecans vesteixen un maniquí amb fitxes de científiques en el marc de les activitats de l'11 de febrer, Dia de la Nena i la Dona a la Ciència | A.B.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “A mi m’agradaria estudiar enginyeria de camins, arquitectura o alguna carrera d’aquest tipus perquè té matemàtiques i física. M’han dit que és una carrera de nois, que estaré sola a classe o que hi haurà poques noies, però a mi m’és igual”. Qui parla és l’Alba Montijano, alumna de 3r d’ESO de l’Institut Miramar de Viladecans (Barcelona), que aquest 11 de febrer celebra el Dia Internacional de la Nena i la Dona a la Ciència.

    L’alumnat de 3r d’ESO ha fet una cerca sobre diferents dones referents en el món de la ciència, la tecnologia, les matemàtiques i l’enginyeria al llarg de la història. El professorat ha repartit unes fotografies i l’alumnat ha hagut de buscar informació sobre elles i fer unes cartolines que han servit per a una altra iniciativa: vestir un maniquí que duia una samarreta on es podia llegir ‘Som ciència’ i al qual, sota el lema ‘No només eren boniques’, han construït una faldilla farcida de científiques.

    El que més li ha agradat a l’Alba de la jornada d’avui és “conèixer científiques que passen molt desapercebudes. Aquesta activitat és una bona eina per descobrir-les”. La Núria Expósito, que també cursa 3r d’ESO, considera que “coneixem les més habituals, com Marie Curie, però hi ha altres que també han fet coses importants i no són massa conegudes”.

    Alba Montijano i Núria Expósito a l’Institut Miramar de Viladecans | A.B.

    Totes dues coincideixen que encara hi ha oficis que semblen més pensats per a dones, com la docència, i altres molt masculinitzats, com la construcció. Si bé creuen que s’estan fent canvis a la societat, també veuen molt camí per recórrer. Avui han après que “no hi ha carreres de nois i de noies, que cadascú es pot dedicar al que vulgui i que a la ciència poden haver-hi més noies”, explica la Núria.

    Dones valentes

    L’alumnat de 1r i 2n d’ESO ha participat en una gimcana per tot el centre. Primer, han rebut unes pistes, que eren un paràgraf informatiu amb dades sobre alguna científica referent en la seva matèria. Han buscat per Internet i han rebut fins a tres pistes per assegurar la resposta. Després, han buscat uns folis amb nom, foto i descripció de les científiques que estaven amagats a alguna paret, taula o altres racons de l’institut. Finalment, han penjat els documents per ordre cronològic a un dels passadissos del centre.

    És el que han fet la Lucía Durán, la Valeria Rueda, la Judith Artola i la Duna García, de 2n, que han fet un balanç positiu del que han après: “Mai es parla de les dones científiques o enginyeres, i han fet coses que són realment importants, que han servit”, resumeix la Lucía. A la Valeria li sembla “curiós” que molts segles enrere ja hi havia dones molt rellevants. I per què no es coneixen? “Perquè en aquesta societat es pensa que els homes són millors que les dones”, respon la Judith. Una situació que, afirmen, és del tot injusta.

    Alumnes de 1r i 2n d’ESO busquen informació sobre dones científiques | A.B.

    Estan d’acord que les dones que avui han descobert han estat dones valentes perquè han anat a contracorrent i opinen que s’ha de viralitzar informació sobre elles perquè són referents i perquè poden ajudar altres noies a tenir més possibilitats.  La Duna, per exemple, voldria ser periodista o treballar en un laboratori de cosmètica i, triï el que triï, ho vol fer segons el seu criteri. I la Valeria voldria ser jutgessa, una professió de la qual assegura que també li costa trobar referents perquè veu molts més jutges que magistrades.

    Es debaten sobre si els temps han canviat. La Judith pensa que “la gent diu que sí, però en realitat no ha canviat tant” i la Lucía remarca que “ara les dones han sortit, han parlat”. “Sí -diu la Judith- abans callaven i ara ja no”. “Les dones han parlat, s’han queixat i han dit ‘nosaltres tenim els mateixos drets que els homes’ de treballar o estudiar ciència, o enginyeria, o arquitectura”, assegura la Lucía.

    D’esquerra a dreta, Valeria Rueda, Judith Artola, Lucía Durán i Duna García | A.B.

    També Leire Rodríguez, de 1r de l’ESO, ha participat a la gimcana. Creu que ha servit per “recordar a les nenes que també poden ser científiques, perquè igual un familiar o alguna persona li diu que no ho pot ser”. “Hem après que, dins la ciència, es poden fer vàries coses, es pot ser biòloga o astronauta…”.

    La Leire sap que els primers astronautes eren tots homes, però sí veu possible que cada cop hi hagi més dones: “Estem demostrant que ho poden estudiar les dones”. “La gent potser no és conscient de tot el que han fet les dones perquè no ho han estudiat, però avui amb el grup hem pogut investigar qui eren”, afegeix.

    Científiques d’abans i d’ara

    Més enllà de la física i química Marie Curie, dues vegades guardonada amb el premi Nobel, han conegut que ja al segle IV va néixer una filòsofa que va destacar en els camps de matemàtiques i astronomia: Hipatia d’Alexandria. I l’institut s’ha omplert de molts més noms: Rosa Menéndez, Jessika Meir, Tanva Khovanova, Alicia Magdalena Sintes, Marian Agnesi, Sophie Germain, Katherin Johnson, Hedv Lamarr, Lise Meitner i altres desenes de dones influents en la seva matèria.

    Però també han conegut dones joves que han acabat fa poc la universitat i que ara treballen en feines tradicionalment masculinitzades. Es tracta de la Raquel Parrondo, bioinformàtica; la María Martínez, desenvolupadora de software, i la Marta Vallverde, biotecnòloga. Totes tres han impartit xerrades a l’alumnat de 4rt d’ESO i han portat experiments a l’aula per explicar les seves feines.

    Marta Vallverde, María Martínez i Raquel Parrondo a un laboratori de l’institut | A.B.

    La seva experiència ha estat necessària per exemplificar que “hi ha espai per a totes” en el món de la ciència, com indica la Raquel: “Ens falten referents a nivell professional, especialment en ciències. A la universitat, el percentatge de noies és molt alt i les que obteníem les millors puntuacions acostumàvem a ser les noies. És important mostrar que hi ha dones que estan exercint en els diferents camps de la ciència”.

    En aquesta mateixa línia, es pronuncia la Maria: “No tenir referents dones a certs àmbits pot fer que potser no et planteges certes carreres. Cal deixar de banda els prejudicis i explorar diferents oportunitats, diferents opcions de carreres que potser en un primer moment no et criden l’atenció o que penses que hi ha més representació d’homes. És important donar-te l’oportunitat de que t’agradi”.

    La Marta també fa èmfasi que, en l’àmbit acadèmic, on ella es troba i veu una dedicació al 100% a la feina, cal conciliar la professió amb la vida i les càrregues familiars que encara tenen les dones. “És molt complicat. Encara s’han de fer molts canvis. S’ha de tenir l’oportunitat de conciliar la investigació, per exemple, amb la teva vida personal, i les dones també podem accedir-hi”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciència coeducació dia internacional de la dona i la nena a la ciència dones a la ciència Feminisme feminismes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    El desmantellament de l’educació sexual integral a l’Argentina
    Next Article
    Actualitat
    116 escoles o instituts de Catalunya estan en risc de tancament per falta d’alumnes
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    El valor d’ajudar el talent jove autòcton

    maig 20, 2025

    Anàlisi
    Contes per a la Coeducació: Fomentant la igualtat i diversitat des de la primera infància

    abril 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}