Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Criatures d’educació especial

    Jaume Celafebrer 2, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa més de cinquanta anys que sóc aprenent de mestre. Al llarg d’aquest temps he viscut de tot. Un sac de vivències, la majoria de bon portar, alegres, anava a dir lluminoses però no acabo de trobar la paraula concreta que necessito. També n’he viscut de doloroses, de molt dures. Avui divendres, una de les més dures. He anat al tanatori a fer companyia a la família d’en Pau, un nen que vam tenir a l’Escoleta des dels tres fins als cinc anys. Després va continuar l’escolaritat al Jeroni de Moragas, l’escola d’educació especial de la zona.

    Sí, en Pau era una criatura d’aquestes que en diem d’educació especial. Ja ho sé que totes ho són, d’especials. Però hi ha criatures especials que són de tots, que són especials per a tothom. Vull dir que tots ens sentim mestres seus. Les seves febleses ens qüestionen, ens interpel·len, ens commouen, ens obliguen a mirar-los als ulls i a sentir-nos necessitats de les mirades dels altres. Justament són especials perquè saben fer florir el millor que portem dins nostre, allò que de vegades costa que emergeixi a la superfície dels fets que vivim.

    Ras i curt: en Pau ens ha fet més bones persones. Un pas més en la humanització que anem construint al llarg de les nostres vides. Quin deute tenim amb ells tots els que tractem criatures d’aquestes que en diem d’educació especial.

    He intentat consolar la família més enllà de qualsevol consol, però no sabia què dir. Ens hem abraçat i no he plorat. El John Wayne que portem els homes de la meva edat m’ho ha impedit. Quina merda d’educació hem rebut! Jaume, ja tens edat per obrir les aixetes dels ulls! Ara bé, quan he parlat amb el seu avi m’he trencat. Quina tendresa la d’un home gran al costat del seu net! A cau d’orella li he dit: “Como se llegan a querer a los  nietos”. Ell m’ha mirat i ha contestat: “Ni que lo diga”.

    La mare em fa memòria d’una anècdota d’en Pau que vaig escriure fa molt de temps i que jo havia oblidat. Era un dia que els nens de la classe –tres, quatre o cinc anys, no ho sé, però tant se val– corrien pel pati per anar al gimnàs de l’escola. Ja ho sabeu, les colles del parvulari sempre corren. A mig pati un d’ells s’atura en sec i crida: “Ei, pareu, que hem d’esperar en Pau”, i tots frenen en sec també i el criden: “Pau, Pau”. En Pau anava darrere seu, agafat de la mà de la Maria, una de les mestres que sempre tenia al costat, caminant com podia i ells l’esperaven perquè, ja ho he dit, aquestes criatures ens recorden que podem ser bons i és un acte de bondat esperar aquell qui no pot córrer com nosaltres.

    I penso en Korczak i en els seus drets dels infants. Un petó, Pau, i des d’allà on siguis continua sent especial.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els jocs i els espais a l’educació infantil centren la 4a edició de l’Educongress
    Next Article
    Opinió
    El valor educatiu del temps del migdia
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}