Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Cinc criteris per la reforma horària a l’educació

    Carles Barbamarç 2, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tenim una bona notícia. El país es proposa abordar la reforma horària.

    Si la reforma és necessària pel conjunt de la societat, ho és especialment per la infància i pel seu procés educatiu, de salut i de creixement personal.

    Els horaris dels infants i adolescents del nostre país no són saludables. Tal i com ho tenim organitzat, molts van a dormir tard i, sovint, les hores de son són insuficients. De la mateixa manera, l’hora de sopar també es retarda en excés. Tampoc tenim especialment ben distribuïts els temps educatius, els lectius i els no lectius, els períodes escolars i els de vacances, els horaris familiars i els d’activitat fora de casa, els horaris de la televisió i d’esbarjo.

    Tanmateix el món educatiu no pot ser el motor de la reforma horària. És una peça més. El canvi horari en els temps educatius dels infants només es produirà en la mesura que ho faci també i a l’hora, el món productiu, del treball, comercial i dels mitjans de comunicació.

    Des de la mirada de l’educació en el lleure, voldriem compartir amb la resta de la comunitat educativa cinc criteris a tenir en compte en el moment de prendre decisions sobre els horaris que afecten a la vida dels infants i adolescents.

    1. L’interès superior de l’infant

    Convé recordar que el nostre ordenament jurídic ens parla de preservar en tota l’activitat legislativa “l’interès superior de l’infant”. La Convenció Internacional dels drets dels infants en el seu article 3.1, l’article 39.4 de la Constitució, l’Estatut de Catalunya en el seu article 40.3 i la Llei d’infància (de drets i oportunitats) en l’article 5 ho senyalen expressament.

    Comentem aquest aspecte perquè entenem que sent conscients dels interessos diversos que conflueixen en la qüestió horària, aquest principi, el de l’interès superior del menor, ens obliga especialment a preservar el punt de vista dels infants pel damunt d’altres consideracions.

    2. Horari educatiu vs horari escolar

    Els murs entre el temps lectiu i el no lectiu s’estan esvaint. La vida del infant i l’adolescent és a l’aula, però també al menjador i al pati. A casa, al club esportiu, al esplai i al carrer. El temps educatiu en la vida dels infants és plural. Hi ha el temps de l’escola, però també el de fora l’escola, el de les tardes, els caps de setmana o fins i tot el dels períodes de vacances escolars de dotze setmanes l’any i que constitueixen un 25% de la vida anual dels infants. Els 175 dies de curs escolar són menys de la meitat dels dies totals de la vida de l’infant durant un any.

    De fet, estudis recents destaquen que les oportunitats educatives en el temps de lleure son del tot decisives en els itineraris vitals dels infants i adolescents. Determinades competències, valors i actituds s’adquireixen especialment en les activitats de lleure.

    Si compartim aquesta idea i pensem en la perspectiva dels infants, la reforma horària del nostre país ha de parlar d’horaris educatius més que d’horaris escolars.

    3. La inclusió, l’equitat i la igualtat d’oportunitats

    Ens preocupen especialment les desigualtats socials i educatives en que viuen els infants de la nostra societat. També l’exclusió que pateixen determinats col·lectius o els escenaris de segregació per diverses condicions d’origen, condició socioeconòmica, funcional o residència que es produeixen en l’àmbit educatiu.

    Alhora també sabem, que és en el temps de lleure, i en el no lectiu en general, on avui es produeix i s’amplifiquen les desigualtats, en la mesura que l’accés a les mateixes depèn dels factors socioeconòmics familiars. 

    Comentem aquesta qüestió perquè entenem que qualsevol modificació horària que afecti els temps educatius dels infants i adolescents ha de tenir en compte les repercussions en l’àmbit de la salut i particularment en l’equitat en l’accés a les activitats que avui per avui l’estat no les garanteix de forma universal a tota la població.

    L’experiència de la reforma horària que es va produir als instituts de secundària públics al compactar l’horari fins les tres de la tarda ha generat i amplificat les desigualtats tant en l’alimentació dels adolescents com en l’accés a les oportunitats educatives a les tardes.

    Reformes horàries en l’àmbit educatiu en països veïns com França han anat acompanyades d’importants dotacions pressupostàries públiques i aliances i recursos organitzatius amb municipis i entitats diverses per atendre adequadament l’educació dels infants en els temps no lectius.

    4. El temps del migdia. Temps educatiu vs “temps per a dinar”

    De vegades el debat de la reforma horària ha tingut una mirada excessivament “adulta” i s’ha equiparat l’excés de temps dedicat al menjar i reparar forces dels treballadors en el seu àmbit laboral al dels infants a l’escola.

    El temps del migdia dels infants a les escoles és un temps educatiu on més enllà d’ingerir aliments, és un temps de joc, d’esbarjo, d’educació alimentària, de sociabilitat i en que es desenvolupen activitats i espais, formals i no formals, de gran valor educatiu que te sentit per si mateix i no només en funció del que passa abans i després a les classes.

    L’experiència dels qui ens dediquem a garantir educativament el temps del migdia ens diu que un temps necessari per a desenvolupar aquestes funcions és de dues hores de mitja, en el benentès que en raó de les edats dels infants pot tenir oscil·lacions que poden anar de les dues a les dues hores i mitja.

    Finalment, un apartat específic és el que es refereix a la secundària, particularment aquella que te una jornada compactada. Som de l’opinió que el temps del migdia, també amb la funció de menjar, s’ha d’integrar en la jornada habitual i garantir-lo per a tots els adolescents als centres de secundària. Actualment aquesta és una font de problemes de salut i escenaris de desigualtats molt significatiu, agreujats per aquells que s’han de desplaçar fora el municipi.

    5. Projecte educatiu de centre i territorial. Autonomia i coordinació

    L’organització dels horaris dels infants és un aspecte del projecte educatiu del centre i s’ha d’establir en funció del mateix. També la determinació dels espais lectius i no lectius, la seva seqüència, durada i coordinació.

    De la mateixa manera, cal establir la coordinació territorial a nivell de poble o ciutat, tant pel que fa a l’organització col·lectiva d’activitats complementàries, extraescolars o de vacances com l’establiment de dies festius, de lliure disposició o d’altres aspectes que puguin afectar a la vida familiar.

    Un plantejament educatiu al servei dels infants i que afecti als seus diversos temps educatius demana l’establiment d’un projecte educatiu territorial que sigui compatible i complementari amb els projectes educatius de centres. L’organització horària dels infants ha d’estar en consonància amb el projecte educatiu de centre i territorial. La legislació per tant ha de permetre la flexibilitat corresponent per fer-la possible.

    Per concloure, sovint, el debat dels horaris i l’escola s’ha reduït a la conveniència o no de la jornada compactada. El repte de la reforma horària ens obre la porta a parlar de la millora de la vida dels infants i adolescents i dels seus temps educatius, dins i fora l’escola.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    l'escola a temps complet Lleure educatiu opinió Reforma horària
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Docents i alumnes exploren la seva relació amb la tecnologia digital al Mobile World Congress
    Next Article
    Actualitat
    Un ós de peluix exposa a internet 2 milions de converses entre pares i fills
    Carles Barba

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}