Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Clams, el pop-rock inclusiu que dona (amb) la nota

    Víctor Saurajuny 21, 20228 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Concert de Clams a la sala La Tèxtil, dissabte passat | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Artur Fernández –Turu quan puja a l’escenari– era mestre i psicopedagog del centre d’educació especial Mare de Déu de Montserrat, al Guinardó, quan l’any 2012 se li va ocórrer que podria ficar a dins d’un mateix bolo la seva banda de pop-rock i els alumnes que formaven part de la coral del centre. Era un moment en què alguns CEE començaven a prendre consciència de la necessitat de trencar els seus murs, rere els quals durant tantes dècades havia quedat amagat l’alumnat divers. Va néixer així Música per la Inclusió, un projecte de col·laboració entre músics professionals i alumnes amb discapacitat intel·lectual que es va traduir en la preparació, durant tot un curs, d’un concert que tindria lloc a les Festes de la Mercè de 2013. L’experiència va ser un èxit, i deu anys després aquell grup no només segueix junt, sinó que forma part del panorama musical català. Dissabte passat Clams va presentar el seu quart disc, Melodies del somriure inconscient, a la sala La Tèxtil, davant de més d’un centenar de persones.

    “Anem sumant anys i ens anem fent grans junts, i això no estava previst”, explica Turu, que sobretot valora que amb el temps hagin deixat de ser un projecte per sentir-se i ser una banda. Amb un evident missatge social, però sobretot amb una proposta artística. “Tenim l’etiqueta de grup de conscienciació per la discapacitat, i estem encantats de tenir-la, però també hem tingut sempre clar que la part primordial és l’artística, perquè, per molt missatge que tinguis, si el que fas no arriba no serveix de res”, afegeix. Clams no busca l’aplaudiment fàcil ni la mirada condescendent, busca agradar pel que fa i no pel que és. Però també és la prova que “quan estripem etiquetes veiem que si es vol es pot”.

    “Il·lusió, actitud, formació i recursos”

    I quina és la fórmula? Segons explica Turu, cantant, lletrista i ànima del grup, “comptem amb els mateixos elements que intervenen en l’escola inclusiva. L’ingredient fonamental és la il·lusió: si això no t’il·lusiona, deixa-ho estar. I després cal actitud, formació i recursos, que en aquest cas vol dir poder comptar amb bons músics i bones condicions per assajar i actuar”. A això cal afegir-hi un element més: la implicació de les famílies. Quan els alumnes van arribar a l’edat de deixar l’escola (als CEE és als 21-22 anys) es va plantejar el dubte de si continuar i com, ja que s’havien quedat sense paraigües jurídic. Així és com neix l’associació Música per la Inclusió, constituïda i formada per les famílies dels coristes i que gestiona tota l’activitat del grup.

    Aquest treball i constància han aportat a Clams recursos addicionals: al llarg d’aquests anys el grup ha col·laborat amb artistes consagrats com Joan Dausà, Marc Parrot o Joan Colomo, i en aquest darrer disc per primer cop ha comptat amb un productor professional, Ildefons Alonso (El Petit de Cal Eril). Per Turu, aquest fet, i la incorporació d’una directora de cors, Núria Valls, són els dos punts diferencials respecte als anteriors treballs: “L’Idelfons ens ha ajudat a trencar vicis que arrossegàvem i ens ha aportat un so diferent, i la Núria ha fet arribar els coristes a llocs que mai m’hauria imaginat, tots hem après molt amb ella”. Núria Valls també canta un dels temes de l’últim disc.

    Turu, amb Núria Valls i una part dels cors | Foto: VS

     

    Posar a cantar a persones amb discapacitat intel·lectual amb la idea que el resultat final soni harmònic és una missió per valents. L’Artur Fernández ho ha fet en més ocasions, ja que també ha endegat projectes similars des de la Fundació Catalana Síndrome de Down, en la qual treballa des de 2016 com a coordinador del servei d’inclusió escolar. “La meva teoria és que tothom té una nota, per la qual cosa jo puc tenir una idea sobre com ha de ser una cançó, però en aquest projecte el que intentem és apropar-nos a les notes dels coristes, sense que això vulgui dir no exigir-los o no provar fins a on poden arribar; al final potser això ens acaba impedint que ens lluïm, però aquí els egos no tenen sentit, aquí mana la cançó”.

    Un caos participatiu

    Les cançons de Clams són “producte del caos”, continua el cantant, però també d’un procés de creació col·lectiva que pot començar a partir de la proposta de qualsevol membre del grup, si bé “el punt de partida acostuma a ser acústic”. Després arriben les lletres, en les quals intervenen sobretot el mateix Turu i el guitarrista i també cantant Jordi Ribas, amb el qual l’uneix una amistat que es remunta a l’escola bressol. “Som com germans”, diu. Al final es trien col·lectivament les cançons que aniran al disc. “Tenim la sort de comptar amb uns termòmetres emocionals afinadíssims; de vegades anem als assajos amb alguna proposta, però la posem en comú i a partir de la seva reacció veiem que, per molt que a nosaltres ens flipi, no funcionarà, i en canvi en portem una altra, veiem que passa tot el contrari i ens diem, aquesta treballem-la; és un filtre infal·lible”, comenta el cantant.

    Els tretze coristes assagen un cop cada dues setmanes al Casal Mas Guinardó, mentre que amb els sis músics (guitarra elèctrica i acústica, baix, bateria, teclats i veus) ho acostumen a fer un cop al mes, a la Nau del Poblenou, tret de moments com l’actual, quan hi ha diversos bolos a la vista i els assajos s’han d’intensificar. Quan estan junts, diu el cantant, “l’energia que es genera és brutal”. “Hem creat un espai de convivència i ens tractem amb molta naturalitat, i ens diem les coses que pensem, sense els miraments del principi”, afegeix. Els músics no es guanyen la vida amb Clams, sinó que se la guanyen com a músics d’estudi o en altres projectes, “però amb Clams hi són sempre, perquè encara que en algun moment puntual algú hagi hagut de fer un pas al costat per qüestions professionals o familiars, passat el temps torna”, subratlla amb orgull el cantant.

    Clams: Turu Fernández (veus), Jordi Ribas (lletres, veu, guitarra acústica), David Martínez (bateria), Juan Carlos Luque (baix), Víctor Gorriti (guitarra elèctrica), Núria Valls (veu i direcció artística dels cors) i Ildefons Alonso (teclats i programació). Coral: Alicia Lantarón, Bea García, Carla Rabassa, David Ubiñana, Eli Sancho, Helena Castells, Judith Campos, Laura de José, Maria Giurgila, Mireia Jordán, Oriol Grabalosa, Sara Gómez i Sergi Martínez. La il·lustració del disc és obra d’Erik Nitsch, membre de l’Espai d’Art de la Fundació Catalana Síndrome de Down.

     

    Tot es cuina a foc molt més lent que qualsevol un grup convencional, i per això els seus treballs són EP de quatre cançons. El primer disc va sortir mitjan 2014, juntament amb el videoclip A sobre d’un coet. L’any 2015 van publicar el seu segon treball, Aigua i Pedra, i el 2018 el tercer àlbum, Ciclorama. “De vegades diem, fent broma, que amb la suma d’aquests deu anys ja hem arribat al nostre primer LP; el nostre ritme és artesanal i el gaudim”, comenta el vocalista i psicopedagog, segons el qual el grup es troba en un moment dolç pel que fa a maduresa artística i musical. Durant el primer confinament músics i coristes es van trobar molt a faltar, malgrat que van mantenir el contacte online, i de seguida que van poder van reprendre els assajos presencials. El disc que ara s’ha presentat havia de sortir aquell 2020, però el fet que tot el calendari se n’anés en orris també ha permès treballar-lo amb més pausa i consciència.

    I el futur? “Jo sempre dic que de tant en tant t’has d’aturar i pensar si això que estem fent encara té sentit. Hem arribat ja a on havíem d’arribar? Però quan veus que el sector et dona suport i que el que fas et dona vida, arribes a la conclusió que encara tenim corda per estona”. L’objectiu és continuar creixent, i una manera és que “es pugui contemplar els coristes com un grup independent, que col·labori amb altres bandes, perquè les veus de Clams et poden enriquir un bolo”.


    Clams en cinc vídeos

    L’experiència d’aquell primer concert, quan Música per la Inclusió era encara un projecte escolar, va quedar enregistrada en un documental anomenat Línia Addicional.

    Clams s’autodefineix com “una banda de pop eclèctica i inclusiva que compta amb un grup de coristes amb persones en situació de discapacitat intel·lectual qui aporten una energia única i fan de la música de Clams un so genuí inconfusible”. El seu primer ‘hit’ va ser ‘A sobre d’un coet’, amb aquest vídeo enregistrat l’any 2014. També és la cançó amb la que van tancar el concert de dissabte passat.

    Clams és un projecte artístic, no és un grup amb una bandera, diu Turu, però no obstant això fa un parell d’anys van adaptar un dels seus primers temes per posar música a un vídeo de Dincat, la federació d’entitats que donen suport a les persones amb discapacitat intel·lectual.

    L’any 2017, la televisió TEB Vist, un altre projecte fet per persones amb discapacitat sota l’impuls del periodista de TV3 Josep Maria Soro, va entrevistar els Clams. El reportatge és impressionant per ambdós costats.

    El primer single de l’últim treball, Festival de foc, es va poder escoltar al Palau Blaugrana el passat mes de maig.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Discapacitat intel·lectual Educació360 Inclusió Música
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Carta als membres del Consell Escolar de Catalunya
    Next Article
    Opinió
    L’escola d’estiu, una institució pedagògica
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}