Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Començar l’escola per la teulada

    Jaume Martínez Bonafésetembre 29, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si voleu ens seguim posant de costat, però a ningú se li hauria d’escapar la crisi del model institucional d’escola. Ni el que s’ensenya s’acosta al que es viu, ni els temps i espais s’obrin i flexibilitzen per a acostar-se al que es viu, ni la formació docent escapa a l’obsessió per l’especialitat disciplinar, fragmentant la comprensió del que es viu; entre molts altres indicadors d’aqueixa situació de crisi que no és ara el moment de llistar. La qüestió és que les successives reformes curriculars, totes superficials, han acudit més al debat corporatiu sobre si afegim m´s quantitat d’aquesta o aquella disciplina, i molt menys al sentit del coneixement, el seu valor d’ús, i les relacions entre el subjecte i el coneixement socialment necessari. Els debats sobre temps i espais acaben abans enfrontant a professorat i famílies per l’horari, mentre s’absenta la qüestió d’un projecte d’educació integral que pose en relació al barri, la ciutat i l’escola. I les reformes en la formació docent tenen més que veure amb les relacions de poder desigual entre les àrees de coneixement a l’interior de l’Acadèmia, oblidant la pregunta radical sobre què significa ser una bona mestra o un bon mestre.

    Urgeix un debat en profunditat sobre el sentit de l’escola. Un debat assossegat i tranquil, necessàriament complex, i òbviament, no restrictiu a determinats sectors professionals, acadèmics i polítics. Si l’educació és un dret humà i un projecte polític de la ciutadania informada, ha de ser el conjunt d’aqueixa ciutadania el que òbriga espais de reflexió sobre com pretén traduir i concretar aqueix projecte polític. I una societat democràtica ha de saber articular processos de participació, debat i presa de decisions, en el qual diferents i plurals espais i agents puguen formular amb claredat les seues posicions sobre l’educació, diverses, divergents, enfrontades en moltes ocasions per respondre a posicions en el camp social també enfrontades. I segurament un característica de salut democràtica és el reconeixement d’aqueixos enfocaments diversos sobre la democràcia i el paper de les seues institucions, per a la construcció social de la inclusió.

    Per açò em sembla molt preocupant l’hegemònic discurs mediàtic sobre la necessitat d’un “Pacte per l’Educació”, ben alimentat pels voceros dels partits polítics conservadors. De què estan parlant? En primer lloc, em sembla preocupant per la concepció restrictiva de la participació política. Com s’assenyala en el primer paràgraf del document Per una altra política educativa, del Fòrum de Sevilla: “La política no pot ser sinó política pública, és a dir, aquella discutida, decidida i gestionada per la ciutadania. Per açò, el primer repte de qualsevol Projecte de Llei per a l’educació és oposar-se a una concepció restrictiva i manipuladora de la mateixa i proposar-ho com a punt de partida d’una activitat col·lectiva, lúcida i conscient, dirigida a l’anàlisi i qüestionament crític de l’actual estat de l’educació”. En segon lloc, és preocupant perquè el debat sobre l’educació és incompatible amb un calendari sotmès a la lògica de l’electoralisme: pura patologia de la vella política que dificulta enormement l’exercici de polítiques reals de participació i construcció d’allò públic. En tercer lloc, perquè els sabers que es posen en joc en el debat sobre la educació pública no són sabers “tècnics”, al contrari responen a experiències, històries i relacions diferents, totes elles socialment compromeses. I recórrer a “experts” és una burda disfressa legitimadora de la ideologia del grup d’experts i dels qui ho han triat. Per açò em sembla que aquesta forma d’arquitectura política per a l’educació pública és alguna cosa així com començar l’escola per la teulada.

    No obstant això, són possibles altres arquitectures, més lentes, menys aparatoses, més des d’abaix, comptant amb el saber, l’experiència i el desig de la gent, i dels múltiles i plurals moviments socials i agències en les quals s’articula la seua acció política. Són, haurien de ser, arquitectures educatives, perquè en el procés de construcció d’allò públic hi ha un implícit d’aprenentatge en el procés, sobre el procés. Hi ha precedents, i hi ha experiències. I el projecte d’educació pública del país mereix intentar-ho. Des dels fonaments, anant a l’arrel, no començant l’escola per la teulada.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Adéu als deures? 9 articles per reflexionar
    Next Article
    Actualitat
    VÍDEO | El discurs contra el racisme a Charlotte d’una nena de 9 anys: “No puc suportar com se’ns tracta”
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}