Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » De l’aula a la societat: L’educació com a eina de transformació social

    Anàlisi
    De l’aula a la societat: L’educació com a eina de transformació social

    Redacciómarç 25, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Diàlegs pel canvi: El paper de l’educació en la transformació social | OTS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘El paper de l’educació en la transformació social’ és el títol del segon debat ‘Diàlegs pel canvi’ organitzat per l’Observatori per a la Transformació Social (OTS), en què diferents persones referents del món educatiu van exposar quins són els principals reptes de futur i quins agents serien els protagonistes.

    La trobada va tenir lloc el 15 de març a l’Associació Coordinadora Sinergia Social i va estar conduïda pel president executiu de l’OTS, Joan Segarra. Van participar Ana Basanta, directora d’El Diari de l’Educació; Enric Aragonès Jové, director de l’Aliança Educació 360; Rosa Fernández, cap del departament de ciències experimentals en un institut públic; Francesc Granada, director de l’escola Nou Patufet SCCL; Jose Antonio Ruiz, director de relacions i participació a Fundesplai, i Alba Cortina, directora de l’Escola d’Educació Especial Jeroni de Moragas.

    Les participants van tractar sobre quins són els reptes principals a què ha de fer front l’àmbit de l’educació per aconseguir ser una eina de transformació social, i la discussió va donar lloc a un consens sobre la necessitat d’una educació més inclusiva i accessible, que promogui valors de justícia social i equitat, enfronti el desafiament de la digitalització i prepari els alumnes per als reptes del futur.

    També van tractar sobre quins són els agents del sector educatiu que haurien d’assumir protagonisme per fer front a aquests reptes i quin rol haurien de jugar. En les diferents intervencions es va citar docents, institucions educatives, família, alumnat i societat civil, tot destacant el paper de les administracions públiques per crear un entorn educatiu que faciliti aquesta transformació.

    Diversitat

    Ana Basanta va subratllar la importància de “promoure una educació que respecti i celebri la diversitat com a eina per construir una societat més justa i inclusiva.” Va posar en valor la impactant xifra de l’informe del Síndic de Greuges: 750.000 infants i adolescents en risc de pobresa. “Crec que va molt més enllà de l’educació però que des de l’educació també s’ha de fer alguna cosa perquè ningú pot estar fora d’això”, afirmava.

    Enric Aragonès Jové va insistir en “la urgència d’adoptar un enfocament més holístic a l’educació, reconeixent el valor de l’aprenentatge fora de l’aula i la seva contribució al desenvolupament personal i social dels estudiants.”

    Món digital

    Rosa Fernández va destacar “la necessitat d’adaptar-se a les noves tecnologies, alhora que es promou un pensament crític entre els estudiants per preparar-los per al món digital.”

    Francesc Granada va expressar que “l’objectiu de l’educació hauria de ser fomentar la curiositat, la creativitat i la capacitat crítica dels estudiants, preparant-los per ser ciutadans actius i responsables.”

    Educació no formal

    Jose Antonio Ruiz va enfocar-se en “la importància de l’educació no formal i la seva capacitat per complementar l’aprenentatge formal, promoure la participació social i el desenvolupament de competències vitals.”

    Alba Cortina va reivindicar “la centralitat de l’educació inclusiva, que asseguri que tots els estudiants, independentment de les seves necessitats, puguin beneficiar-se d’un aprenentatge de qualitat i igualitari.”

    Pròxim debat

    Joan Segarra va agrair als ponents i assistents la seva participació i compromís amb l’educació com a motor de canvi social. Va recordar que aquesta trobada és part d’una sèrie de diàlegs que l’OTS continuarà organitzant, amb l’objectiu de posar sobre la taula discussions crucials per al futur de la societat. Segarra va anunciar que el pròxim debat se centrarà en l’acció social i el tercer sector, continuant així amb l’esforç col·lectiu per entendre i millorar els pilars de l’estat de benestar. Se celebrarà a l’Associació Coordinadora Sinergia Social) el 24 de maig.

    L’OTS és una comunitat oberta de persones, organitzacions, empreses i entitats que treballen per a la cohesió i el canvi social i que es proposa com a plataforma de reflexió i coneixement, impulsant nous debats, donant veu a les diferents opinions i apostant per una mirada a futur.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació transformadora transformació educativa Transformació social
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Mor Pep Valls, responsable de comunicació de Fundesplai
    Next Article
    Opinió
    Petit homenatge
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Entrevista
    Zuhal Sherzad: “La prohibició d’estudiar fa molt més mal a les dones afganeses que la de cantar o portar pintallavis”

    juliol 3, 2025

    Anàlisi
    Les zones educatives com a model de governança escolar: reptes i consensos per al seu desplegament al context català

    juliol 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}