Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Confinament infantil i tornada a l’escola: un mirall per llegir les necessitats dels adults

    Sandra Vicentejuny 18, 20208 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una nena, jugant al parc durant els primers dies de desesecalada
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les xarxes, les tertúlies i les columnes dels mitjans es caracteritzen per anar plenes de persones donant opinions més o menys fonamentades sobre temes complexos, d’importància i actualitat. I durant la pandèmia del coronavirus això no ha canviat. La diferència és que els temes a tractar eren totalment nous i desconeguts fins al moment.

    Sota les pedres es trobava qui parlava d’epidemiologia, drets laborals o gestió pública. I l’educació no n’ha estat una excepció. “Tothom s’atreveix a parlar d’educació i dels infants, però sense fer-se càrrec del que comporta. I la ignorància és molt atrevida, sobretot en un món com aquest, en el qual no hi ha certeses absolutes”, opina Ramon Font, portaveu d’USTEC-STEs, el sindicat majoritari dels docents de l’escola pública catalana.

    La gestió del confinament dels infants ha estat un tema polèmic, tant pel que fa a la seva reclusió a les llars, com a la tornada als centres educatius i els espais de lleure. Van ser el darrer col·lectiu al qual es va permetre sortir a passejar, però es va plantejar la tornada als centres educatius “de manera precipitada”, remarca Font. Es va passar de considerar els infants com a “vectors de contagi”, a instar a l’obertura de centres educatius enmig d’una “campanya als mitjans que vol influir de manera prematura sobre qüestions científiques i protocols de seguretat”, afirma Font.

    La clau per entendre aquesta deriva és “l’adultocentrisme”, assegura Laia Pineda, directora de l’Institut d’Infància i Adolescència. Des del principi es va dir que nens i nenes eren asimptomàtics però que podien ser “vectors de contagi”. Pineda es pregunta, però, “per a qui són vectors de contagi?”. Per ella, el confinament infantil no buscava protegir els infants, sinó “limitar el nombre de contagis dels adults”. A això se li suma el fet que la tornada a l’escola, en els termes que s’ha  plantejat, “compromet l’essència i no dona resposta al que necessiten realment els infants”, afegeix Pineda.

    Segons Ramon Font, aquests mesos s’ha tractat l’escola com un servei essencial més, quan en realitat, opina, “és fonamental”. Per la seva banda, Laia Pineda considera que l’escola sí és un servei essencial, però “per les criatures, no pels adults”

    El mantra de l’escola pàrquing

    De tot aquest debat, aviat en va néixer el mantra d’escola pàrquing, encunyat per les veus contràries a una obertura precipitada dels centres, que consideraven que tornar a les aules en aquest punt de la pandèmia responia a la necessitat de deixar aparcades les criatures als centres. “L’escola fa una funció educativa per als infants i, de retruc, també ajuda a la conciliació laboral, però aquesta l‘han de garantir empreses i l’administració”, afirma Mercè Cama, membre de l’àrea de comunicació de la Fapac (Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya) i contrària a la reobertura de les escoles abans de l’estiu. “L’escola no és un pàrquing, és un dret fonamental, i la conciliació no s’ha d’assolir reformant l’escola”, afegeix.

    Des de la Fapac lamenten haver trobat a faltar veus en l’àmbit polític i mediàtic que tractessin l’educació “com el dret fonamental que és”. “Es presenta com si fos un servei prescindible i a les tertúlies i articles semblava que els centres ens fessin un favor a les famílies”, apunta Cama. Per la seva banda, Ramon Font denuncia que des dels mitjans “se’ns ha dit que els docents carregàvem les culpes sobre les famílies que volien obrir les escoles: quan parlem de pàrquings, critiquem les polítiques del Departament, no les famílies”, aclareix.

    I és que des del sindicat asseguren que el col·lectiu docent ha “rebut crítiques i desprestigis durs des dels mitjans de comunicació” a partir de la Fase 2. “Se’ns va atacar pel fet de posar en qüestió les decisions dels departaments d’Educació i Sanitat, però com a sindicat tenim el deure de vetllar per la salut dels nostres treballadors”, es defensen des d’USTEC. Font lamenta que s’hagi comparat els mestres amb els sanitaris, en tant que treballadors essencials que han de treballar sense les proteccions adequades, però “és que nosaltres no salvem vides; és com comparar ous amb castanyes”, apunta.

    Confinament i drets

    La infància, que va veure tancar les escoles el 13 de març, va ser el primer col·lectiu a confinar-se, i l’últim a poder sortir al carrer. A més, durant les setmanes més dures del confinament, no van tenir l’oportunitat d’anar ni tan sols a comprar, activitat que va esdevenir una via d’escapament per molts adults. “El moment demanava mesures molt estrictes, però el problema és que entenem salut com a absència de malaltia i protegir-nos va molt més enllà de no infectar-nos”, apunta Laia Pineda, la qual recalca l’impacte que tindrà l’aïllament en la salut mental dels més menuts.

    Parcs infantils tancats durant el confinament i la desescalada | Sandra Vicente

    Ni tots els casos són iguals ni totes les famílies viuen en les mateixes condicions. El confinament ha posat sobre la taula desigualtats ja existents però que aquests dies han pres més rellevància, com la bretxa digital. “Aquesta és la desigualtat de la qual més s’ha parlat, però hem trobat a faltar que se’n parlés d’altres als mitjans”, alerta Mercè Cama. Famílies nouvingudes que no dominen l’idioma, infants amb necessitats educatives especials…” són casuístiques que van molt més enllà de la família de classe mitjana i de la que té dificultats econòmiques, que són els dos perfils que s’han tractat majoritàriament a la premsa”, opina Cama.

    Igualment, sobre les repercussions d’aquest tancament, s’ha dit molt que els nens s’adapten a tot i que es recuperen ràpidament, però que siguin així “té a veure amb el rol desigual que els hem donat en la societat: els exigim un gran nivell d’obediència, però que no es queixin no vol dir que no pateixin”, alerta Laia Pineda, directora de l’Institut d’Infància i Adolescència, per a la qual el millor antídot contra l’adultocentrisme és “escoltar els infants. Si no ho fem, mai no entendrem la importància de la natura, del joc compartit i de l’aire lliure”, recomana.

    I és precisament l’ús de l’espai públic un altre dels debats i dubtes que regnen entre les famílies, que veuen obrir discoteques, gimnasos i bars, mentre els parcs infantils han estat tancats (precisament l’alcaldesa de Barcelona acaba d’anunciar la seva reobertura de forma imminent). “Es tendeix a veure els nens i nenes com quelcom incontrolable, que de seguida que deixem lliures toquen, llepen, agafen… però la manera de descobrir el món dels infants és molt expansiva”, apunta Pineda. Davant la incomprensió i la incapacitat de control, prohibició de jugar als parcs i, fins fa poc, passejar.

    El caos de les competències i la informació confusa

    Durant les primeres setmanes, en les quals no hi havia gairebé res que es pogués fer fora de casa, la informació sobre el confinament era simple. Però la comunicació de les fases de desescalada ja va ser més complicada. No estava clar què es podia fer i, sobretot, qui o quan ho podia fer. I aquí, si el missatge de les administracions era confós -per complex-, els mitjans no van ajudar. Mercè Cama, de Fapac, ressalta la “tendència excessiva dels mitjans a donar per bones declaracions de representants polítics sobre mesures que encara no estaven aprovades”.

    En aquesta línia, Cama destaca quan Torra va anunciar el desconfinament de les escoles sense haver-ho pactat amb el Govern espanyol o quan es van anunciar les franges per a passejar de la Generalitat que després no van coincidir amb les decretades pel govern central. En aquesta cobertura caòtica del ball de declaracions va tenir molt a veure-hi el fet de comunicar declaracions com si fossin decisions ja preses, encara que l’administració que les formulés no en tingués les competències. “Ens agradi o no, és el Govern espanyol qui ha d’autoritzar certes coses i el periodisme ha de ser cautelós, més encara en aquest context”, apunta Cama.

    No saber a quina hora podrien passejar els nens ni si els adolescents podrien fer-ho. Es pot anar a comprar amb les criatures? “Les administracions ens han donat molta informació i se’ns ha fet arribar molta per altres bandes que no estava corroborada”, es lamenta Cama. Però els adults no han estat els únics que han patit el caos comunicatiu. “Els infants també tenen dret a rebre una informació adequada per saber què està passant”, assegura Pineda.

    Els mitjans de comunicació estan pensats per i per a adults, però si el context és nou i canviant i així ho és també la informació transmesa, es complica que els infants puguin entendre de manera clara què succeeix. “Costa trobar informació adequada que els faci partícips; si no ens hi adrecem bé, els transmetem el missatge que no pensem que formin part de la societat”, opina Pineda. Destaca com a necessaris mecanismes de preguntes i respostes entre dirigents públics i infants, com el que es va fer al programa InfoK amb el president Torra. Aquests formats, però, “no són freqüents, com tampoc és freqüent preguntar els nens i nenes com ho viuen tot plegat”, apunta Pineda. Un cop més, decidir sobre un col·lectiu, sense el col·lectiu.


    Aquest és un reportatge publicat originalment a Mèdia.cat

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Reobertura de centres
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Com acompanyar a joves davant l’increment de desafecció i abandonament escolar prematur en un context de crisi sanitària?
    Next Article
    Actualitat
    10 accions de la Diputació de Barcelona per a l’estiu en què tot comença de nou
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La carta

    juny 3, 2024

    La carta

    juny 3, 2024

    Opinió
    Educar per al conflicte, educar per a la pau

    desembre 29, 2023
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}