Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Deures escolars? Decidim-ho a l’escola democràtica

    Manel Pulidonovembre 11, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sembla que toca parlar dels deures escolars. Alguns han decidit que era el moment. Alguns han decidit que ara no toca parlar de la derogació de la Lomce, ni de la inseguretat jurídica a la qual els nostres governs tenen sotmès el nostre alumnat de segon de batxillerat, ni dels milers de milions d’euros acumulats en retallades educatives en els darrers anys. No. Ara alguns han decidit que hem d’enfrontar la comunitat educativa amb missatges simplistes. Què és sinó definir la problemàtica dels deures escolars com la d’uns mestres que no pensen en el seu alumnat i el castiguen amb deures massius? Com si tot el professorat, de tots els centres educatius, de tots els nivells, estiguessin posant al seu alumnat els mateixos deures excessius. Com si totes les famílies consideressin que la quantitat de deures que porten a casa els seus fills i filles fossin abusius. Aquesta no és la realitat.

    Ha de quedar clar que qualsevol membre de la comunitat educativa està legitimat per obrir el debat, però no ho hem de fer en termes d’enfrontament. Jo no tinc dret a decidir quins deures hauran de posar els mestres de la meva filla, però tampoc puc decidir que el meu alumnat tingui dues hores diàries d’exercicis de la meva assignatura sense donar cap explicació a ningú. Ni al meu alumnat, ni a les seves famílies, ni als meus companys i companyes d’institut.

    La solució, però, no serà que el Govern legisli els deures que tindrà tot l’alumnat, de cada nivell educatiu, de qualsevol escola. La diversitat s’haurà de tractar amb diversitat. L’escola democràtica es construirà amb dialèctica entre la comunitat educativa allà on toca: a l’escola. Aquesta escola democràtica ha de tenir un projecte educatiu que tingui en compte les necessitats de la totalitat del seu alumnat divers, discutit i treballat entre tots els membres de la comunitat. Un professorat que treballa per aconseguir el millor pel seu alumnat, però que sap que tant ell com les seves famílies es mereixen conèixer la seva metodologia de treball. Unes famílies que han de confiar en la professionalitat del professorat dels seus fills i filles. I un alumnat, unes famílies i un professorat que saben que el diàleg és imprescindible per solucionar els conflictes que sorgiran durant el procés educatiu. Un d’ells, els deures escolars.

    Sabem que els deures a casa són una font de desigualtat. Però també sabem que un currículum cada dia més extens impossibilita que tot es pugui treballar únicament durant l’horari lectiu. També sabem que l’alumnat ha d’aprendre a enfrontar-se a problemes intel·lectuals fora de l’escola i sense l’ajuda del docent. A més, les famílies han de veure com s’hi enfronta per conèixer les seves dificultats. Com totes les qüestions del procés educatiu, la dels deures és complexa. No amaguem el debat, però sobretot, no deixem que el simplisme el domini. Per això l’haurem de treure de les tertúlies televisives per dur-lo a l’àmbit que li correspon: els centres educatius.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    casa debat Deures feina metres opinió problemes professors
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’eficàcia de l’aprenentatge basat en projectes (ABP) augmenta amb el temps
    Next Article
    Opinió
    Parlem de la no violència contra les dones
    Manel Pulido

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}