Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Com parlar de la no-violència a les escoles?

    Antoni Soler Ricartgener 30, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Logo del Dia Escolar de la No-violència i de la Pau (DENIP) | Eulogio Díaz del Corral
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com fer-ho? Realment no és fàcil, mai ho ha estat.
    En un moment històric farcit de guerres d’una especial crueltat, retransmeses gairebé en directe, amb imatges terribles, que primer ens commocionen i potser acaben per immunitzar-nos; en un món carregat de violència en les relacions personals, comercials, econòmiques, internacionals; en un ambient crispat, malhumorat i espantat, molt propici a la polarització i a l’enfrontament… En aquest context històric, parlar de no-violència pot semblar d’un altre món.

    En una societat de la pressa, dels missatges curts —passats uns segons ja perdem l’atenció—, de la superficialitat, de la mentida volguda, dels crits i del soroll, dels estímuls constants i simultanis que competeixen per la nostra atenció… En una societat així, trobar la calma, l’espai i el temps per poder comunicar un discurs profund i complex, pot semblar una il·lusió.

    Realment no és fàcil, mai no ho estat, però no hi podem renunciar. Precisament perquè tot sembla estar en contra és més necessari parlar-ne. És quan és fosc que cal encendre un llum; és quan fa fred que cal encendre el foc.

    Potser l’horror que desperta la guerra pot ser un bon començament. Ningú no la voldria una guerra: haver de patir o morir sota les bombes, o quedar malferit o mutilat, veure’s amb la casa destruïda, havent de fugir sense tenir on anar… És cert que aquestes circumstàncies són extremes i que a vegades poden quedar lluny de l’alumnat, però, com queda dit, pot ser un impacte poderós per iniciar una reflexió sobre els camins que han portat fins allà, fins on ens pot portar la violència i, llavors, atansar el focus a les violències quotidianes, a les realitats properes de les quals nosaltres o persones properes en podem ser protagonistes, i que suposen les mateixes actituds que condueixen a la guerra.

    Viure en pau és una aspiració universal. Però la pau no és només absència de guerra

    Viure en pau és una aspiració universal. Però la pau no és només absència de guerra. ¿Podem dir que viu en pau aquella persona que viu en la precarietat d’un sou miserable, o que s’ha quedat sense feina? O aquella que han fet fora del seu pis i ha de malviure al carrer? O aquella altra que és perseguida, menyspreada o exclosa per motius d’origen, d’ideologia, de gènere, d’orientació sexual, manera de ser o qualsevol altre motiu? O aquell company o companya que és assetjada, objecte de burles o d’assetjament escolar? Podríem fer una llista inacabable de situacions, que ens són ben properes i conegudes, ben allunyades de la pau.

    A vegades, la nostra impotència a poder aturar les guerres que ens indignen, sembla justificar la inacció. Però tenim petites guerres ben a prop en les que sí que podríem incidir. En som víctimes? En som causants? En som espectadors passius? Aquest és un magnífic punt de partida.

    Sabem per experiència que hi ha persones que desprenen benestar i pau, que quan t’hi acostes, sents que t’acullen, t’escolten, et comprenen, t’acompanyen, i quan les deixes et quedes més bé que quan te les has trobat. Però també sabem que hi ha persones que generen tot el contrari, que et menyspreen, t’ignoren i et maltracten amb les paraules i els fets; persones dures i orgulloses que fan mal a qui s’hi acosta i escampen dolor i mal humor.

    Ningú pot resoldre tot el mal i el sofriment del món, però tothom i cadascú pot decidir quina mena de persona vol ser, si amb la seva conducta genera felicitat o desgràcia, benestar o malestar, pau o guerra. Tots podem ser constructors/es de pau o de guerra.

    Adonar-se d’això és ja un pas important en el camí de la no-violència, perquè la no-violència és una forma de ser, de pensar, de viure i de relacionar-se amb si mateix, amb els altres i amb l’entorn, que exclou la violència, és a dir, la voluntat de fer mal, i encara més la passivitat davant del dolor dels altres i de la injustícia.

    A partir d’aquí, el camí iniciat pot anar molt lluny, o potser millor, molt endins. Caldrà interès i voluntat per anar adquirint actituds de veritat, de justícia, de respecte fins a comprendre que ningú té dret a fer mal a ningú per cap objectiu. Tot pas que ens aparti d’aquest camí, és un pas cap a la guerra.

    Cada mestre/a, professor/a, educador/a, sabrà trobar la manera adequada a l’edat i al voltant del seu alumnat. Li caldrà, però ser conscient que el mateix camí l’ha d’anar recorrent personalment si vol poder encomanar la il·lusió i l’entusiasme i no només unes idees.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació en la pau Educació per la pau Fundipau opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La FELGTB i CCOO volen conèixer la realitat del professorat LGTBIQ al sistema educatiu
    Next Article
    Reportatge
    Miró, la pau i l’Escola Guinardó
    Antoni Soler Ricart

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on gener 30, 2024 11:26 am

      Com diu Antoni Soler, no és fàcil. “Adonar-se d’això és ja un pas important en el camí de la no-violència, perquè la no-violència és una forma de ser, de pensar, de viure i de relacionar-se amb si mateix, amb els altres i amb l’entorn, que exclou la violència, és a dir, la voluntat de fer mal, i encara més la passivitat davant del dolor dels altres i de la injustícia.”
      Quan s’ha generalitzat el DENIP, veig que en algunes escoles s’ha diluït la No-violència i sols es parla de Pau. Això ha desviat el sentit de la diada originada amb la memòria de Gandhi, el profeta de la No-violència. Amb els infants menuts, es presenta una pau de cotó fluix amb cors. Amb nois més grans es fan presents Nelson Mandela, la Mare Teresa de Calcuta i Barac Obama pel fet de ser premis Nobel de la Pau que no són referents de la No-violència.
      Per fer comprensibles als infants determinades realitats no es poden deformar. Com deia Maria Montessori “Sembreu en els infants idees bones, encara que no les entenguin; amb els anys podran desxifrar-les en el seu enteniment i fer-les florir en el seu cor.”

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}