Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Combatre l’ansietat davant l’EBAU

    Actualitat
    Combatre l’ansietat davant l’EBAU

    Redacciójuny 3, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més del 96% de l’alumnat que es presenta cada any a l’Avaluació del Batxillerat per a l’Accés a la Universitat (EBAU) aprova, segons dades del Ministeri d’Universitats, però passar aquestes proves garanteix que s’obtingui la nota per cursar el grau desitjant, per la qual cosa pot ocasionar nervis o ansietat, dos a l’hora d’afrontar-se als exàmens, que a Catalunya se celebren els pròxims 4, 5 i 6 de juny,

    Mireia Cabero, professora col·laboradora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), destaca l’emocionalitat que desperta la selectivitat any rere any: “Sabem l’impacte que té fallar, hi ha autoexigència, expectatives pròpies i alienes, pressió social, il·lusions que dependran del resultat que traguem”.

    A això se suma la idea que el resultat d’aquestes proves pot condicionar la resta de la teva vida acadèmica i professional: “Quan una experiència reuneix tanta càrrega vital en una edat en què la maduresa emocional encara no ha pogut desenvolupar-se, el cervell viu amb molta intensitat les emocions. Com que no és fàcil gestionar-les, i menys a determinades edats, costa que aquesta intensitat es redueixi fàcilment”, afirma.

    Segons Cabero, una emoció amb alta intensitat sense ser ben gestionada és una bomba de rellotgeria, “en qualsevol moment explota i ens juga males passades”.

    Relativitzar la importància dels exàmens

    Per a Montserrat Lacalle, també professora col·laboradora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, el més probable és que no siguin només nervis, sinó que, segurament, si l’alumne es queda en blanc o no es capaç de respondre de la millor manera és molt probable que “el que li està passant és que ja està en el rang de l’ansietat. Hem de ser capaços de diferenciar el que serien els nervis i la inquietud o una preocupació sana pel rendiment en aquest examen del que és l’ansietat, en què el rendiment es pot veure dificultat”.

    La clau per combatre aquest estat emocional, tant en els dies previs com en el dia de l’examen, és “focalitzar-se a canviar el nostre pensament”, afirma Lacalle. “Moltes vegades el que passa és que els alumnes s’estan exigint aprovar, els apareixen pensaments com ‘no puc suspendre’ o exigències absolutistes i irracionals davant l’examen, i molts d’ells es condemnen en el seu pensament si no aconsegueixen bona nota i comencen a pensar que, si no són capaços, el seu valor individual es veurà compromès amb pensaments com ‘no serveixo’”.

    Així, es recomana intentar afrontar l’examen amb una importància relativa, mirant de no creure’s que marcarà el futur i que pot tenir greus repercussions perquè, si persisteix amb aquesta idea, és molt probable que el sistema nerviós respongui amb ansietat, dificultant el rendiment.

    La relaxació física, la respiració profunda i la confiança en un mateix pot jugar a favor per perdre la por a fallar, concentrar-se en l’examen i afrontar-lo amb més tranquili·ltat i seguretat.

    Durant les proves

    A més d’aquestes tècniques perquè els nervis no juguin males passades, Sylvie Pérez, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, recomana evitar aquestes conductes durant els exàmens de l’EBAU:

    • Contestar les preguntes en l’ordre en què apareixen a l’examen. Durant l’examen, es recomana fer una primera lectura de les preguntes i, després, tornar a fer una segona lectura i començar per les preguntes que tinc la seguretat de saber.
    • Posar-se nerviós si hi ha un bloqueig. En cas que hi hagi un bloqueig i a l’alumne no li vingui res al cap, el consell és parar perquè posar-nos nerviosos l’únic que fa és incrementar encara més el bloqueig. Cal esperar un temps i intentar pensar en una altra cosa que ajudi a desconnectar. Després, tornar a intentar començar l’examen i deixar que vinguin petites idees.
    • Comprovar les respostes entre examen i examen .Després de cada examen, els experts aconsellen apartar la matèria per preparar-se mentalment per al següent.
    • Continuar estudiant durant la selectivitat. Aprofitar els dies dels exàmens per continuar estudiant i ampliant coneixements tampoc és bona idea, en opinió dels experts. Sí es pot repassar una mica, però és bo trobar moments de tranquil·litat per deixar descansar el cervell.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ebau Examens PAU Selectivitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleCau l’ocupació de la població estrangera, es disparen els fixos discontinus entre els joves
    Next Article Combatre l’ansietat davant l’EBAU
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Reportatge
    Graduacions amb retorn social

    novembre 11, 2025

    Entrevista
    Bianca Thoilliez: “L’educació és la manifestació d’una voluntat col·lectiva de continuïtat”

    novembre 10, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.