Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Crítiques pel copagament a l’educació pública en l’any d’implementació del val escolar

    Jordi Pascual Mollásetembre 28, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Passadís d'un centre públic de Sant Cugat | Jordi Pascual Mollá
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Les famílies es veuen obligades a assumir un pes desproporcionat del 75% en el pressupost escolar, mitjançant quotes de material que, en l’últim any, han experimentat un augment del 10% (fins al 30% en el primer curs de primària), la qual cosa resulta insostenible”, denuncia la nova junta de l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) de l’escola Ciutat d’Alba, tornant a situar una problemàtica àmpliament denunciada per la Coordinadora d’AFAs local i les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC). La particularitat d’aquest curs ha estat la posada en marxa d’un val escolar que havia de servir per reduir la càrrega sobre les famílies però, que, adverteix l’aFFaC, no ha estat així.

    Al comunicat de l’AFA expliquen que el val escolar no ha suposat cap estalvi per a les famílies sinó que simplement s’ha incrementat el consum abans de començar el curs ja que només es pot bescanviar a una botiga física sense que es retirin les quotes de material dels centres: “Tampoc no cobreix la despesa de llicències de software utilitzades en educació primària”.

    L’entrada de la digitalització mitjançant Chromebooks –una eina educativa de Google– ha estat un dels motius d’aquest increment continuat de les quotes, una situació denunciada per l’aFFaC no només pel cost de l’ordinador sinó també perquè Google no ha passat cap concurs públic per endinsar-se a l’educació pública catalana. “Critiquem les quotes però a més si introduïm la digitalització hem de parlar de la mà de qui i per què”, valora Lidón Gasull, directora de l’aFFaC, que explica que Microsoft i Google s’emporten bona part del pastís.

    L’any 2019 l’aFFaC va elaborar un informe sobre el copagament a l’educació amb una mostra de 1.202 centres. En aquest s’apunta que les famílies dels centres que treballen per projectes paguen més quota, que alguns centres superen el topall de preu màxim del menjador –un 12,4% de les famílies arriben als 8,20 euros quan el topall és de 6,2– i, tot i que les escoles de zones amb més renda tenen quotes superiors, l’impacte de la quota és més important sobre famílies amb poca renda disponible.

    A l’informe també denuncien que les AFAs reben subvencions i ajuts que tot sovint acaben dedicant-se a finançar els centres educatius, el que incrementa el greuge perquè “a mesura que augmenta el nivell de renda disponible de les famílies, majors són les possibilitats de les AMPA/AFA d’obtenir aquestes subvencions”. Aquesta és, per tant, una altra cara de la segregació escolar: els centres amb famílies benestants amb més capacitat per tramitar subvencions que acaben repercutint sobre els infants. Alhora, lamenten que programes com els de l’Obra Social la Caixa acaben fent una tasca redistributiva que al seu parer hauria de recaure sobre l’administració pública.

    El val escolar de la Generalitat permet bescanviar 100 euros per material escolar per a alumnes de primària. Des de l’aFFaC adverteixen que, malgrat això, el 90% dels centres han mantingut la quota de material escolar, de manera que les famílies dels centres públics en tot cas han pogut bescanviar el val per altres complements com motxilles o jocs educatius. No ha estat així als centres concertats que com a empreses s’han donat d’alta en la gestió del val ja que d’aquesta manera constaven com qualsevol botiga i les famílies podien bescanviar el val per la quota.

    Davant d’això, Gasull considera que el val escolar és una mesura electoralista que s’ha fet sense pensar en el funcionament del sistema educatiu català. El val és universal i, per tant, no té en compte la renda de cada família i, alhora, tampoc si l’infant està escolaritzat en un centre públic o concertat. “Que el servei sigui públic per a tothom té garanties però el val també arriba a famílies que han decidit pagar per l’educació dels seus fills”, argumenta Gasull.

    El govern de la Generalitat va aprovar l’ajut el mes de maig amb l’objectiu de “pal·liar l’increment de preus de les despeses relacionades amb l’escolarització i contribuir a crear un escut econòmic i social que ajudi a atenuar l’impacte que estan notant les famílies en el cost de la vida”. Té impacte sobre mig milió d’infants escolaritzats al Sistema d’Educació de Catalunya: “Es podran bescanviar en comerços d’arreu de Catalunya per llibres, diccionaris, papereria, elements d’escriptura, calculadores, motxilles i jocs educatius fins al 30 de novembre del 2023”.

    El president, Pere Aragonès, defensa la mesura. En la visita amb la consellera d’Educació, Anna Simó, a l’escola Mercè Rodoreda de Barcelona amb motiu de l’inici de curs el passat 6 de setembre va anunciar que un 80,5% de l’alumnat ja havia activat el val. Davant del que consideren un èxit en la implementació, el govern ja ha anunciat que el val es farà extensiu a secundària el curs vinent i, alhora, que baixarà de 100 a 70 euros. Era un dels anuncis fets en el Debat de Política General i sense plantejar cap canvi pel que fa al funcionament, és a dir, es mantindrà la universalitat al marge de la renda o de si l’infant està escolaritzat a un centre públic o concertat.

    En clau local, l’aplicació d’aquest val ha coincidit amb una rebaixa de 100 euros per alumne en els ajuts municipals a l’escolaritat i menjador. L’alumnat de primària ha passat de percebre 50 euros, el d’infantil 100 euros i el de secundària 200 euros. Tal com explica Sandra Casat, exregidora de Junts i mestra, en un article a aquest diari, això suposa un estalvi per a l’Ajuntament però no per a les famílies que han deixat de percebre 100 euros de l’Ajuntament per percebre’ls de la Generalitat mitjançant el val escolar.

    Davant d’aquesta situació, la regidora d’Educació, Carme Ardid (Junts), recorda que és una mesura que ve del mandat passat. La revisió d’aquesta rebaixa, diu, s’haurà d’estudiar de cara al curs vinent després de fer-ne una valoració i saber com quedarà exactament el nou model de val escolar anunciat pel president de la Generalitat. A hores d’ara no se sap si les retallades anunciades pel govern municipal arran del Pla de Sanejament tutelat per la Generalitat pel dèficit de l’Ajuntament podrà afectar d’alguna manera a aquest ajut. En tot cas, el compromís del nou govern Junts-ERC és mantenir la despesa social.

    Ardid es limita a donar resposta a altres qüestions recollides per l’AFA del Ciutat d’Alba en el seu comunicat, com ara la millora del manteniment i la creació d’ombres al pati, una petició iniciada per nou escoles i aprovada en forma de moció institucional el passat mes de juliol. La regidora diu que des de l’àrea de serveis urbans es visitaran totes les escoles per fer una valoració tècnica i fer un pla on prioritzar les accions a fer. Per ara no hi ha ni calendari ni pressupost.

     

    Aquest article ha estat publicat inicialment a el Cugatenc

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    famílies Material escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Eliminar les barreres per a l’aprenentatge
    Next Article
    Actualitat
    El lleure aposta per formar monitores i monitors en benestar emocional
    Jordi Pascual Mollá

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    1 comentari

    1. Montserrat López Tolosana on setembre 28, 2023 9:25 am

      No entenc com el Departament es planteja augmentar l’abast el curs vinent, en lloc de suspendre aquesta mesura absurda i mirar de posar ordre al tema del material escolar, fer mesures més redistributives o dotar millor els CMC.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}