Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Parlem de la no violència contra les dones

    Elena Simónnovembre 11, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Mario Casas i Maria Valverde a 'Tres metros sobre el cielo'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En el mes que té reservat un dia per a la denúncia i reivindicació de totes les dones d’aquest món respecte a la violència que s’exerceix contra nosaltres, tinc especial interès a parlar de l’educació i socialització masculina i masculinitzant que no cessa, sinó que s’exacerba.

    Tenim una certa saturació de xifres i dades de dones assassinades. Xifres i dades buides de contingut i de reflexió, que ens conviden a prendre’ns-les a la lleugera, a banalitzar-les i a escoltar-les amb certa sospita d’exageracions.

    No obstant això, gairebé mai es vinculen aquestes xifres i dades amb la socialització masculina i amb la banalització del masclisme i de la misogínia. Fins i tot es fan acudits i es publiquen, es riuen les gràcies misògines, no es corregeixen els insults específics cap a les nenes i dones, no s’analitza l’assumpte ni s’indaga en les seves arrels per destapar-les i aixafar-les, per tal que no donin més lloc al creixement de l’arbre de la violència contra les nenes i les dones.

    Amb aquesta expressió ens referirem aquí no només al concepte de violència de gènere que apareix a la Llei integral 1/2004, restringit el concepte, únicament, als agressors que són parella de les agredides o ho van ser en algun moment.

    Hem de parlar d’una enorme ferida infectada, d’un mal profund que no es cura amb tiretes, sinó extirpant l’arrel que causa la infecció i el contagi. Hem de parlar del germen que creix dins molts homes des de la seva més tendra infància i per això ens preguntem:

    Com s’arriba a fer home un nen?

    Quines pautes de conducta li són aplaudides?

    Amb què s’entreté i juga?

    Quines paraules escolta referides a ell en positiu i en negatiu?

    El procés de socialització masculina és implacable i cruel per aconseguir que molts homes arribin a ser també implacables i cruels.

    Els nens homes reben missatges i mandats socials, sempre referits a la seva “superació”, al seu guany, a les seves victòries i són incentivats en aquest sentit. L’ambició de més i més. Amb aquest bagatge no només arrisquen les seves vides i les perden o malmeten durant tota la seva existència. Quan no poden en el màxim ho intenten en el mínim. Per això tenim molts més episodis de violència escolar masculina que femenina. Ells, a la guerra, a la lluita, a la batalla, pretenent ser l’únic o el primer, derrotar els altres, manar sobre una colla d’amics, dominar les dones de les seves vides, dominant-les o ningunejant-les.

    Gran part dels nens i joves homes desenvolupen una identitat de gènere masculina lligada als quatre rols fonamentals reservats per a ells, en tot temps i lloc, fins al present. Aquests rols –metafòricament parlant– són el de guerrer, rei, amant sexual i mag o savi, rols dominants que necessiten dels rols complementaris que s’inculquen a les nenes i dones i que una gran majoria fa seus.

    Aquests serien: per al guerrer, vençuda (per l’amor, per la pobresa, per l’estatus); per al rei, súbdita (del desig, de les necessitats, de les ordres); per a l’amant sexual, estimada (complaent, desitjada i complaguda), i per al mag-savi, deixeble-admiradora (de les seves paraules, de la seva importància, del seu enginy…)

    Amb aquests ingredients, està servit el plat de la violència de gènere en tota la seva extensió: assetjament sexual, menyspreu, manca de reconeixement com a iguals, violacions, prostitució, abús del treball no pagat de les dones, abús dels seus cossos, del seu amor, dels seus temps…

    No hauríem de plantejar seriosament que “una altra educació per a una altra masculinitat” no només és possible sinó urgent i desitjable?

    No acaba aquí la proposta. Seguirem…

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    gènere masculinitat nenes opinió rols violència
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Deures escolars? Decidim-ho a l’escola democràtica
    Next Article
    Actualitat
    Professors associats denuncien al Parlament Europeu les seves condicions laborals
    Elena Simón
    • X (Twitter)

    Profesora de Secundaria y Catedrática de Francés. Licenciada en Filología Moderna, ha sido durante más de la mitad de su vida profesora de Instituto. Desde 1980, en que se fundó el Feminario de Alicante, desarrolla tareas de Formación y divulgación de la Coeducación, Lenguaje no sexista, Feminismo y Género. Ha redactado numerosos materiales didácticos con enfoque de género. Es Formadora de Género y Coeducación.

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}