Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Cooperatives escolars familiars? Un factor que suma!

    Redacciómaig 16, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Històricament, ens remuntem als anys setanta, quan no hi havia tanta oferta educativa. Només existia l’escola pública, les congregacions religioses o acadèmies que oferien serveis educatius. En aquell temps, les famílies ens vàrem coorganitzar per buscar formes d’ensenyament alternatiu, amb la construcció d’escoles amb valors que crèiem —i continuem creient— com a eix vertebral: el laïcisme, la cultura i la llengua pròpia, la participació activa de les famílies i la presa de decisions en l’educació dels nostres infants.

    És en aquest inici quan el cooperativisme familiar sorgeix amb força per satisfer les necessitats i il·lusions com a famílies i ciutadania compromesa amb la societat. L’objectiu principal fou l’escola entesa no tan sols com transmissora de coneixements, sinó com a espai d’aprenentatge de la vida i de l’entorn on vivim, amb un pes específic cap a la col·lectivitat de la qual formem part.

    Destaquem la importància de les cooperatives familiars escolars en una societat canviant, en un ambient incert i on, més que mai, es necessita la complicitat entre famílies, professorat, personal no docent i alumnat

    Ser família cooperativista també comporta tenir una mirada diferent cap a l’escola, ja que prenen certa rellevància altres qüestions, sense treure importància a l’ensenyament:

    • Les nostres aportacions a la cooperativa no són per un benefici econòmic personal, sinó col·lectiu, i que reverteix en l’educació dels nostres fills i filles. Una mirada cap el bé comú de la col·lectivitat amb la distribució dels recursos i ajuts cap a les famílies més necessitades i garantir que tots els membres que en formen part gaudeixen de les mateixes possibilitats beneficiàries per igual. Implicar-nos significa que tothom n’és responsable i que entre tots autogestionem el centre.
    • La importància i poder de la democràcia dins de la cooperativa escolar. Les decisions són preses per assemblea —pautada dins dels estatuts com anual, però se’n fan tantes com siguin necessàries—, i dels espais de participació com el treball per comissions i les reunions amb el personal del centre. El vot de les persones assembleàries és sempre benvingut per a la millora de les condicions de l’escola, tant pel vessant organitzatiu com pel pedagògic. La nostra implicació és directa per establir les línies a seguir i els projectes futurs per l’adaptació de l’escola a temps actuals. El Consell Rector vetlla i organitza els pactes aprovats per l’assemblea, fent de pont entre les famílies cooperativistes i el personal del centre.
    • El sentiment de pertinença del grup forma part de la nostra quotidianitat, sempre sota el prisma de l’educació dels nostres infants. És un factor de positivitat que influeix en les relacions socials per l’alt nivell de convivència i de familiaritat entre nosaltres. Els actes socials de convivència de l’escola són factors que sumen entre tots els que fem escola.
    • El poder de consens en les activitats extraescolars per als nostres infants. Neixen a través de les necessitats dels grups classe, des d’Infantil fins a l’acabament de l’escolaritat. Aquí pren força la responsabilitat i la participació de les persones sòcies de la cooperativa.

    Després d’un temps de pandèmia, on hem vist trontollar aspectes personals i socials de la nostra vida, ens ha obert les portes i ha sorgit la necessitat més humana de col·laborar, de ser més sostenibles, de buscar uns nous horitzons. Com comentàvem, les escoles cooperatives ja teníem recorregut en aquest sentit, i des d’un bon inici de la seva creació.

    Actualment, destaquem la importància de les cooperatives familiars escolars en una societat canviant, en un ambient d’incerteses i dubtes quan l’educació està en un procés de transformació contínua i on, més que mai, es necessita la complicitat entre famílies, professorat, personal no docent i alumnat. Hem d’estar units per aconseguir una societat responsable, altruista, col·laboradora i humana, on els valors democràtics, de respecte, llibertat i creixement estiguin sempre presents, si pot ser en un demà pròxim i no gaire llunyà.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Baix Llobregat Escoles cooperatives opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La jornada escolar contínua no ajuda l’alumnat ni les famílies, segons un estudi
    Next Article
    Entrevista
    Anna Ramis: «Els nens necessiten ser mirats i parlats, i les pantalles ho impedeixen»
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}