Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    D’eruga a papallona: transformació i renovació a l’escola a partir del coaching

    Redaccióoctubre 30, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La principal funció de les institucions educatives, en col·laboració amb els entorns familiars, és la de formar ciutadans competents, lliures, autònoms, crítics, solidaris i responsables, de manera que es doni resposta a les noves necessitats de la societat des de la innovació, la creativitat i el respecte a la diversitat de les persones.

    És per això que als centres educatius cal desenvolupar el treball per competències de manera que abordem totes les necessitats de l’alumne en un ambient inclusiu, on sigui el protagonista del seu procés de desenvolupament. Des d’aquesta perspectiva, el coaching esdevé una bona eina per entrenar per a la millora des del moment en què enfoquem cada alumne com ésser únic, l’ajudem a trobar les seves pròpies fortaleses i l’apoderem per desenvolupar la seva capacitat en la presa de decisions, tot ajudant-lo a descobrir la seva pròpia vocació.

    A diferència d’altres metodologies, el coaching planteja un projecte personal i intransferible on cada persona té els seus objectius i, en companyia dels altres, es planteja el full de ruta a seguir per tal d’assolir-los. En aquest sentit veiem que no es tracta de dir a l’altre el que ha de fer, seguint la metàfora del títol podem dir que no li trenquem el capoll per facilitar-li la sortida, sinó que li facilitem les eines perquè prengui decisions i emprengui accions tot desprenent-se d’actituds de dependència, desenvolupant així l’autonomia i preparant-se per a emprendre el vol.

    El coaching, doncs, és un motor a l’acció, al protagonisme i a l’assumpció de responsabilitat en la presa de decisions; implica la descoberta de la motivació intrínseca tot optimitzant l’organització del temps i del rendiment acadèmic; tenint en compte la diversitat,  les intel·ligències múltiples i treballant el pensament lateral i la gestió emocional partint d’objectius específics i de plans d’acció ben dissenyats per l’assoliment de nous reptes. És així com amb el coaching, l’alumnat creix assolint el seu rol com a persona compromesa amb ella mateixa i amb la societat.

    Per una altra banda, el rol del docent-coach, es basa en habilitats com: respecte, empatia, gestió emocional, coneixement de tècniques de comunicació i capacitat de lideratge. És bàsic, a més, conèixer eines d’autoconeixement de la mà de metodologies com la programació neurolingüística o del mindfulness. És així com es desenvolupa una nova manera de veure els processos educatius, generant climes de confiança, de respecte i on es puguin desaprendre totes aquelles limitacions que no ens portin a treure la millor versió de nosaltres mateixos. Des d’aquesta perspectiva, s’entenen els fracassos com a fases necessàries per l’aprenentatge, es fomenta el paper protagonista de l’alumne fent-lo responsable en la presa de decisions i ajudant-lo en la detecció de creences limitants, per tal de canviar-les per creences que l’empoderin.

    És necessari utilitzar eines creatives que moguin l’altre de la seva zona de confort, buscant els punts forts de l’alumne i potenciant-los per compensar les mancances que en el procés puguin sorgir.

    Tot això no podem fer-ho sense tenir en compte la intel·ligència emocional des de les seves dues vessants: la interpersonal i la intrapersonal, de manera que es vagin desenvolupant activitats on es posi en joc l’empatia, l’escolta activa, la gestió emocional, la responsabilitat i el compromís amb un mateix a partir de plans d’acció específics que portin l’alumne a pujar al següent nivell en la seva escala d’excel.lència.

    Per finalitzar, podem resumir el rol del docent-coach amb les paraules d’Albert Einstein: “Jo no ensenyo els meus alumnes, només els proporciono les condicions en què puguin aprendre”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Ministeri s’atribueix amb el 155 les funcions d’Ensenyament i Universitats
    Next Article
    Actualitat
    No a l’adoctrinament
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}