Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Combatre l’absentisme escolar, prevenir l’abandonament

    Saray Marquésmarç 13, 20179 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La situació millora, però no prou. Segons l’últim informe PISA els alumnes espanyols que van faltar almenys una jornada escolar en les dues setmanes prèvies a la prova, realitzada el 2015, rondava el 25%. El 2012, arribava al 28%. Això converteix el sistema educatiu espanyol en un dels pocs europeus que avança en aquest àmbit, en què la mitjana de l’OCDE va ​​passar del 15 al 20%. Però encara queda per sobre.

    Molt més que fer campana

    La bretxa respecte a l’OCDE es redueix, però els instituts continuen per sobre de la mitjana en una qüestió no menor. Segons PISA, faltar a classe, a més de fer que l’alumne perdi oportunitats d’aprendre (en Ciències, aquests van puntuar 36 punts menys que els alumnes que no van faltar –i 29 descomptant el nivell socioeconòmic de l’estudiant i del centre–, l’equivalent a gairebé un any d’escolarització), pot convertir-lo en disruptiu i afecta també el centre, que adquireix un ambient més “disciplinari”, i als companys, que poden voler imitar-lo.

    L’absentista d’avui és el que potser abandonarà els estudis demà, i també està exposat en major mesura en el futur a feines precàries, embarassos adolescents o abús de drogues i alcohol.

    El percentatge d’alumnat absentista a l’ensenyament obligatori és minoritari, no sobrepassa el 5%. El professor de Llengua i Literatura i director de l’IES Bovalar de Castelló, Toni Solano, assegura que és el cas del seu centre, però que aquest 5% “ocupa una atenció de prop del 60% de la jornada laboral” de l’equip directiu entre informes, expedients, derivacions a l’aula de convivència, protocol d’absentisme, trucades i entrevistes a les famílies i elaboració de programes. I el que és pitjor, “sempre deixa la impressió que no es resol favorablement”.

    Solano, autor del recent article Absentisme: matar mosques a canonades, creu que moltes vegades l’escola actua en solitari, sense suport real de tota la comunitat educativa: “Sabem que, amb aquests alumnes, un xaval salvat de les urpes de l’abandonament escolar és tot un èxit. No dedicar-li hores i esforç els convertirà en persones que necessitaran en el futur subsidis o atencions socials grans, i que repetiran sobre els seus fills aquest mateix model. Als centres ens prenem molt seriosament a aquests alumnes, tot i que hem de triar de vegades entre el dret d’uns i les obligacions dels altres”. Al·ludeix al dilema entre el dret de tot el grup a una educació de qualitat i l’obligació d’assistir d’un alumne que no vol fer-ho, “en ocasions incompatibles”. Tant, que en casos extrems el centre pot arribar a deixar de notificar certs casos d’absentisme si veu que cada vegada que l’alumne torna es produeixen problemes greus de convivència.

    Protocols en dubte

    Per Solano, els protocols són lents, confusos, i poc o gens efectius: “Requereixen que es detecti l’acumulació de faltes (ha de passar un mes), la notificació del tutor a les famílies (15 dies), la revisió per part de l’equip directiu (15 dies més) i l’avís a Serveis Socials (una setmana). Uns dos mesos de burocràcia –tot s’ha d’enviar per correu ordinari seguint el procediment administratiu– en què l’alumne pot estar faltant més o menys continuadament. Quan intervé Serveis Socials signa un compromís d’assistència que potser incompleixi de nou passades unes setmanes, de manera que tornem a començar el cicle”.

    Però, quina és l’alternativa? Solano considera que s’han de buscar mesures sancionadores diferents, “educadores i, en la mesura del possible, correctores”, perquè l’alumne no vegi en l’expedient i l’expulsió una via d’escapament, i més personal especialitzat en convivència, i amb més hores, una petició il·lusòria en centres que se les han d’apanyar avui amb un orientador per a 650 alumnes i en els quals els professors de compensatòria, “si n’hi ha”, se solen centrar en l’alumnat amb necessitats educatives especials.

    També advoca per replantejar-se la condició de l’assistència a classe per obtenir la renda mínima d’inserció. Al seu entendre, hi hauria d’haver filtres més rigorosos –no un mer certificat de matrícula, com a vegades passa– i podrien establir ajudes amb dos trams, un de fix i un de variable, en funció de l’aprofitament educatiu de l’alumne, mesurat en base al seu esforç, actitud i interès.

    Matisa Solano que no qüestiona als professionals dels instituts ni de Serveis Socials sinó el sistema. Un sistema que potser, des de la seva perspectiva, comença a fer aigües en la transició a Secundària, en què falla el transvasament d’informació – “al juny no sabem qui assumirà les tutories de Primer d’ESO, així que resulta complicat establir criteris comuns entre els mestres de Sisè i els professors de Primer”- i en la qual moltes famílies perden contacte amb el professorat –”els perceben com llunyans i dispersos: d’un tutor passen a tenir 10 o 12 professors”, mentre que encara hi pares i mares que creuen que amb els estudis de Primària és suficient, sobretot si calen mans a casa o si sorgeixen problemes a classe.

    Primer d’ESO, un curs crític, en què les taxes de promoció solen desplomar-se, ho és també per l’absentisme. És en aquest curs quan comença a forjar-se el desinterès cap a la institució educativa, “fins a considerar-la una presó a la qual les autoritats t’obliguen a assistir-hi, sobretot si comptes amb la tolerància de la teva família davant l’absentisme i si el teu grup d’amistats ho reforça”, analitza el director.

    Feina de tots

    Des del Departament de Treball Social de la Universitat de Barcelona, ​​Ariadna Munté hi coincideix a mitges. Sí que conclou que la lluita contra l’absentisme és una feina de tots i en què han de donar-se solucions des de Serveis Socials, la família, el barri i l’escola per aconseguir una escolarització diferent. “La voluntat del pare i de la mare intervé, però no és l’únic factor. Cal detectar a temps què fa que una família no porti el seu fill a l’escola, perquè amb els anys cedirà a les pressions d’aquest”, exposa.

    Munté proposa comissions socials als centres en què hi estiguin implicades les famílies, els mestres, els Serveis Socials. I assegura que a Barcelona, ​​on treballa, els protocols d’absentisme no acaben de funcionar perquè no suposen una cobertura global: “Les escoles fan arribar a Serveis Socials un cas d’absentisme de llarga durada, cronificat, i se’ns demana que anem a parlar amb la família per veure què passa, que d’alguna manera els forcem a portar als seus nens a l’escola fent servir les ajudes socials com a coacció, i això no crec que funcioni, crec que més aviat pot reproduir el problema”.

    Adverteix que quan s’envia la llista d’absentisme a Serveis Socials els centres senten en ocasions que la responsabilitat canvia de teulada: “Els centres també hi han de jugar un paper. El sistema no ho facilita, però també ells han d’intervenir en l’acompanyament de les famílies”.

    Com les ajudes dissuasòries, Munté veu a les aules d’escolarització externa un “pegat”. Actuacions d’èxit serien, en canvi, per a ella les dutes a terme en contextos com el barri de La Miraculosa d’Albacete, que, a punt de tancar-se el 2006, inicia un projecte nou incorporant actuacions d’èxit i passa de 105 nens, dels quals 45 hi anaven regularment aquell any, a 161, dels quals 157 hi anaven cada dia, el 2009. Es tractaria d’anar resolent cas per cas amb les famílies, i mai abaixar els braços: “Sempre és possible reenganxar-los, fins i tot quan un noi o una noia porten tota una carrera de fracassos, el que ha condicionat la construcció de la seva identitat personal com a fracassat o fracassada”.

    Alumne passiu

    Per a Pedro Uruñuela, president de l’associació CONVIVES, hi ha posicions que no tenen cabuda davant l’absentisme, com aquelles que entonen que “l’institut no és una ONG”, o els intents d’apartar aquests alumnes del mig, negociant amb Inspecció, o, fins i tot, amb el mateix alumne (“tu et quedes al final de la classe, no em molestes, i jo no em fico amb tu”). I assegura que hi són: “És llençar la tovallola. En el seu lloc, cal lluitar per aquests alumnes, per canviar-los”.

    Uruñuela entén que, abans de fixar-se en l’alumne absentista, el professor ha de fer-ho amb el passiu, “el que no porta els apunts ni el material, ni lliura els treballs… El que comença faltant a primera hora, a última, a una assignatura, un dia, dos, que de sobte es transforma i ja no és passiu i es dedica a molestar, a no deixar fer classe”. Actuar en “els pròdroms de la malaltia”, preguntant-se com pot facilitar-li a aquest perfil d’alumne l’aprenentatge és en aquests casos molt difícil, però ineludible.

    Esmenta com, per exemple, en un dels estudis duts a terme durant la seva etapa a l’Observatori Estatal de la Convivència, un de cada tres alumnes de Secundària assegurava que amb prou feines s’assabentava del que s’explicava a classe, i a dos de cada tres gairebé no els interessava res: “Als professors se’ls valorava, només un 6% assegurava tenir algun problema amb ells, però es detectava un error en el plantejament educatiu, el currículum, que no s’adaptava a les seves necessitats”.

    Lliçó de Primària

    En molts instituts l’absentisme procedeix de l’escola. En fins a un 80% dels casos. No obstant això, a Primària també es troben fórmules replicables.

    Santiago Ferreiro, director del CEIP María Sanz de Sautuola de Santander, tot i que reconeix que Secundària té les seves peculiaritats –”les famílies estan molt més desarmades”– explica que “la majoria de les mesures eficaces són les que es prenen dins de l’entorn del centre, amb ponts cap a elles”.

    Sap del que parla. El seu programa d’absentisme va ser premiat a finals dels noranta pel Ministeri d’Educació. Aquella dècada van passar de tenir nombrosos alumnes que de 180 dies lectius hi anaven 20 o 30 a la situació actual: de 400, 50 estan supervisats pel programa d’absentisme però, d’aquests, 25 no arriba al 20% de faltes d’assistència.

    Conclou Ferreiro: “Normalment l’absentisme està associat a altres problemes, i ajudant a resoldre’ls es pot tallar. Quan vam participar en el pla de reallotjament del poblat barraquista [de la Cavaduca, del qual procedia la major part de l’alumnat], les principals preocupacions de les famílies eren poder menjar cada dia, resoldre les goteres, acabar amb les rates, tenir higiene, perquè no comptaven amb aigua corrent… Anar a l’escola figurava en el setè o vuitè lloc. Quan s’aconsegueix un habitatge digne, l’educació puja en aquesta escala fins al segon o tercer graó. Ja no cal insistir. Mesures globals sí que n’hi ha d’haver. I anàlisi de cada cas: ‘tenim un nen de sis anys a qui no li agrada venir. Els pares intenten portar-lo, però plora… S’ho passa bé la resta del matí, però l’entrada suposa un conflicte. Qualsevol intervenció de Serveis Socials seria un error. Necessita més temps que els altres per venir a l’escola amb ganes, a gust'”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament educatiu prematur absentisme escolar Fracàs escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Autolesions: un crit de socors
    Next Article
    Actualitat
    Cinc mil rèmores o cinc mil innovadors?
    Saray Marqués

    Related Posts

    Actualitat
    Més de 13.000 alumnes abandonen el batxillerat i la FP a Catalunya cada any

    novembre 5, 2024

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}