Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Decisions i responsabilitat: claus per a un aprenentatge exitós

    Opinió
    Decisions i responsabilitat: claus per a un aprenentatge exitós

    Cristina Puigmaig 10, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tots els sistemes educatius moderns tendeixen a deixar que l’alumne prengui decisions sobre els seus aprenentatges per tal que aprengui a gestionar el seu temps i esforç, per generar la seva curiositat, per ajudar-lo a madurar i caminar un camí propi… però la idea és que sigui amb ajuda. No podem deixar que els estudiants decideixin aprendre menys perquè tenen la potestat per fer-ho, aquest no és l’esperit de la presa de decisions.

    Els plantejaments de les situacions d’aprenentatge i dels projectes en general són obra dels docents o, almenys, haurien de guiar els estudiants per cobrir tots els aprenentatges que es puguin derivar del desenvolupament del projecte en si. A partir d’aquest punt, l’estudiant, amb la guia del docent, hauria d’elaborar un camí a seguir que omplirà de continguts a mesura que vagi avançant. Si és així, el plantejament de la situació d’aprenentatge és correcte.

    En altres ocasions, pot ser l’estudiant qui decideixi quin projecte vol realitzar, i en aquest cas, el docent el guiarà per ajudar-lo a trobar els sabers i objectius pedagògics que se’n deriven. D’aquesta manera ens assegurarem que l’estudiant cobreixi els continguts necessaris. No hauria de passar que l’estudiant decideixi i executi un projecte sense ajuda inicial i supervisió periòdica, si no ho fem així, es podria donar el cas d’un estudiant que no es vulgui esforçar i no aprofundeixi en la matèria suficient per aconseguir l’objectiu pedagògic.

    El docent guiarà l’estudiant i tots dos tindran l’espai pensar en el pas següent amb més claredat

    Els projectes i posar l’estudiant al centre no ens treu feina com a docents, si no està ben plantejat, ens pot donar, fins i tot, més; però amb un plantejament ordenat, el còmput final i l’equilibri entre treball per al docent i resultat per a l’estudiant serà més favorable a tots dos. El docent guiarà l’estudiant i tots dos tindran l’espai pensar en el pas següent amb més claredat per donar-li la forma necessària al contingut.

    Voler que l’estudiant tingui més responsabilitats en el seu aprenentatge no vol dir que decideixi si vol aprendre alguna cosa o no, significa ensenyar-li el camí per fer els passos adequats per aconseguir-ho.

    Posar-lo al centre del seu aprenentatge no és donar-li els comandaments de la nau dels continguts perquè decideixi el camí correcte, és deixar que decideixi, s’equivoqui i es construeixi sobre un pla determinat.

    I finalment, deixar-lo traçar el seu propi camí és ensenyar-lo a ser adult, a tolerar la frustració i a crear el seu propi futur… de la mà del seu docent; qui a poc a poc, curs a curs, l’anirà deixant anar fins que sigui capaç de fer-ho per si mateix.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnat aprenentatge Docència opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Orientacions per millorar la convivència
    Next Article
    Opinió
    Afegir el juliol al calendari: l’enèsim greuge
    Cristina Puig

    Related Posts

    Opinió
    Davant l’odi que creix, educació antifeixista

    juliol 17, 2025

    Opinió
    Per un embat republicà cap a una escola nova

    juliol 16, 2025

    Actualitat
    Millorar l’ansietat matemàtica de les nenes passa per millorar la didàctica

    juliol 16, 2025

    1 comentari

    1. Rosa Maria Pujol Bancells on maig 14, 2023 10:23 am

      “Els projectes i posar l’estudiant al centre no ens treu feina com a docents, si no està ben plantejat, ens pot donar, fins i tot, més;”

      En aquest fragment hi falta o hi sobra alguna cosa. O escrivim ” ens EN pot donar, fins i tot, més.” O escrivim “EN pot donar, fins i tot, més”. Si no, no s’entén que s’estigui referint a la “feina” que pot implicar no plantejar bé els projectes i posar al centre l’estudiant.

      Us animo a revisar bé la correcció morfosintàctica dels textos.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}