Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    D’aules i d’estratègies

    Xavier Besalúmaig 12, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Xavier Besalú és professor de Pedagogia de la Universitat de Girona

    El curs 2004-05, en el marc del Pla per a la Llengua i la Cohesió social (Pla LIC), van néixer les aules d’acollida que, en sintonia amb l’increment continuat de l’alumnat d’origen estranger, van arribar a ser 1.234 el curs 2008-09. Des d’aleshores, el seu nombre ha anat disminuint any rere any.

    L’aula d’acollida, diu el Departament d’Ensenyament, “és un recurs, una estratègia organitzativa i metodològica”, que cada centre pot adequar a les seves necessitats i possibilitats organitzatives. Primera cosa a tenir present, doncs: l’aula d’acollida no és, en rigor, un espai diferenciat dins de l’escola, una classe formada per infants i joves que no dominen ni el català ni el castellà, sinó un recurs (de fet, un conjunt de recursos: una dotació de professorat, una dotació informàtica, una dotació econòmica per a l’adquisició de material didàctic, un assessorament i formació específics) i una estratègia, és a dir, una forma original i eficient d’organitzar els recursos humans, espacials, temporals disponibles, i una aposta per metodologies, tècniques i activitats innovadores, funcionals i cooperatives per garantir la plena integració i l’èxit escolar de l’alumnat de parles familiars no romàniques. Segona observació: no hi ha dues aules d’acollida iguals. No només perquè entre la teoria i la pràctica hi ha gairebé sempre una distància oceànica, sinó també perquè, amb bon criteri, el Departament d’Ensenyament ha promogut, en alguns casos, o tolerat, en d’altres, formes molt diferents d’utilitzar els recursos assignats als centres.

    El Pla LIC i, per tant, les aules d’acollida, volia fer front a tres reptes de gran abast: “la incorporació d’alumnat procedent de la immigració, l’aparició de noves causes d’exclusió social, i la insuficient normalització de la llengua catalana”. De manera que els seus objectius van força més enllà de l’aprenentatge de la llengua d’instrucció: en el fons, es tracta de lluitar contra tot tipus de marginació i exclusió social, garantint una autèntica igualtat d’oportunitats i de possibilitats; de consolidar la llengua catalana com a eix vertebrador d’una escola plurilíngüe, que inclou el reconeixement de totes les llengües en presència; i potenciar la convivència i el diàleg, partint de la igualtat radical de totes les persones i del respecte per les diferències culturals.

    No és pas poca cosa! Aquest curs s’han publicitat unes suposades “auditories pedagògiques” en aquelles escoles amb pitjors resultats en les proves de competències bàsiques. No s’han fet públics ni els noms ni la ubicació geogràfica d’aquestes escoles, però ens equivocaríem de ben poc si féssim una llista dels centres situats en els barris més marginats i degradats socialment i urbanística i d’aquells que escolaritzen percentatges més elevats de població estrangera d’origen africà o de població gitana… Per què han de servir aquestes suposades “auditories”? Per assenyalar encara més aquestes escoles? Per posar més pressió als mestres que hi treballen? O bé per dotar-los dels recursos humans, econòmics i materials que els permetin de fer front amb garanties a unes problemàtiques que van molt més enllà de la instrucció i de la mateixa escola? Aquí és on tindrien sentit recursos com els de l’aula d’acollida, no?

    Un projecte realment plurilíngüe en temps d’ofensiva “wertiana” contra el model lingüístic de l’escola catalana; quan, per determinats sectors molt influents de la societat, semblaria que la principal mancança del nostre sistema educatiu és l’ensenyament i l’aprenentatge de l’anglès; sabent les dificultats reals que té el reconeixement i l’encaix de les diverses llengües que parlen els alumnes catalans d’avui (com podem explicar, per exemple, que la llengua àrab no sigui encara una de les llengües estrangeres que es poden estudiar en els instituts catalans, dins de la seva oferta curricular?); doncs això, que fer del català l’eix vertebrador d’una escola plurilíngüe no passa de ser un desig encomiable. També aquí l’estratègia anomenada aula d’acollida podria tenir sentit…

    Finalment, tenim l’objectiu de preparar infants i joves per viure en una societat catalana plural i pluralista des de molts punts de vista (lingüístic, religiós, familiar, ideològic…), una societat complexa, gelosa de les llibertats individuals i potencialment conflictiva (senzillament perquè el conflicte és inherent a l’exercici de la llibertat). Necessitem aprendre a viure i a gestionar els conflictes ja des de petits. Necessitem practicar la relació, la convivència, el treball, el joc, alegries i penes en un marc regulat com l’escola. És imprescindible aprendre que el món és molt més que Occident, que la civilització, la ciència i la cultura no són patrimoni dels europeus i dels seus descendents. No és feina fàcil, ni d’un dia, i, per aconseguir-ho, segur que l’aula d’acollida com a recurs contribuiria a fer-ho possible.

    A l’hora d’assignar una aula d’acollida, el Departament d’Ensenyament té en compte diversos paràmetres, entre els quals el percentatge d’alumnat de nacionalitat estrangera i la situació socioeconòmica de l’entorn. Seria una pèssima notícia una nova reducció del nombre d’aules d’acollida per al curs 2014-2015, atenent exclusivament a la davallada del nombre d’infants i joves estrangers matriculats els dos darrers anys. Si, de veritat, el Departament es creu les seves pròpies paraules, aquesta és una oportunitat per treballar a favor de la llengua catalana, de la cohesió social i de la igualtat de drets i deures de tota la ciutadania.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La unificació dels criteris fa més difícil accedir a les beques menjador a l’àrea metropolitana
    Next Article
    Actualitat
    L’aparició de neurones noves esborra records de la infantesa
    Xavier Besalú
    • X (Twitter)

    Professor i Membre del Nucli Paulo Freire de la Universitat de Girona/ Institut Paulo Freire

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}