Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La culpa de tot plegat és de les escoles?

    Francesc Imbernonoctubre 11, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    S’ha escrit i parlat molt sobre la indignació, la incredulitat o la vergonya del que està passant. Però en aquest article voldria referir-me a les declaracions de periodistes, tertulians i polítics que diuen que la culpa del que passa a Catalunya és del professorat (i també d’algun mitjà de comunicació). Acusen que s’ha dedicat durant molts anys a enaltir el patriotisme i el professorat que és de partits independentistes. Abans un ministre nefast ja havia dit que el seu “interès és espanyolitzar els alumnes catalans”. Ho diuen i es queden tranquils. Ja sabem que tot això de la postveritat, remoure els sentiments i les mentides –noves o històriques– és el pa de cada dia. Però arriba un moment que hem de reivindicar que una falsedat, falòrnia, falsia i, sobre tot, trola, encara que és repeteixi com un eco maligne, sempre és una trola. I això és el que són aquests comentaris.

    Suposo que ho deuen dir per la llengua catalana a les escoles, la planificació i immersió lingüística, després de molts anys de foscor, i la seva repercussió en els factors polítics i socials, que comença el 1983 i ha sofert diverses modificacions. La immersió sempre ha estat polèmica, sigui pels detractors o pels que diuen que és insuficient. La trola és que vénen a dir que a les escoles no es parla de la realitat espanyola, ja que el professorat és d’esquerres i independentista i l’alumnat únicament parla el català. I això ha provocat el que ha provocat, diuen. La culpa es de l’educació! Quina novetat!

    Si analitzem els resultats de les proves de competències de Sisè de Primària els darrers anys, es veu que un 37,2% dels alumnes tenen un nivell mitjà-alt de català (alt, un 24,6%); mentre que en castellà, un 38% mitjà-alt i un 25,5%, alt. I si preguntem al professorat ens poden dir que es parla català entre alumnat i professorat i sembla que hi ha una tendència a parlar el catanyol entre ells ja sigui al pati, jugant o al carrer. Però això no vol dir que no s’acabin dominant les dues llengües (o més, que seria ideal). I que, venint d’on venim, hem avançat molt.

    I la vida social? No són conscients els que culpabilitzen el professorat que la seva vida social està impregnada de llengua castellana i cultura espanyola, ja que veuen molt canals en castellà, juguen a la consola en castellà i molts es comuniquen en castellà per correus, WhatsApp, etc? Troben, moltes vegades, més útil el castellà. Només s’ha d’anar pel carrer o pels mitjans de transport per veure la utilització de les llengües.

    I és cert que hi ha hagut denúncies d’un partit polític de dretes i d’una societat coneguda pel seu tarannà crític amb qüestions catalanes que assumeix la lluita com una patologia lingüística, on acusa d’un cert adoctrinament dels llibres de text basats en un informe anònim (“Adoctrinament ideològic partidista en els llibres de text de Catalunya”). No han mirat llibres que hi ha a escoles de fora de Catalunya, on es troben veritables barbaritats i tergiversacions de la història o dels personatges que van ser incòmodes al règim anterior, o que parlen molt bé de certes polítiques del Partit Popular. Sempre hi ha hagut història inventada. I no dic que no hi hagi errors en molts llibres, tant catalans com castellans. Però tampoc no saben que moltes escoles ja no fan servir llibres des de fa temps i que aquesta és la tendència, però no per l’adoctrinament, sinó per millorar la metodologia de treball a les aules.

    El professorat, més bé o més malament, ha anat fent la seva feina, tant els que van néixer amb llengua catalana com els que ho van fer en llengua castellana. Però ha imperat el respecte a totes les llengües i les cultures; i més, a la castellana (no al castellanisme, com en d’altres indrets), que en estar tan a prop és impossible no tenir-lo interioritzat en moltes pautes culturals. I benvingut sigui tot allò que és cultura que amplia el coneixement i el patrimoni personal i social.

    No es pot confondre cultura amb adoctrinament. La majoria del professorat, durant mols anys, ha treballat les dues llengües, ha desenvolupat valors de democràcia i solidaritat, cultura pròpia i propera, i no es mereix, una vegada més, que diguin que té la culpa del que està passant. Com diria Edgar Morin, estan cecs de coneixement, no poden veure més enllà dels seus límits.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    1 d'octubre Adoctrinament opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’obesitat infantil al món s’ha multiplicat per deu des de 1975
    Next Article
    Actualitat
    L’ecosistema educatiu local
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}