Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Creació i protecció de la propietat intel·lectual

    Jordi Ojedamarç 20, 20237 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Shazam! Fury of the gods
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’any 1938 és un any emblemàtic per a la història del còmic. És l’any de la publicació del primer número de la capçalera Action Comics de l’editorial coneguda actualment com a DC, especialitzada fins a aquell instant en historietes de lladres i policies, i d’aventures en general (de fet, l’acrònim DC correspon a Detective Comics). Aquest primer número es recordarà sempre per ser la presentació del primer superheroi a la ficció als còmics: Superman, creat pel guionista Jerry Siegel i el dibuixant Joe Shuster. L’èxit del personatge va ser tan aclaparador que va propiciar que l’editorial potenciés les històries de superherois i va crear l’any següent la col·lecció Superman, que superaria les vendes fins i tot d’Action Comics, la qual, a la vegada, continuava publicant històries del personatge. Els següents anys van ser l’impuls definitiu per a la creació de nous superherois a la mateixa editorial amb personatges tan coneguts com Batman (1939), Flash (1940) o Wonder Woman (1941), i molts més.

    Mentrestant, el 1940 moria el fundador de l’editorial Fawcett Publications, després de dues dècades d’èxits publicant revistes i llibres de diferents àmbits. Els seus fills i hereus es van fer càrrec del negoci i la primera decisió presa va ser crear la subsidiària Fawcett Comics. Diu la llegenda que, per tal de fer front a la forta competència de Superman, van pensar de fer-ne un personatge similar, però que el seu alter ego fos un nen d’uns dotze anys, per tal de facilitar la identificació dels joves lectors amb el personatge i, sobretot, per donar un toc d’humor als arguments, ja que la idea era que, un cop convertit en superheroi, mantenia el cervell del nen original i, per tant, es podien donar situacions divertides amb tot el potencial de veure un nen en el cos d’un superhome amb superpoders, a més a més, amb superpoders desconeguts inicialment pel mateix nen.

    El resultat final es va portar a terme el febrer del 1940 en el segon número de la revista Whiz Comics, on hi apareixia per primer cop en còmic el personatge del Captain Marvel (en castellà, durant dècades i fins fa ben poc, es traduiria com «Capitán Maravilla»), creat pel guionista Bill Parker i el dibuixant Clarence Charles Beck. L’argument recollia l’encàrrec que havien fet els nous propietaris com idea general, i es concretava en el següent: el jove Billy Batson (de dotze anys, recordem) coneix un ancià bruixot que, reconeixent els seus valors (que, bàsicament, vol dir que era una bona persona), li demana que el substitueixi convertint-se en una persona amb superpoders capaç de combatre el mal, cosa que ell ja no pot fer per la seva edat. La transformació en aquest superheroi s’aconseguiria pronunciant el nom del bruixot: Shazam, que en realitat és l’acrònim dels noms dels personatges mitològiques que li atorgarien els poders, i que són Salomó (saviesa), Hèrcules (força), Atles (resistència), Zeus (el poder del tro i el llamp), Aquil·les (coratge) i Mercuri (velocitat), és a dir, Salomó-Hèrcules-Atles-Zeus-Aquil·les-Mercuri… SHAZAM!

    L’èxit del personatge va superar fins i tot el del mateix Superman, els còmics sorprenien per l’humor i el dibuix, especialment per un color molt viu, però, per sobre de tot, per un personatge, uns poders i un origen totalment diferents i originals als de Superman. Tot plegat va propiciar poc després la primera producció audiovisual amb actors reals d’un superheroi a les sales de cinema amb el títol Aventuras del Capitán Maravillas (Adventures of Captain Marvel, 1941), dotze episodis amb molt d’èxit, un èxit fugaç, ja que trigaríem dècades a tornar-lo a veure en pantalla. I es va avançar al cinema al tot poderós Superman, que no va ser el primer a arribar a la gran pantalla, ho faria poc després en forma de curt d’animació a Superman (1941) i, molt més tard, amb els primers serials amb actors reals del personatge: Superman (1948-1950) i Atom Man vs. Superman (1950-1950). La primera pel·lícula del kryptonià no seria fins Superman y los hombre topo (Superman and the Mole-Men, 1951), que serviria com a pilot de la mítica sèrie protagonitzada pel recordat George Reeves. És possible que l’interès per realitzar aquestes produccions audiovisuals fos degut a l’èxit de l’adaptació de Captain Marvel el 1941.

    Mentrestant, a la dècada dels anys quaranta, reforçats per l’èxit del serial a les sales de cinema, a la col·lecció de còmics augmentaria el número de personatges que podien invocar els poders del bruixot: hi apareixen la Mary Marvel, el Captain Marvel Jr, els tres tinents Marvel i el tigre Mr. Tawky Tawny, formant, tots plegats, la família Marvel. La baixada de les vendes a principis dels cinquanta i un llarg litigi amb DC (convertida en un gran imperi editorial gràcies als seus superherois), que havia denunciat a l’editorial per plagi, va provocar que la mateixa editorial Fawcett Comics abandonés per sempre la col·lecció el 1953.

    Tornem a finals de la dècada dels trenta. Just després del gran impacte que va suposar la publicació de la primera aventura protagonitzada per un superheroi, es va crear l’editorial Timely Publications el 1939. Posteriorment, va canviar de nom per Atlas Comics el 1952 i, de nou, el 1961, any en què un nou rellançament de l’editorial, centrat en nous personatges de còmics, va canviar per darrer cop de nom a Marvel Comics (per a més detalls, podeu llegir l’article L’univers Marvel primer va ser en paper). El 1967, el seu director editorial, el popular Stan Lee, es va adonar que no s’havien renovat per part de l’editorial Fawcett Comics els drets de protecció del nom comercial del personatge Captain Marvel, que coincidia amb el nom de la seva editorial rebatejada feia sis anys.

    El resultat va ser la publicació a Marvel el desembre del 1967 del primer número del mític còmic del Captain Marvel amb guió del mateix Stan Lee i dibuix de Gene Colan. El nom de la capçalera Captain Marvel serà per sempre per l’editorial Marvel si paga la protecció corresponent de la marca comercial i publica almenys un còmic cada dos anys. I, com l’originari Captain Marvel, també hem pogut llegir històries d’altres personatges amb aquest nom, i ja hem pogut gaudir de les adaptacions al cinema de Capitana Marvel (Captain Marvel, 2019) i de la sèrie de televisió Ms. Marvel (2022-2022), o del treball conjunt de totes dues superheroïnes a la pel·lícula The Marvels (2023).

    Però, què va passar amb l’original Captain Marvel? El 1972, l’editorial DC compraria els drets d’explotació del personatge a la seva competidora Fawcett Comics (que, anys més tard, acabaria essent comprada completament), i recordem que no va poder comprar els drets del nom, ja que cinc anys abans l’havia protegit l’editorial Marvel. És aquest el motiu pel qual els nous còmics publicats per DC a partir d’aquell instant portarien a la capçalera el nom de Shazam, que, en realitat, era el nom del bruixot original i la paraula a cridar per invocar els poders del Captain Marvel, que no pot utilitzar aquest nom a les seves noves aventures.

    Veient que no hi havia manera de recuperar el nom del personatge, l’editorial va decidir que el superheroi es bategés també amb el nom de Shazam, que és el nom que se li va posar a la sèrie de televisió que s’emetria als anys setanta durant tres temporades amb dos actors per distingir l’adolescent del superheroi adult: Shazam! (1974-1977). El personatge el veuríem també en els dos episodis d’un curiós especial: Legends of the Superheroes (1979), on es recuperaven, entre d’altres actors, a Adam West i Burt Ward, una dècada després de la seva mítica interpretació de Batman i Robin a la sèrie de televisió dels seixanta. L’experiència televisiva va funcionar com una manera d’integrar Shazam a l’univers de DC (recordem que, inicialment, eren personatges d’editorials competidores en el mercat).

    Shazam va tenir dos cops la seva pròpia sèrie d’animació a la televisió (The Kid Super Power Hour with Shazam!, 1981, i Shazam!, 2013, una única temporada en cada cas) i ha estat personatge secundari en diverses sèries de l’univers DC com La joven Liga de la Justicia (Young Justice, 2010-2012) i la Justice League Action (2016-2018). L’acceptació dels còmics i les seves adaptacions animades va propiciar la producció de la primera pel·lícula del Captain Marvel, interpretat per l’actor Zachary Levy, però amb el seu nou nom: Shazam! (2019). La seqüela, evidentment, té la mateixa condició i es diu Shazam! Fury of the Gods (2023)… És el que passa quan no respectem i no protegim adequadament el treball intel·lectual dels creadors.

    Fury of the gods, 2023

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Còmic
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Estudiants de la UAB diuen prou a l’assetjament masclista
    Next Article
    Opinió
    Siguis on siguis arribaràs on vulguis!
    Jordi Ojeda

    El Dr. Jordi Ojeda és professor del Tecnocampus (Universitat Pompeu Fabra)

    Related Posts

    Anàlisi
    Memòria gràfica de la Segona Guerra Mundial

    maig 26, 2025

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025

    Anàlisi
    El valor d’ajudar el talent jove autòcton

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}