Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Crida per retrobar mestres i pares de les antigues escoles del CEPEPC

    Redacciófebrer 25, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’acte tindrà lloc el 4 d’abril a la seu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. “Tenim dificultats per localitzar als mestres i pares del CEPEPC, estem anant escola per escola, però molts ja no estan en actiu; esperem que el fet que moltes escoles hagin fet els 50 anys recentment ajudi a localitzar-los”, explica Quim Lázaro, president de l’associació de mestres jubilats Rella, i un dels promotors de la trobada.

    El CEPEPC es va crear el 1978. L’integraven una vuitantena d’escoles, impulsades la major part per grups de pares i mestres vinculats a Rosa Sensat, moltes d’elles en règim de cooperatives, i amb l’arribada de la democràcia van fixar-se l’objectiu d’integrar-se a la xarxa d’escoles públiques, tenint en compte el gran dèficit de places d’escola pública que hi havia aleshores a Catalunya. La Generalitat va assumir les competències en educació l’any 1981 i en principi no va veure bé la idea, per la qual cosa es van organitzar diversos actes reivindicatius i recollides de firmes.

    L’any 1983, amb Joan Guitart com a conseller d’Ensenyament, i el paper clau de Marta Mata i Teresa Calçada com a diputades -respectivament- del PSC i el PSUC, el Parlament aprova la llei que feia possible aquesta integració, i, a poc a poc, des d’aleshores i fins al 1988, la major part d’aquestes escoles (unes poques desisteixen pel camí) passen a formar part del sistema públic. El procés era molt complex, ja que suposava un traspàs de patrimoni (si n’hi havia) i de personal, però també adequar-se als criteris d’organització del Departament. En total un centenar d’escoles demanen la integració, de les quals una setantena són del CEPEPC. Aproximadament, 1.200 docents i 25.000 alumnes.

    Segons recorda Anna Piguillem en una recent entrevista publicada a El Vallenc, “les escoles del CEPEPC foren pioneres en la recuperació de l’ús del català a l’escola i de la tradició pedagògica catalana d’escola activa, d’abans de la guerra del 1936. Estigueren presents, per tant, a l’origen dels Moviments de Renovació Pedagògica que s’estengueren posteriorment per tot l’Estat espanyol i inspiraren la reforma del sistema educatiu dels anys noranta”. En unes fitxes publicades per Rosa Sensat amb motiu de l’escola d’estiu de 2013, en el qual es recordava la història del Col·lectiu, quedava ben clar que “la incorporació d’aquestes escoles a la xarxa pública va tenir un fort cost social i pedagògic”.

    Escoles del CEPEPC

    Entre d’altres, totes aquestes van ser escoles del CEPEPC

    • Badalona: Angelus, Artur Martorell, Gitanjali, Jungfrau.
    • Barcelona: Àngels Garriga, Antanviana/Ton i Guida, Arrels, Baloo, Barrufet, Carlit-Liceu Gonzaga, Costa i Llobera, Dovella, Elaia/Joan Miró, Estel, Graziel·la, Heura, Icària, Ítaca, Lavínia, Nostra Senyora del Fort, Orlandai, Pau Casals, Pau i Justícia, Pit roig, Pompeu Fabra, Roure-Mallorca, Santa Maria de Vallvidrera, Santa Pau, Societat Cooperativa Fraussa, Soic, Tàber, Tàbor, Turó del Cargol, Vallvidrera, Xiroi.
    • Caldes de Montbui: Montbui
    • Castelldefels: Edumar
    • Cervelló: Ènnec Bonfill
    • Cornella de Llobregat: Benjamí i la Icaria, Europa, Institut Escalar, Sant Miquel
    • El Vendrell: Santa Teresa
    • Esparreguera: Montserrat
    • Esplugues de Llobregat: Lola Anglada
    • Granollers: Sant Esteve
    • L’Hospitalet de Llobregat: Estel, Patufet-Sant Jordi, Sant Josep el Pi
    • Lleida: Alba, Espiga-Sant Jordi, Sant Jordi
    • Mataró: Anxaneta
    • Montcada i Reixac: Can Sant Joan
    • Premià de Mar: El Dofí
    • Reus: Montsant, Mowgli
    • Rubí: Schola, Torre de la Llebre
    • Sabadell: Joanot AIisanda, Narcisa Freixas, Nostra Llar, Ribatallada, Sant Gregori
    • Sant Boi de Llobregat: Barrufet, Sant Rafael
    • Sant Just Desvern: Montseny
    • Tarragona: Pax
    • Terrassa: la Roda
    • Valls: Enxaneta
    • Vic: Andersen, Sant Albert
    • Vilanova i la Geltrú: Cossetània, Llebetx

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CEPEPC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Instituts escola per combatre la segregació o per salvar (in extremis) la preinscripció?
    Next Article
    Actualitat
    Tenir cura dels altres
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    La comunitat educativa es mobilitza contra els desnonaments 

    desembre 2, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}